Gå til innhold

BMW dieselmotorer

TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Har akkurat returnert fra garasjen, hvor jeg skulle skifte luftfilter på min 530d -03mod. Det er jo en anstendig jobb i seg selv, men fant ut at det hadde vært veldig interressant å sjekke de beryktede swirl flaps og innsuget. Bilen min har rullet 160000km, så litt grums måtte det være..

Ved hjelp av diy på forum ble innsug demontert i løpet av 30min :D Innsug og flaps var i perfekt ordnung, lite sot og "gørr" som så mange andre har opplevd. Jeg slår et slag for Shell V-power diesel, den ser ut til å renske opp skikkelig i systemet! En annen positiv virkning av denne dieselen er også fravær av svart røyk ved pådrag :applause: Tror nok og at havarerte flaps er "hypet" litt opp, dette virket veldig rent og pent etter et relativt langt liv..

5dvhjxqz59d9l922nf1b.jpg

qs9dfw7ymgrfa8bc1ixx.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har en 320 D -03" (m47d20tu) som har gått 186.000km.

Jeg opplever svært få ganger at når bilen står og går på tomgang etter å ha blitt kjørt, så pendler den litt på turtall. Det er ikke mye, men merkbart. La oss si at turtallet faller fra 830rpm til 800, bare for å ha noe å gå ut ifra.

Jeg kan gi på litt gass/ holde den jevnt på 2000rpm i noen sekunder og da oppholder pendlinga en liten stund.

Neste gang jeg kjører og motoren går på tomgang, kan den gå helt jevnt og fint.

Kan nevne at turboen er nylig byttet, samme med dyser/injektorer og dieselpumpe/fødepumpe/matepumpe.

Motoren er også chipet.

Jeg skal ta full service ASAP og vet at luftfilteret er rimelig tett, men vil bare være "førevar", hvis dette har noe å si.

Er dette bare et lite kjent problem, eller bør jeg få sett nærmere på det med originaltester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2001 525d, motorhavari/bytte ved 260.000 km.

Byttemotor gått 50.000, km-stand nå er 280.000.

Innsug og andre deler ble flyttet over.

Vet ikke om den løse delen ble slukt av den gamle motoren eller den "nye".

Den nye sliter med kompresjon på sylinder 3.

Potensiale for nok en byttemotor!

Ergo: Swirflaps er ingen hype...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei diesel folk! Har en 320dat som går veldig stygt på tomgang samt veldig slapp i bunn av turtall registeret. Holde jeg bånn gass til rundt 3000 så går den som normalt! Hakker og går på tomgang samt ryker endel. Blitt byttet turbo og gløding på den. Noen som har vært borti noe det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens!

Jeg vil først takke Terje Raymond for en utrolig bra intro til denne tråden. Mye kunnskap får enn si! :D

Har et spørsmål om min bil som jeg ikke får bavaria til å svare på.

Jeg kjøpte for en liten stund siden en 2011 F10 530d (245hk) fra Autostrada Sport i Asker. Fantastisk god og fin bil, jeg kan ikke tenke meg noen annen (nåja, M5 kanskje).

Det er bare ett lite problem: Når jeg akselerer, kommer det av og til etter hvert en ulyd fra motoren. Den gode, dype sekser-bassen går over i en kvernende lyd som er vanskelig å beskrive. Det trenger ikke være noe feil (har ikke kjørt tilsvarende bil og hørt på dem), men jeg vil tro det ikke skal være slik.

Jeg hadde bilen hos bavaria og ba dem om å finne ut av det. Selvfølgelig kunne ikke verkstedmesteren høre denne lyden denne dagen - den kommer og går. Han lurte først på om det jeg beskrev hadde noe å gjøre med feilinnstilling på en dyse, men når han ikke fant noen slik feil på dataprogrammet, lurte han på om bilen hadde vært trimmet tidligere. Jeg svarte at dette vet jeg ikke, men skulle høre med tidligere eier.

Jeg har skrevet til tidl eier og spurt om dette, men får ikke svar. Dermed tenker jeg der er eller har vært trimmet. Dermed kvier jeg meg litt til å dra til bavaria igjen - i tilfelle de tar ifra meg garantien.

Er det noen som har noen råd om hva jeg bør gjøre eller ideer om hva denne lyden kan være? Hadde satt stor pris på det :D

Takker for alle svar! Mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...