Gå til innhold

BMW dieselmotorer


TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann, moro å lese TRF,

jeg lurer på en ting, en 93 525TDS, med automat

ved stillestart så bruker den så lang tid på å "komme igang".

men når jeg får opp turtall drar den veldig bra, rundt 3000

samme skjer hvis jeg ligger uten gass, feks på en slette og skal gi på igen,,

har en følelse på girkassa, er vel ikke så mye med motor som kan gjøre dette?

men hvis du har en pekepind takker jeg for det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

dette høres litt ut som kasse, eller rett og slett normalt. men tør ikke påstå det heller siden jeg ikke har prøvd din bil.

Videre så er dette en ganske turtallsvillig motor som er helt abnormalt dau på lave turtall hvis en provoserer den litt. Men samtidig så skal du ha maks moment på 2000 tallet et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lagt inn original-fila i dag ja. Det resulterte bare i at bilen ble ganske mye slappere (mindre hk :( ), men gir-problemene er der fortsatt. Eg er rimelig sikker på at det er noe elektronisk som ikke er som det skal, fordi girer eg "manuelt", så girer den slik den skal. Ingen ulyder eller noe. Men når den står i Drive eller Drive-Sport så kan den finne på å plutselig gire i et lavere gir, og så kjapt tilbake, og nykker når den girer, og i tilegg så bremser den rart på girene av og til, i fart over 70km/t (som eg skriver over, nåla går ned og opp hele tida, og bremser ikke gjevnt på giret, men i pulserende fakter. Man kjenner at det bremser litt, ca hvert sekund) - folk som sitter på tror det er eg som bremser litt med foten hvert sekund, og sitter å gjynger fram og tilbake med hodet i passasjersetet.

Ringer BMW verksted i morgen og bestiller time ...nothing else to do :)

Refererer til meg selv over. Vil si i fra om at gir-problemet er fikset, og det som hadde skjedd var : Lekkasje fra girkassa. Når de tappet av olja, var det 3-4liter på kassa, en del mindre enn det skal vere. Fikk reparert og tettet kassa, fylt på ny olje, nytt filter og pakninger - og nå girer bilen som ei mjuk barnerumpe :) Girer enda finere enn den gjorde da eg kjøpte den. Lite fornøyd med prisen, 12 000...men var verdt det.

(BMW verkstedet sier de mistenker tuningen som skyldig i problemet) - men den er fjernet, og har ingen planer om å legge inn ny... Litt skeptisk til alt som heter chip/tuning etter dette .. #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

bra at de fant utav feilen ihvertfall, om enn noe kostbart. at "de mistenker tuningen" er jo bare noe de sier, a) fordi det er fint å ha noe å skylde på, eller B) fordi de ikke vet bedre.

Men jeg vet fra mine dager på merkeverksted at "mistenker tuning" er noe som brukes om så og si hver eneste bil som kommer inn som er trimmet. Hadde dog sjelden noe med virkeligheten å gjøre.

Antar du har hatt lekkasje fra bakre simmerring el. som er ganske vanlig, og har ingenting med tuning å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

bra at de fant utav feilen ihvertfall, om enn noe kostbart. at "de mistenker tuningen" er jo bare noe de sier, a) fordi det er fint å ha noe å skylde på, eller B) fordi de ikke vet bedre.

Men jeg vet fra mine dager på merkeverksted at "mistenker tuning" er noe som brukes om så og si hver eneste bil som kommer inn som er trimmet. Hadde dog sjelden noe med virkeligheten å gjøre.

Antar du har hatt lekkasje fra bakre simmerring el. som er ganske vanlig, og har ingenting med tuning å gjøre.

Eg har ingen peiling, men er klar over at verksteder ofte (alltid) skylder på at trimming har skyld i alt vondt. Kan godt vere lekkasjen har vert der fra før, men problemene kom mer og mer rett etter at eg tunet bilen - og derfor er eg bekymret. Men hvem vet :) Er berre glad det har ordnet seg..

ps: det er siste gang eg reiser på BMW Jeger Kokstad. Makan til drittverksted.

1. Frekke folk, må nesten krangle med de for å få informasjon.

2. Umulig å komme gjennom på telefon.

3. Ingen informasjon om kva som er galt.

4. Ekstreme priser.

5. Lover å ringe tilbake og si når eg kan hente bilen, men får aldri telefon og må ringe flere ganger, bli satt over til 5-6 personer før linja blir brutt.

6. Alt tar UTRULIG lang tid. Bilen var inne i 13 dager for å tette kassa, skifte olje og filter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Hentet min første BMW i går, og er da ikke bmw-jomfru lengre. :D

Hadde før en Audi A4 1.9tdi Quattro 2004, men måtte ha noe litt billigere.

