Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Føler meg jævli dum nå, snakka jo om litt laber effekt på min m57d30 tidligere, men i går bytta jeg luftfilter og veivhusventilasjon. Nå går den som er drøm :P fikk beskjed om at ett år var grei intervall, men både luftfilter og veivhusventilasjon så helt forferdelig ut.. har jo kjørt 30 000km med de så var nok på høy tid.

Hvor ofte skifter dere? skifter selvfølgelig olje og oljefilter oftere, ca 10 000km intervall, men ska jeg skifte veivhusventilasjon og luftfilter like ofte?

Var også noe som ligna på olje på luftfilteret, hvor kan det komme fra?

Sendt fra min SM-G900F via Fapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lav motortemperatur etter fjerning av EGR.  Muligens har temperaturen vært lav før, men etter egr-fjerninga tar det lang tid før vanntempmåler når driftstemp-nivå. Altså måler står rett opp. Har ikke sjekka temp i display før nå. For å nå temp på bildet har bilen kjørt 15min i 6-7varmegrader før minst 30min på tomgang i byen. 

 

Har bestillt nye termostater som skal byttes asap. 

 

Hvilke erfaringer foreligger på innvirkning på motortemp ved fjerning av EGR?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo diskutert opp og ned i mente noe verre. Jeg testa konkret på min egen m57, tok nøyaktig 2 min lengre å nå driftstemp på vinteren her på Rena. Men det er klart det er flere ting som spiller inn her, og viktigst er den hersens EGR termostaten som omtrent må byttes årlig/andre år for at den skal fungere optimalt. Videre så vil jo hovedtermostat spille en rolle, sammen med om du har fungerende tilleggsvarmer.

Problemet er altså i hovedsak EGR termostat, ikke det å fjerne EGR. Husk at mange biler ikke har EGR kjøler engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!
Har klurret det til med min 2006 320D nu..har i lengre tid kjørt med en "buzze" lyd fra wastegate.Har gått utifra at det var fordi den var for "stram" etter turboen ble byttet.
Slakket dermed minimalt på mutteren som går på staget og buzzingen ble borte.Tenkte at nu gikk det bare godt! 
Etter at jeg da hadde kjørt problemfritt en god stund bremset jeg ned for en rundkjøring.Da jeg skulle kjøre inn i rundkjøringen laddet ikke turboen mer(nødmodus?) ,men i det jeg kjørte ut av rundkjøringen gikk det som normalt igjen.kjørte i 10-15minutter før det samme skjedde igjen men da var jeg ved garasjen min. av med deksel igjen og så at mutteren til staget var helt løs.
Leste av feilkoder og fikk opp følgende: 
3FF0 Air-mass flow sensor
4530 Charge-air pressure control, control deviation

Noen innspill på hvordan jeg kan justere wastegaten? Tyder dette på at staget/klokka er for  stram/langt nede?
Snakket med BMW og alt de sa var at de ikke har utstyr for å måle slikt og at jeg må ut med turbo for så å sende den til et turbofirma som kan gjøre dette..Har skiftet turboen 1 gang tidligere og det frister mildt sagt ikke å gjøre det flere ganger....




Her har dere buzzingen jeg skrev om. Er dette noe som kan funkeTenker ikke på å kjøpe dette utstyret,men gå utifra åpen posisjon når man låser opp bilen.. Endret av mspec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1)Det finnes ingen wastegate. Dette er en turbo med variabel geometri, og man kan kun justere "vingenes" (vanes) posisjon.

2) I alle fall så er vakumstyrte tuboer svært vanskelige å justere igjen, og det er ikke vanlig at "turboverksteder" kan justere dette perfekt, det gjøres av produsent. Dette er også grunnen til at Garrett ikke lar noen bygge opp dere VNT turboer.

3). Jeg har vondt for å tro at en slik turbo "lærer" noe (fordi de enkelt og greit er kontrollert av samme pwm signal som vakumstyrt, uten feedback så vidt jeg vet), men det er godt mulig at justeringen som vises i filmen er god nok, og kanskje til og med slik MHI sier det skal gjøres.

Du kan ikke justere "etter turbotrykk", da systemet er closed loop (egentlig en kombinasjon, men for alle praktiske formål er det closed loop). Om du er flink så kan du justere det bedre ved å se på trender og se hva PID gjør i forhold til precontrol verdier, men jeg antar at vi da er litt over det du er komfortabel med siden du spør her.

Derfor tror jeg det beste er for din del rett er å prøve deg frem, justere litt og litt til det later til å fungere noenlunde ok. Husk å innformere om hva du har gjort ved enhver anledning når bilen skal til rep eller tuning, da feilstil vnt kan skape mye hodebry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo hva som skulle være defekt. Derfor er det bedre at man målrettet jobber med de faktiske symptomene mot en løsning, heller enn å prøve å få en diagnose til å passe ens symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen min vandrer fra 700 rpm til 1000 rpm på tomgang uavhengig av om den er varm eller ikke. Skjeldrere når den er skikkelig varm. Kan gi litt gass så blir den rolig igjen.

Snakket med naboen som jobber med vag, han sa det muligens var egrventil og at jeg skulle bare blokkere den, noe du fortalte måtte programeres vekk. Produksjonsdatoen på bilen er oktober 2003.

Har skiftet det som kom opp av feilmeldinger, plugger og gløderele.

Har sjekket på nettet angående defekt egrventil og tenkte jeg kunne spørre her :) ble også fortalt om at egrventilen er dårlig vil den lekke eksos ved skikkelig turbotrykk om man bare blomberer vakumet.

Spør sikkert mye domt. Men er en nyskjerrig fyr som alltid får "vet ikke" når jeg spør mekanikere om råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det nok ikke EGR, men du kan for all del prøve. Blend fysisk for å være sikker, altså om du ikke vil kjøpe en slik egr erstatter, så klipp til noe alu fra en brus boks eller tilsvarende og legge mellom egr ventil og egr rør. Du trenger ikke å programmere for å gjøre dette, men om du skal kjøre med det blendet bør du programmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...