Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, ChrisP skrev:

Det er jeg usikker på. Kan teste det ut. Hva kan det isåfall være da?

 

min lugger kun på 5. med minimal turtalsendring men litt forskjellig lyd fra girkasse, ser du tydelig turtalsendring på motor så er det vell motor du bør studere tenker jeg.... men livedata vil nok være veien å gå

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/17/2020 at 9:44 PM, TRF said:

420bar er mer enn nok for start. Hva bruker du til å lese av feilminnet med?

Jeg bruker inpa fra en VM som otis har delt. Den VM-en har også ista-p hvis det vil gi noe mer? Men den kan jeg ikke å bruke så godt som inpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Ingvaldsen skrev:

min lugger kun på 5. med minimal turtalsendring men litt forskjellig lyd fra girkasse, ser du tydelig turtalsendring på motor så er det vell motor du bør studere tenker jeg.... men livedata vil nok være veien å gå

Virker som det bare er i 5. Giret hos meg og. Så kan jo hende det er den da. Kan jo tenkes da den er gått 320k og motor bare er gått 120k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ChrisP skrev:

Virker som det bare er i 5. Giret hos meg og. Så kan jo hende det er den da. Kan jo tenkes da den er gått 320k og motor bare er gått 120k

kun i motbakke/belastning fra lockuphastighet og oppover ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, så har man vært flink bileier og skiftet begge termostater og vannpumpe. Bilen blir raskt varm, men etter kort tid forsvinner det kjølevann. Gått over slangeklemmer nå, de er tighte og fine. Kan det ha oppstått lekkasje på egr-kjøleren nå som motorens kjølevæsketemperatur omsider har blitt varm/riktig? 2000 modell E46 med 274 000 kilometer som det gjelder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ladet batteriet og så sto bilen ei ukes tid. Skulle skifte noen forstillingsdeler og tenkte at jeg skulle teste for moro skyld om den startet.  Den dro rundt et par ganger og fyrte som om den aldri hadde gjort noe annet. Veldig rart dette her altså. Batteriet er forsåvidt ganske nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle starte bilen her igår og det var 1 minus ute, kinning uten reaksjon selv om begge matepomper surrer og går.. i følge diagnose så kinner motor 180-200omd, bygger 100 bar railtrykk og jeg har 3,7 bar matetrykk.  etter 20min webasto og en kjølevesketemp på cirka 50 grader så starter motor momentant slik den skal og går som ei klokke. tok en lengere kjøretur etterpå og alt fungerte strøkent på alle områder.

er det noe annet en injektorer som blir påvirket av temperatur på denne måten ? har 3 nye borch injektorer fra koed og 3 eldre, ifølge dysekorrigering verdi rett etter oppstrart ved 50 grader er det ingenting som stikker seg ut. ifølge returlekasjetesten jeg tok når jeg byttet injektorer så skilte ikke de 3 gammle seg så alt for mye ut men dette kan jo ha endret seg på 400 mil

ut i fra det jeg ser lukter det 3 nye injektore for å bli kvitt de siste gammle, men er det noe jeg overser ? med min uflaks kan nye injektorer bli 9tusen kr rett ut ruta.

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver meg på et spørsmål her, etter å ha søkt en del uten hell. 

Bil: 
E83 X3 2007, 247.000 km.

Motor:
M47tud20

Symptomer:
Starter med en gang, stopper etter ca ett sekund. Starter og går normalt på andre forsøk, men av og til noe nølende i starten. Dersom jeg gløder to ganger før jeg kinner, starter den som regel uten å stoppe etterpå. På varm motor er det aldri noen problemer, kun ved kaldstart. I tillegg noe lugging ved full belastning rundt 1900-2100 rpm.

Har så langt skiftet dieselfilter, batteri gir god spenning, lukter ikke diesel over dyser. 
Vurderer nå å skifte glødeplugger, skal også rense innsug, blende swirlflaps, rense MAF og bytte veivhusventilasjon og luftfilter. 

Skulle selvsagt tatt en diagnose, men mangler utstyr p.t. Lurte derfor på om dere har noen tips å komme med basert på symptomene jeg nevner?
Selv mistenker jeg glødeplugger, men det kan jo også hende det er dyselekkasje som blir bedre av at man gløder to ganger (bygger kanskje større railtrykk også før start da?). 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sveinis skrev:

Prøver meg på et spørsmål her, etter å ha søkt en del uten hell. 

Bil: 
E83 X3 2007, 247.000 km.

Motor:
M47tud20

Symptomer:
Starter med en gang, stopper etter ca ett sekund. Starter og går normalt på andre forsøk, men av og til noe nølende i starten. Dersom jeg gløder to ganger før jeg kinner, starter den som regel uten å stoppe etterpå. På varm motor er det aldri noen problemer, kun ved kaldstart. I tillegg noe lugging ved full belastning rundt 1900-2100 rpm.

Har så langt skiftet dieselfilter, batteri gir god spenning, lukter ikke diesel over dyser. 
Vurderer nå å skifte glødeplugger, skal også rense innsug, blende swirlflaps, rense MAF og bytte veivhusventilasjon og luftfilter. 

Skulle selvsagt tatt en diagnose, men mangler utstyr p.t. Lurte derfor på om dere har noen tips å komme med basert på symptomene jeg nevner?
Selv mistenker jeg glødeplugger, men det kan jo også hende det er dyselekkasje som blir bedre av at man gløder to ganger (bygger kanskje større railtrykk også før start da?). 
 

du skulle helst hatt noe form for diagnosesjek med livedata og feilkoder, og til slutt en returlekasjetest.

 

blir du helt ibeit har jeg diagnoseprogram og utstyr til å ta returlekasjetest her i kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...