Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne dele med dere turbobytte som jeg gjorde på min E46 330xd 204hk.

Før turbobytte logget jeg litt eksos/innsugstrykk ved motorvei kjøring i ca 100km/t.

Bilen er chippet litt, ca 245hk:

 

Orginale VNT turboen lå med ca 1.8 bar i eksos og rett rundt 0.8bar i innsug, dette kan jo kalles en eksosbrems:)

Ved fullt pådrag peaket eksos trykket på over 3 bar!

 

Etter bytte til Holset he221w turbo (samme størrelse på kompressor og turbin som orginal turbo men wg turbo, hadde jeg:

0.2 bar i ekos og 0.2 bar i innsuget ved cruising i 100, mye bedre!

Fullt trykk på ca 1.3 bar i innsuget ligger eksostrykket på ca 1.5 bar!

Bilen holder lettere farten ved cruising, spoolup tiden er nesten identisk, fikk råere lyd!

 

Litt bilder av bytte:

 

20150523_145105_zpsvu0ziihm.jpg

20150523_144943_zpsvdueqw1g.jpg

20150522_021031_zps3hzrli0a.jpg

20150522_021023_zpspa3zkwyl.jpg

20150522_021017_zps6eaykuxl.jpg

20150522_021013_zpsj25ba0nd.jpg

20150522_020547_zpsngcvkrc2.jpg

20150522_020539_zpsqhlrblgd.jpg

20150522_020459_zpso89onn8w.jpg

 

3" dp

20150523_232347_zpskty3dcyo.jpg

20150523_221751_zpswehnsu8o.jpg

20150523_221737_zps8dt7c0mr.jpg

20150523_221834_zpsca39ztba.jpg

 

Ingen feilkoder annet enn EGR not enough flow da jeg lagde ny egr ventil adapter.

 

Bilen går litt bedre kun med turbobytte på samme innsugstrykket, men custom chipping og mere effekt kommer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult prosjekt EDH! :)

 

Jeg vil dog (fordi jeg vet at jeg nå må høre på gnæg om denne løsningen i lang tid) advare litt mot et par av konlusjonene du trekker, som er mangellfulle. Det betyr nok ingeting for oppsettet ditt, men dette vil ikke være en optimal løsning for folk flest.

 

Ellers lager jo holset noen ganske bra komperssorhjul. Hva slags turtall er det laveste du lader 1bar på under fult pådrag fra bunn?

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult prosjekt EDH! :)

 

Jeg vil dog (fordi jeg vet at jeg nå må høre på gnæg om denne løsningen i lang tid) advare litt mot et par av konlusjonene du trekker, som er mangellfulle. Det betyr nok ingeting for oppsettet ditt, men dette vil ikke være en optimal løsning for folk flest.

 

Ellers lager jo holset noen ganske bra komperssorhjul. Hva slags turtall er det laveste du lader 1bar på under fult pådrag fra bunn?

Nei selvfølgelig...Som en direkte erstatter for orginal turbo er jo ikke denne brukenes...Men for min del blir den orginale en eksosbrems:D

Er forløpig automat så den staller jo ganske høyt på turtallet...6 trinns manuell kasse og forsterket clutch er på vei i posten;)

Kompressoren til denne er god for ca 330hk, mens turbin vet jeg ikke enda!

Endret av EDH_Performance
Lenke til kommentar
Del på andre sider

da tenker jeg at det er "merkelig", og muligens tyder på feiljustert VNT rent fysisk på turboen.

 

Azeton og andre, notert, følg med i tråden og på bimmers så oppdaterer jeg når det er klart for salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært inne på den tanken ja, og hybrid turboen har vært sendt tilbake til turbodynamics for sjekk av blant annet dette. Den ble fullstendig demontert, renset, sjekket og funnet ok.

Den originale turboen har samme problemer, og har fortsatt "plomberingen" på mekanisk justering av VNT.

Ny map sensor er bestillt da jeg ikke stoler på den etter å ha lest om noe lignende symptomer på lik bil, der ny map sensor har løst problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TRF Performance har jo komplette ferdige "Steg" til de fleste av disse bilene. Erfaring tilsier at alle våre produkter, og da Steg 2 i dette tilfellet (inkluderer fjerning av DPF) går rett gjennom pkk. EGR også. Vi gjør dog et par ting for å øke sjansen for at det blir sånn, også videre fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...