Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Kan matepumpa i tanken forårsake at trykket blir for lavt på høytrykkdelen eller er det bare mangden som blir for liten? Jeg har aldri byttet pumpe  i tanken men jeg har byttet den under bilen. Så er det vel en trykkreguleringsventil på høytrykkspumpa? Bytta ikke du den Alpejohn?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytta ventilen på matekretsen til høytrykkspumpa, den som skal regulere matetrykket. Men hos meg ble ikke trykket så mye høyere, tror det gikk fra 3.6 til 3.8 på tomgang. Pumpa er ikke gammel. :)

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da har jeg lest ut litt live data med Inpa. Fikk bare på tomgang med kald motor for jeg kunne ikke finne igjen den lange USB kabelen. 

 

Har Googla endel og hos flere av de med samme feilmelding (fuel injection system) har feilen vært enten feil på en av matepumpene eller en eller flere dyser.  Nå er det ingen av de feilmeldingene i Inpa som indikerer dette men siden jeg har hatt feilen kun 2 ganger og begge gangene har det vært når jeg har gitt full pedal så er det vel ikke usansynlig at feilen ligger her hos meg også? 

 

Ser at verdiene på dyse nr.1 er ganske forskjellig fra de 5 andre men vet ikke om det er normalt eller ikke. Matetrykket ligger på 3.53 og railtrykk ligger på ca 350. Hva som skjer med trykkene når jeg gir full pedal vet jeg ikke enda. 

 

dyser

 

Trykk

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får sjekke matetrykket når du kjører når det er mulig da. :) Hadde rundt 3.5 på tomgang jeg også da pumpa var litt dårlig.. Men det er jo ikke nødvendigvis problemet.. Merker jo fort om trykket detter når du gir på. :)

Jeg har heller aldri bytta pumpa i tanken, men den så ut til og pumpe greit når jeg sjekket. :)

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skal kjøpe en Usb kabel imorgen så får vi se hva tallene viser. Har vært 2-3 ganger i den senere tid at jeg har reagert på at jeg ikke synes det har vært den rette snerten når jeg har gitt gass så jeg håper det kan være så enkelt som matepumpe eller at den blør i ventilen.  Jeg kjører også med ei uoriginal pumpe fra Romnes. Vet ikke hvilket merke det er men den er vel 2-3 år gammel. 

 

Fant den gamle tråden din om Low pre supply pressure så jeg ser at tallene jo er ganske like på tomgang men det er jo under hard belastning en får de skikkelige svarene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da har jeg fått testa litt under kjøring.  Det virket selvsagt helt fint da jeg kobla opp Inpa og bilen gikk som ei kule.  Når jeg ga flat pedal falt trykket på matesiden ned til ca 3.0 et lite øyeblikk før det jobbet seg opp igjen til 3.4-3.5 bar så tviler på at det er noe galt der. Railtrykk gikk fra ca 300 på tomgang og opp til 1351 med flat pedal så det er vel også slik det skal være. I tillegg så er det ingen feilmeldinger som sier noe om trykket så jeg tror feil på dieseltrykket er et blindspor jeg rotet meg inn i. 

 

Var ute å testa litt tidligere og da jeg skulle ta ei forbikjøring inni en tunnell så fikk jeg full kutt idet jeg var oppe på siden av bilen jeg skulle forbi. Det skjedde 2 ganger rett etter hverandre så jeg måtte bare legge meg inn igjen. I tillegg så gikk Girkasse i Failsafe. Da jeg kom hjem for å lese ut hvilke feilmeldinger som lå inne så var det de samme 3 som jeg hadde fra før men det var kommet 2 nye i tillegg, en på girkassen og en på motoren.

 

På motoren var dette den nye: 

 

288   accelarator potentiometer,  Error not present   Supply-voltage fault

 

Girkassen gikk i failsafe pga denne feilmeldingen:

 

150   CAN Engine speed, General error   Sporadic error 

 

Den eneste jeg kan finne her som ligner på en sammenheng er at 2 av feilmeldingene handler manglende matespenning til potensiometeret på gasspedalen.

544   accelarator potentiometer PGS, Supply-voltage fault.   288   accelarator potentiometer, supply voltage fault. 

 

De 2 andre feilmeldingene: 

7744  Analog/digital transducer,       Ledningsbrudd eller kortslutning, 

261   atmospharic pressure sensor, Ledningsbrudd eller kortslutning.

 

I tillegg til felmelding som trigget failsage på girkasse:

150   CAN Engine speed

 

Så med denne infoen så begynner jeg å tenke i retning av dårlig kontakt i et stikk i Ecu eller lignende.  Noen som vet om potensiometeret på gasspedalen får matespenning fra Ecu?  Siden girkassen melder om Can bus feil så er vel det muligens manglende kommunikasjon mellom Ecu og girkasse EGS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei... Takk for god info :-)

Jeg har en 525 tds E39 (automat) (98-mod) som har begynt å tulle.

