MikaelR Skrevet August 30, 2011 Share Skrevet August 30, 2011 Noen spørsmål om m41d17 Jeg har en e36 318tds 95mod, å syns motor oppfør seg litt håpløst! Det virker så det er turbolegg når man akseler, fra 800rpm til ca 2000rpm drar motor dårlig, å rundt ca. 2000rpm kommer turbo hard er nesten som en av å på bryter på turbo Det virker også så turbo må ruses opp når man starta fra tomgang på kald motor før å få noe effekt av den, å samtidi ryker det svart å blått av eksos Er dette normalt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cayzer Skrevet August 31, 2011 Share Skrevet August 31, 2011 crazyer, takk for fine ord! dette klunket, jeg forstod ikke helt når du mente dette forekom? når du setter den i gir men før? Uansett ville jeg sett over drivlinja (hardyskive, mellom lager, diff foring). Denne resonanse er også vanskelig å si noe om uten å prøvd bilen selv. Men er flere som har rapportert om en form for vibrasjoner med denne tuningen. Bilen står i Park når jeg starter den og klunket kommer uten at jeg har rørt girspaken. Å sette den i gir gir ikke noe spesiel lyd og oppleves ikke unormalt. Jeg har også oppdaget at den kan smelle ganske hardt inn etter at den har stått i Drive med bremsen inne, f.eks i et lyskryss. Det skjer da når jeg slipper bremsen og før jeg trår på gasspedalen. Det viste seg at det fantes en oppdatering på programvaren båte til motor og girkasse på bilen, og det gjorde susen. Nå har jeg imidlertid fått et annet problem, da det rillede røret fra eksoskjøleren som går bakover fra selve kjøleren og inn til motoren har gått av (mellom 2 og 5 på bildet). Går det an å bare bytte denne rørbiten eller må jeg ha ny kjøler, og har det noe betydning om jeg kjører bilen til jeg får fikset det selv om ikke turboen slår inn? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svendis Skrevet August 31, 2011 Share Skrevet August 31, 2011 På min 04 320d måtte jeg bytte hele kjøleren da røret var sviset på.. Det var straffen for å glemme å teite en skrue på kjøleren etter termostatbytte.. Fikk tak i en brukt fra tyskland Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cayzer Skrevet August 31, 2011 Share Skrevet August 31, 2011 Ok takk, var det jeg regnet med.. Jeg har en kompis som er rå på sveising forresten, så det går vel an å sveise røret også. Har forresten også akkurat byttet termostat (...). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
simba Skrevet September 5, 2011 Share Skrevet September 5, 2011 Kjøpte en 520d touring 2008 mod i våres. etter en uke kom motorsymbolet opp og motoren gikk i nød. selgers verksted "rettet" dette, men etter kort tid kom samme problem igjen. Men nå gikk den inn og ut av nød. Ble forklart at disse bilene var laget for autobahnkjøring. (Sprøyt?!) Gikk til proff merkeverksted. Sa en regarm på turboen måtte skiftes. Klarte ikke og nå sier de turboen må skiftes. Makan til surr......... virker som det er virus i datasystemet da andre innretninger kommer på umotivert i korte stunder. Noen liknende erfaringer der ute? hilsen simba. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kårekloak Skrevet September 5, 2011 Share Skrevet September 5, 2011 Litt off topic av det dere prater om her, men regner med at det er her jeg bør spørre om jeg skal få best mulig svar Noen som kan si kort og enkelt hva som er beste metoden for å justere opp turbotrykket på en e34 tds fra 1995? regner med at bleedventil og shimsing av wastegate er alternativer, eller justeres trykket automatisk når man chipper bilen? Og, hvor mye trykk bør/kan man kjøre med sammen med en "vanlig" chip som skal gi 170/180hk uten noe annet modifikasjoner? Takker for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hanskr Skrevet September 5, 2011 Share Skrevet September 5, 2011 du kan skur på wastgate staget for å justere trykke 1,3 funker sikket greit - du kan sku de opp så mykje du vill - men de vill ikkje skje noko serleg om den ikke får meir diesel Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjornar-a Skrevet September 5, 2011 Share Skrevet September 5, 2011 den bilen lader 1.2 orginalt så 1.3 er ikke harde oppjusteringa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svendis Skrevet September 5, 2011 Share Skrevet September 5, 2011 Ok takk, var det jeg regnet med.. Jeg har en kompis som er rå på sveising forresten, så det går vel an å sveise røret også. Har forresten også akkurat byttet termostat (...). Tror han må være rå på lodding Røret er ikke av stål.. Det er TYNT og det er nesten umulig å få det rent nok mellom "ribbene" til at det blir skikkelig. Ingenting er umulig, det tar bare lengre tid! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bayerfan Skrevet September 6, 2011 Share Skrevet September 6, 2011 Vibrasjondemperen på min m57n tok kvelden. Demperen på denne motoren settes fast med 4stk m10 bolter med utvendig torx hode. Momentet er angitt til 40nm+60grader+60grader. Det angis også at boltene skal byttes. Ved tilsetting av angitt moment roterer motoren. Hvordan holder dere igjen motoren? Har lest at det er et hull på venstre side bak hvor man setter inn en bolt som låser motoren, men at denne metoden ikke er beregnet for å stå imot momentet som brukes ifm vibrasjonsdemperen. Er dette korrekt? I første omgang har jeg strammen boltene så mye jeg klarte uten å låse motoren, håper dette holder til jeg får tilgang til mer verktøy. ojo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hanskr Skrevet September 6, 2011 Share Skrevet September 6, 2011 den bilen lader 1.2 orginalt så 1.3 er ikke harde oppjusteringa 07-08 orginalt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet September 6, 2011 Forfatter Share Skrevet September 6, 2011 ojo: under bilen, under girakassen (ved overgang motor) har du et "lufte hull", her ser du rett inn på startkransen, en mann med stort flatt skrujern "eu jern" holder igjen mens du strammer. (og det stemmer at du ikke skal bruke låsebolten til dette) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjornar-a Skrevet September 6, 2011 Share Skrevet September 6, 2011 den bilen lader 1.2 orginalt så 1.3 er ikke harde oppjusteringa 07-08 orginalt regner med det er m51b25 i den bilen og den lader 1.1-1.2.. kommer ann på om den er varm eller ikke.. åssen motor tror du det er? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet September 6, 2011 Forfatter Share Skrevet September 6, 2011 den peaker kanskje på 1,1-1,2, men den ligger normalt aldri høyere enn ca 1,0. TD ligger på ca 0,8-0,9. m51d25 forøvrig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jumpin Skrevet September 7, 2011 Share Skrevet September 7, 2011 Hei. Eg har akkurat handlet meg ein 1997 modell 525 TDSA (førstegangsregistrert i 98) og lurer da på navnet på denne motoren...(M51b25?) Er det en intervall på bytte av dieselpumpe på desse? Dieselpumpa ble byttet på 183.000 og den har nå gått 257.000 (trur eg...om ikkje noe har blitt tukklet med) Den tikker ganske heftig på tomgang og ved litt rusing, men ikkje når den er i fart.... Kan dette ha med lite olje å gjøre? Nivået ligger mellom max og minimum, men eg leste på første siden at det skulle vera litt over max? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå