Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann folkens,

 

Er det noen guruer som har noen stalltips om å få liv i min E39 525d?

 

Den ble tungstartet når den var varm for en stund siden, og etter lekkasjemåling av dysene så byttet jeg dyse nr. 1. Problem løst.

 

Det varte kun en måneds tid før den ble håpløs å starte når den var kald (for lavt railtrykk, 48-50 bar ved start). En dusj med silikonspray i innsuget og den starter og går fint (railtrykk over 300 bar ved tomgang). Jeg foretok en ny lekkasjetest av dysene (både på kald og varm motor), men alle ser helt fine ut. Pre-supply pressure viser over 4 bar når jeg skrur på tenningen og etter at den er startet (mao. ikke forpumpen). Jeg legger dog merke til mye lyd av diesel som strømmer gjennom høytrykkspumpen, men er usikker på om dette er normalt eller ikke (motor av, forpumpe på).

 

Har forsøkt å lure DDE til å tro at railtrykket er høyere enn 50 bar ved start ved å sette spenningen ut fra railtrykkgiver til ca. 1,6V med ekstern strømforsyning, noe som indikerer litt over 300 bar i INPA. Den ville fortsatt ikke starte (utelukker da railtrykkgiver).

 

INPA melder om at jeg har problemer med glødingen, så jeg tok av innsuget for å måle og evt. bytte glødeplugger. Alle er ok bortsett fra nr. 6. Denne fikk jeg ikke ut med normal makt, så lar det være i frykt for å bryte den av. Glødekontroller må nok byttes, men burde gå greit uten gløding mtp. start i denne varmen. Tvangskjører jeg gløding fra INPA mens motoren går så endrer den veldig karakteristikk, så tror nok de virker.

 

Hvis motoren har gått i ca. 30 sek. og jeg stopper den, så er den lettstartet uten ekstra hjelp frem til den er helt kald igjen.

 

Så, med tanke på lavt railtrykk; hva burde jeg se etter/gjøre nå? Slik jeg ser det står jeg igjen med trykkregulator bakpå høytrykkspumpen eller evt. høytrykkspumpen som er ferdig, men kan det være noe jeg har oversett?

 

Håper noen kloke hoder har noen gode råd her, det koster for mye å ha bilen stående :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt trykkereguleringsventil. Sjekk dog litt priser, mulig du kan få komplett pumpe med ventil for bare litt ekstra. Dieselgrossisten har tradisjonelt hatt gode priser og ikke minst ærekjærhet.

 

Takk for info! Skal sjekke litt rundt, men håper sterkt på å ikke måtte behøve å bytte pumpen. Det er litt over min smerteterskel pga. knot med registerkjede og slikt :/ Regner med jeg klarer å få ut regulatoren mens pumpen sitter der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det veldig (!) enkelt å bytte pumpe på disse. Du må ha en slik avdrager som holder registeret på plass (ca 4-500,- tror jeg), og det er det. Er ikke noe "timing" som på eldre pumper.

Regulatoren kan du bytte mens pumpa står i ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til å være mange kloke hoder på BMW-diesel som følger denne tråden. Her var mye interessant lesning.

Har en e38 3.0d -99, og sliter med følgende. Av og til starter den ikke - kan gå måneder mellom hver gang. Kinner flere minutter, men tar bare etter det av og til. Så venter jeg ca 10 minutter og den starter umiddelbart.

Forslag til kilden til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...