Det begynte med at den ikke gav noen gassrespons. om jeg kjørte i slakk motbakke (trengte ikke å være motbakke heller) så reagerer den ikke når jeg gir gass. Måtte av og til slippe opp litt, og trykke inn gassen igjen (gjerne flere ganger før den i hele tatt reagerte) Dette har nå blitt mye værre, så nå fjusker den mye. Jeg har ingen lekkasjer på motor, og "servicene" har blitt fulgt. Dog ikke på merkeverksted. Slikt som olje og luft,-samt dieselfilter er blitt skiftet. Bilen har nå gått 265.000. Har du noen ide på ka dette kan skyldes? Olje på girkassen ble skiftet på 217.000. Motoren reagerer fint på gassrespons når den blir ruset uten å stå i gir.

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei... Takk for god info :smile:

Jeg har en 525 tds E39 (automat) (98-mod) som har begynt å tulle.

Det begynte med at den ikke gav noen gassrespons. om jeg kjørte i slakk motbakke (trengte ikke å være motbakke heller) så reagerer den ikke når jeg gir gass. Måtte av og til slippe opp litt, og trykke inn gassen igjen (gjerne flere ganger før den i hele tatt reagerte) Dette har nå blitt mye værre, så nå fjusker den mye. Jeg har ingen lekkasjer på motor, og "servicene" har blitt fulgt. Dog ikke på merkeverksted. Slikt som olje og luft,-samt dieselfilter er blitt skiftet. Bilen har nå gått 265.000. Har du noen ide på ka dette kan skyldes? Olje på girkassen ble skiftet på 217.000. Motoren reagerer fint på gassrespons når den blir ruset uten å stå i gir.

 

På forhånd takk

 

Om du har LMM kan du prøve og koble fra denne og se om motoren går noe annledes.

Ellers kan du lese ut feilkoder og se om der ligger noe. :)

Edit:

Hehe, mente selvsagt LMM og ikke LCM.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere nevnt så sliter jeg med noen feilmeldinger vedrørende potmeter på gasspedal i tillegg til på trykksensor i Ecu og en på Transducer.

Symptomene er at ved flat pedal får jeg noen ganger feilmelding "Fuel injection system" og bilen kutter og etterhvert stopper den. Den starter igjen etter en liten pause og restart.  Sist det hendte ble jeg stående inni en tunnell i 3-4 minutt.

 

Bilen virker helt fint så lenge jeg kjører med et egg under gasspedalen så for tiden gjør jeg det. Trodde først at det var dieseltrykket som jukset men ingen av feilmeldingene går på dieseltrykk, live data av dieseltrykk ser helt fint ut selv om jeg ikke har fått lest av live data akkurat idet dette hender.

 

Så etter mye lesing har jeg funnet ut følgende: Jeg tror at den ene feilmeldingen angående transducer ikke har noe med dette å gjøre men den er årsaken til at ryggesensorene ikke virker. Såvidt jeg har funnet ut så har Transducer sammenheng med PDC sensorer og er nok en feil for seg selv tror jeg.

 

Da sitter jeg igjen med 3 andre feil som jeg tror henger sammen: 2 som handler om sensor på gasspedal og 1 som handler om atmosfære trykksensor i Ecu. 

 

Dette systemet fungerer slik at det er 2 sensorer som blir sammenlignet, dette er for ekstra sikkerhet. Er litt i tvil om de skal vise likt eller ikke men uansett så har jeg på den ene feilmeldingen forskjellig verdi på disse og på den andre har jeg lik verdi på disse. En av disse er nok feil. Jeg tror de skal vise samme verdi i %

 

den 3dje feilmeldingen går på atmosfære trykksensor i Ecu, såvidt jeg har funnet ut så vil ECU forvente et visst ladetrykk i innsug etter posisjonen på gasspedal. Dvs at hvis jeg gir flat pedal og ladetrykket ikke blir så høyt som Ecu forventer ved 100% gasspådrag blir dette også registrert som en feil. Her tror jeg muligens feilmeldingen angående atmosfære trykksensoren innebygget i Ecu kommer fra. 

 

Så det jeg kommer til å gjøre er å gå over batteripoler, lete etter løse eller dårlige jordledninger. Plugge av og spraye electrocleaner på alle stikk i Ecu og Egs. Sjekke plugg på Mapsensor og på potmeter på gasspedal for dårlig kontakt. Neste blir å skifte sensor på gasspedal. 

 

Hvis ikke dette hjelper så får Bavaria overta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan hjelpe? 

 

E46 320d, 03 mod. 

 

Får feilkodene c0507, c0530 og p3fb1. 

Nettopp byttet til større turbo (oppgradert original), eksos og software fra Stan Ward på ecotune. 

 

Med original software drar den nesten ikke i det hele tatt og klarer ikke å akselerere i 3. gir i oppoverbakke. Av og til kvikner den til og motorlyden blir da helt annerledes og grovere/friskere. 

 

Med ny software som er tilpasset turboen drar den kun av og til - sporadisk, oftest på høyt turtall. 

 

Det virket først som en boost leak da den ryker mye svart eksos de gangene den lader, men har trykktestet trykk siden og alt er ok. 

 

Det virker for meg mest som en map sensor feil, eller at den ikke klarer å justere turbo trykket riktig. Har også sjekket vakum slangene, og at wastegate fungerer på vakum. 

 

 

Takk for svar og god helg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...