Odd-M Skrevet November 5, 2011 Share Skrevet November 5, 2011 Jeg er klar over hvordan det gjøres, men i en presset hverdag med to små barn og krevende jobb/overtid er det greit å få det gjort på verksted. Ikke minst har de risikoen ved knekt plugg. Mangler også garasje så å stå ute her i mørket i 5 grader med vind, med risiko for problemer, det gidder jeg rett og slett ikke. Mangler også momentnøkkel som går under 30 Nm, men det kunne jeg alltids kjøpt uansett. Er 2,5 time urimelig lang tid for dette? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet November 5, 2011 Forfatter Share Skrevet November 5, 2011 Vil bare påpeke at verkstedet ikke har ansvaret ved knekt plugg, med mindre mekanikeren har gjort noe feil. 2,5 time er kanskje litt i meste laget, men det er heller ikke noe som er gjort i en håndvending. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet November 5, 2011 Share Skrevet November 5, 2011 Skjønner ikke at de kan fraskrive seg ansvaret for det, men det får så være. Regner med det kun er untaksvis det blir problemer med dette. Forøvrig noen tips til hva som kan være feil dersom forbruket er noe for høyt? LMM? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet November 5, 2011 Forfatter Share Skrevet November 5, 2011 høyt forbruk kan skyldes mye rart, bla lmm. Det er dog ofte vanskelig å feilsøke på da resultatet er så avhengig av kjørestil. grunnen til at verkstedet ikke har ansvaret om den knekker (forutsatt at de har gjort alt rikig) er at verkstedet ikke er ansvarlig for tilstanden på din bil, men for arbeidet de gjør. Men som du sier, dette er normalt ikke et problem. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet November 5, 2011 Share Skrevet November 5, 2011 Om jeg sammenligner min forrige E39 530dat med min nåværende E61 525dat så ligger den noe høyere i forbruk. Uansett hvor pent jeg prøver å kjøre så kommer jeg ikke ned mot det, noe jeg synes den burde da motoren er noe mindre og bilen er lettere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bayerfan Skrevet November 5, 2011 Share Skrevet November 5, 2011 Av ren nyskjerrighet, hva er forbruket ditt? På min 330dat (m57n) TRF-mappet steg II har jeg bestenotering 0,59 på langkjøring (E18/E39). Følger traffikken med noen forbikjøringer. Dette er regnet på den gamle måten, fylte liter delt på kjørt distanse (computeren viser 0,48). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M Skrevet November 5, 2011 Share Skrevet November 5, 2011 Kommer ned rundt 0.65 på langkjøring med hele familien på 4 og oppakning. En og annen forbikjøring. Om jeg kjører meget pent med tom bil ca 0.6. Veiene her oppe i nord holder ikke akkurat østlandsk motorveistandard da. E39-en fikk jeg ned mot 0.55 uten problemer. Ikke at det plager meg så voldsomt, men trodde den skulle gå hakket rimeligere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aroid Skrevet November 5, 2011 Share Skrevet November 5, 2011 Det første jeg har villet gjort, er å målt oljetrykk og muligens eksostemp om dette lar seg gjøre, samt vært sikker på at oljerøra (evt. slanger) til og fra turboen er som de skal! Tur og retur slage /rør til olje ble sjekka før montering av ny trubo, det fantes ikke antydning til koksing. Flow av olje uten mottrykk ble målt etter havari av den nye trubo`n, 0,5 L på 3 sek ved tomgang. Toppdekselet har vært sjekka og det er ingen antydning til igjenkoksing av veivhusventilasjon. skal måle oljetrykk på motor og til turbo så fort jeg har anledning til det. Da er oljetrykk målt, ca 2 bar på tomgang ved halv kald motor, olje trykket stiger til 4 bar ved økt turtall. Dvs mer eller mindre som det skal være. Men.. tok av oljefilteret for å sjekke det igjen, og ser at det glitrer i olja.. mest sansynlig rester fra de to havarerte turboene, pga det ser ut til å være bronse. Har hatt nede rådelageret på cyl 2, og det ser helt fint ut til å ha gått 270 tusen km. Jeg er tom for ideer.. noen som har noen forslag til hva som kan ha forårsaket lagerhavari på to turboer? (en gammel og en ny) Den "nye" turboen var den overhalt(Bytte turbo)? Den nye turboen vart det stor slakker i den eller står den helt fast? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bayerfan Skrevet November 5, 2011 Share Skrevet November 5, 2011 Skal ikke mase for mye om EGR-ventilen. Men bilen min begynte å ryke veldig mye sort røyk, så jeg blendet EGR-ventilen. Dette rettet på problemet ang. sort røyk. Dersom jeg øker farten veldig forsiktig merker jeg at motoren lager mer "Diesel" lyd. Minner litt om for tidlig tenning. Dette skjer mellom ca 1400-1600rpm, under svak akselrasjon. Dersom jeg gir mer eller mindre gass forsvinner lyden. Kan dette skyldes at jeg blendet EGR-ventilen? Det er i tiden etter blendingen at jeg har lagt merke til lyden. Er dette noe som kan justeres på i mappet? ojo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JE Skrevet November 6, 2011 Share Skrevet November 6, 2011 Den "nye" turboen var den overhalt(Bytte turbo)? Den nye turboen vart det stor slakker i den eller står den helt fast? Det var en "Turbo-Ombytter" fra Koed. Det var MYE slakk i den nye turbo`n som havarerte (5-6 mm ca) Venter på svar fra Koed, om det er en garantisak. Er det ikke garantisak, skal jeg få et konkret svar på hva som har forårsaket havariet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///MPower Skrevet November 6, 2011 Share Skrevet November 6, 2011 koblet vekk egr ventilen på min e46 320d 150hk, og en stund etter dette så kom det gule motorlyset opp, hva betyr det lyset? noe alvorlig dette kan være? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hanskr Skrevet November 6, 2011 Share Skrevet November 6, 2011 koblet vekk egr ventilen på min e46 320d 150hk, og en stund etter dette så kom det gule motorlyset opp, hva betyr det lyset? noe alvorlig dette kan være? for å vite de heilt nøyaktig så må du nåkk lese ut feilminnet - sansynleg vis so har de nåkk me egr'en å gjere - korleis kopla du den ut ? kappa stage? blenda røre ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///MPower Skrevet November 6, 2011 Share Skrevet November 6, 2011 koblet vekk egr ventilen på min e46 320d 150hk, og en stund etter dette så kom det gule motorlyset opp, hva betyr det lyset? noe alvorlig dette kan være? for å vite de heilt nøyaktig så må du nåkk lese ut feilminnet - sansynleg vis so har de nåkk me egr'en å gjere - korleis kopla du den ut ? kappa stage? blenda røre ? tok vel egentlig bare og blendet vakuum slangen. har carsoft liggende, får vel se om eg får koblet det opp. får håpe det var den som utløste det, men med min flaks så er det sikkert noe verre... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet November 6, 2011 Forfatter Share Skrevet November 6, 2011 du har en 05 modell, dette betyr at du må få programmert om bilen om du skal kjøre uten egr. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///MPower Skrevet November 6, 2011 Share Skrevet November 6, 2011 du har en 05 modell, dette betyr at du må få programmert om bilen om du skal kjøre uten egr. ah ok, ikke verre, bilen går vel ikke i noe nød nå når lyset er der? får vel bare koble den inn igjen evnt da til eg kan få det programmert. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå