Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er rette plassen, men hva slags diagnosesystem anbefaler dere til hobbybruk? Tenkte for å sjekke feilkoder for så å dra på verksted om det er noe å som man ikke kan fikse selv. Har f.eks en gåen pdc og blir for domt å dra på diagnose på verksted for å vite vilken, koster like mye som 4 nye på Ebay :)

http://bimmers.no/topic/690841-den-store-diagnose-tr%C3%A5den-oppdatert-180313/?view=getnewpost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette er rette plassen, men hva slags diagnosesystem anbefaler dere til hobbybruk? Tenkte for å sjekke feilkoder for så å dra på verksted om det er noe å som man ikke kan fikse selv. Har f.eks en gåen pdc og blir for domt å dra på diagnose på verksted for å vite vilken, koster like mye som 4 nye på Ebay :)

 

Ryggesensorer kan du forresten lytte deg frem til hvilken som er gåen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Kan defekt lmm være årsak til tungstartet 525tds når den er varm,etter 10 min kinner jeg sikkert 7-8 sekund før den tenner.

Har skiftet pumpe i tank-skiftet tempføler-sjekket og skiftet alle slangerskiftet filter med returventiler,ser ingen luftbobler i slange?

 

Starter greit etter at jeg har glødet 3 ganger når den er kald,

 

visst jeg napper av tempføler starter den mye lettere,men den er jo ny?må likevel gløde 2 eller 3 ganger irriterende.

 

Eneste feilkode jeg får opp er lmm,bilen oppfører seg helt fint ellers går fint på tomgang og kjører fint,ingen nykking.

 

Er det noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lmm kan ikke gjøre den tungstartet nei. Har du sjekket at du faktisk har matetrykk frem da?

Sein innsp start, temp føler på diesel (inni pumpa), litt lav innsp mengde osv er ting jeg ville mistenkt for denne oppførselen dersom du er sikkert på at du har riktig matetrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i dette tilfellet nei. TDS med defekte glødeplugger er "umulig" å starte når kald, og han som spør har problemer med start ved varm motor.

For øvrig så finnes noe av dette på første side, så prøv å kvalitetssikre svarene så ikke vi fyller tråden med gjetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Kan defekt lmm være årsak til tungstartet 525tds når den er varm,etter 10 min kinner jeg sikkert 7-8 sekund før den tenner.

Har skiftet pumpe i tank-skiftet tempføler-sjekket og skiftet alle slangerskiftet filter med returventiler,ser ingen luftbobler i slange?

 

Starter greit etter at jeg har glødet 3 ganger når den er kald,

 

visst jeg napper av tempføler starter den mye lettere,men den er jo ny?må likevel gløde 2 eller 3 ganger irriterende.

 

Eneste feilkode jeg får opp er lmm,bilen oppfører seg helt fint ellers går fint på tomgang og kjører fint,ingen nykking.

 

Er det noen som vet?

Hadde samme problemet som deg, måtte som regel gløde 2 ganger når den var kald, og måtte kinne lenge når den var varm.

 

Leste endel på nettet om at kamkjedet strekker seg over tid, og dermed blir timinga på dieselpumpa feil. Fikk ett verksted til å justere timinga på pumpa og bilen ble helt fin igjen. Kom mindre svartrøyk ved pådrag og.

 

Det er vel rundt 10 mnd siden jeg fikk gjort dette, og nå merker jeg veldig smått at det begynner å komme tilbake igjen så lurer på om det ikke er på tide å bytte hele kjedet.  :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kaller for timing er det som normalt referes til som "innsp start" "SOI" "BOI" (start of injection, beginning of injection). Bare for å klare opp i uttrykk som blir brukt om hverandre. Og ja, det er fordi kjede strekker seg noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette noe som kan hjelpe på om bilen har blitt "slapp" over tid? Altså å justere dette? (Den aktuelle bilen, e39 tds 98, føles slappere en når den var ny i følge eier, men starter greit, km ca 180000)? :)

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e39 tds med lite effekt skyldes ofte maf. Om ikke maf, så kan forskjøvet SOI, og evt noe redusert dieselmengde fordi lokket har vært av eller tilsvarende være skyldnere. Videre husk og problemene med sprekt turboslange og tett ic på disse.

Så, justere SOI på nytt, justere opp dieselmengden det lille det går i DIS så skal du nok se at han blir fornøyd hvis de andre tingene mot all formodning er i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...