Gå til innhold

BMW dieselmotorer

TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som kan fortelle meg hvilken verdi mg/stroke skal være innenfor ved driftsvarm motor på tomgang?

Det er snakk om en e39 525tds.

Har byttet pakninger på dieselpumpen, og motoren går bra men går altfor mye diesel igjennom.

Var litt dumt av meg å ikkje sjekke det før eg begynte.

Pr nå så ligger den på 13 mg/stroke, ser for meg at den gjerne skal ned en god del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å lurer på ombygging til VNT på M51, med trykk/vakumstyring med dawes ventil og nåleventil/kran (kan forklare det mer detaljert om noen faktisk er intressert :P), og lurer på å bruke en GT2556V fra M57D30.

Valget falt på den av følgende grunner: ønsker drag så tidlig som mulig, i tillegg til at det drar videre oppover(m.a.o ikke bare flytte registeret, men forlenge det), og den er så og si bolt on.

Pr. i dag går den med TD04 - 15T hybrid, men motoren lider noe pga høyt baktrykk, i tillegg til ønsket om tidligere drag. Den er oppgradert på alle andre måter(fullstendig overhalt, større IC, remap, eksos osv)

Er det noen her som har synspunkter, og evt forlag til forbedringer/forandringer? Har uannsett lite lyst til å bruke tradisjonell WG turbo.

PS: at motoren sitter i en Opel Omega har så klart ingen betydning :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har gjort det samme med en tds,er litt styr for å få ting til å funke. brukte 10psi actuator og kran for å få eit ordentligt register. diesel til å mate turboen er ditt største problem.

byggde om til m57 i stedet,bedre power og meir potensiale fra start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har gjort det samme med en tds,er litt styr for å få ting til å funke. brukte 10psi actuator og kran for å få eit ordentligt register. diesel til å mate turboen er ditt største problem.

byggde om til m57 i stedet,bedre power og meir potensiale fra start.

Har lekt med tanken sjøl...men da 272hk utgaven om jeg først skulle gidde. Har du noe bilder/info fra den prosessen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan fortelle meg hvilken verdi mg/stroke skal være innenfor ved driftsvarm motor på tomgang?

Det er snakk om en e39 525tds.

Har byttet pakninger på dieselpumpen, og motoren går bra men går altfor mye diesel igjennom.

Var litt dumt av meg å ikkje sjekke det før eg begynte.

Pr nå så ligger den på 13 mg/stroke, ser for meg at den gjerne skal ned en god del.

Svarer til meg selv.

Søkte meg frem til at den skulle ligge på 4,15 til 5. Så også noen som lå på 6.

Så eg la meg på 5,4. Av den enkle grunn at jeg slapp opp for tid.

Noen som vet om dette er OK eller om det er hakkande gale?

Synes den hadde noe mer power nå, enn før jeg begynte å skifte pakninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt:

Motoren trenger x + f mengde fuel for å holde y rpm uten belastning. Den vet hvor mange mV som svarer til hvor mye fuel ved at pumpa skal være kalibrert i benk. Når du flytter på lokket (i ditt tilfelle fremover/mindre fuel) så må ecu begynne å kompensere. Så du har alltid hatt ca samme mengde inn på tomgang, men ecu har trodd den måtte gi mer. Derav den lavere effekten. Det finnes ingen 100% fast fuelmengde på tomgang egentlig, da denne er avhengig av bla motortemp og fuel temp, så metoden du brulker er grei nok, men ikke sikker for å få kalibrert riktig. Det du må se etter er at du har full effekt og god respons, samtidig som den går fint på tomgang og "retur til tomgang".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar TRF.

Ble ganske mye mer klokere nå, og ja det er som du sier enkelt, nå når du forklarte.

Då kan jeg konkludere med at jeg har gjort en "ok" jobb utifra de forutsetningene jeg hadde.

Som tidligere skrevet så føles bilen friskere nå, enn før pakningsbytte.

Men før så duppet den en del ned på "retur til tomgang" før den stabiliserte seg, så det kan jo være at noen har vært borti pumpen før i tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente "enkelt forklart" ;)

Du skal ikke se bortifra at noen har pilla på den fra før av nei. Er ofte sånn, og litt synd da det ofte forringer motorkarakter. Men ja, du har nok truffet ish. Og som du ser så blir der veldig mye enklere å forstå hva m man vet hvordan motorstyringa jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...