Da ble det en 320D E46 2000-modell. :applause: Kjempegod bil å kjøre, om enn litt glad i å slippe på rompa på glatta. Bor på et tettsted oppi nord, som stortsett bare består av bakker. Får nye vinterdekk på den i morra, så må jeg vurdere om jeg skal fylle reservehjulsbrønnen med sand e.l. :P

Men over til det jeg egentlig lurte på. Audien var jo 175-180HK chippa, og da blir jo litt døvt med bare 136HK. Hvor burde jeg få gjort det, og hvilken type chip burde jeg montere? Det hadde vært pratisk å bare koble til en boks, og "chippe"/omprogrammere når jeg selv føler for det. Men jeg er i forståelse av at dette er noe møkk. :)

Når økonomien kommer på rett kjøl igjen, skal jeg spandere på den ihvertfall xenon, profesjonell soting og nye baklykter. Muligens nye speil, da jeg synes disse firkantige klossene ser litt merkelige ut.

Ser forresten ikke mørkt på å ta meg en kjøretur sørover for litt chipping når sommeren en gang viser ansikt her. :D

valfy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med bmw, og velkommen til forumet valfy!

Du må skille mellom piggyback systemer, såkalte powerboxer, og enheter for å programmere om styreenheten. Siste dreier seg om små håndholdte enheter som man plugger i diagnosestikket, for så å legge inn programvare fra din leverandør (der du har kjøpt boksen).

Disse boksene har også varierende kvalitet, men ofte er det bra. Det du må være obs på er at du står helt og holdent ansvarlig selv når du holder på med dette, dersom du derimot har bilen inne hos noen, kan du slappe av og vite at fagfolk tar seg av dette. Du slipper å stå men en bil som ikke starter og en tuner som ikke tar telefonen.

Dette er jo klart et ekstremt ytterpunkt, normalt fungerer dette knall, og kan være greit om ikke du har en tuner innenfor den rekkevidden du er int i å kjøre. Men vurder allikevel behovet, slike bokser har blitt ekstremt populært, men kunder som kommer med bilen får mye mer valuta for pengene mtp andre kontroller som gjøres på bilen.

Og hvor du burde få utført jobben, om du velger å la en tuner ta hele jobben, sier seg vel selv om du har lest tråden :P

Jeg har steg 1 og steg 2 til denne bilen , steg to innebærer utbedring av eksos, og kan da ta ut godt og vel det samme som du hadde i audien din, meget kjørbart oppsett.

DanielMK, trist å høre at man skal sitte igjen med en slik erfaring etter besøk på et slikt verksted. Men bra at det ordna seg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har en m51d25 motor fra en e34 525 tds, som jeg har satt inn i en eldre Datsun...litt arti prosjekt igrunn..

Har montert eksosmanifold og mekanisk pumpe fra en m21d24..og fått på en stor turbo, type Holset hx35..Bilen starter og går, og turboen lader godt den.. :)

Har også montert en håndpumpe/dieselfilter-holder ifra en Nissan Laurel, og satt på en enveis ventil på dieselslangen inn til filteret..

Problemet er att den ekstremt tungstartet!

Startet den idag (det er 13+ ute), med gløding og startgass...OG pumping på håndpumpen...men når den først har startet så går den veldig fint på tomgang...har stilt på mer diesel, og mer gass..er ikke noe problem å få den opp på turtall heller.. men er som sagt veldig vanskelig å få start på...

Har du noen ideer om hva dette kan skyldes..?

Har hørt att 524'er med m21d24 motorer kan være vanskelig å få start på når det er lite diesel på tanken... (er vel 10-15 liter på tanken min..)

Takker og bukker for tips og ideer! :D

forresten...hva er anbefalt ladetrykk på en m51d25?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

har du justert tenninga? høres ut som problemet ditt kan ligge der.

Holset hx35 er en fin størrelse på denne motoren. Hvor mye trykk du bør kjøre kommer an på mange andre faktorer. Du har ikke uhorvelig mye diesel mengde å gå på på org pumpe, derav trenger du ikke veldig høyt ladetrykk. Tipper du blir kvitt det meste av røyken allerede i 1,5 - 1,6 regionen? ingen vits i å lade mer enn til røyken blir litt mer normal. Det er såpass lite effekt å hente på kun mer ladetrykk.

når det gjelder lite diesel på tanken osv, da er du over på mateside, sørg for at dette er iorden.

Har du elektrisk matepumpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var ute å kjørte men den nå nettopp...måtte dras igang nå..funker fint når den først har komt igang :)

nei, har ikke justert den...får starte den opp imorgen å justere :)

tenkte jeg skulle begynne på 1,4 og justere trykk og diesel deretter..

Har ikke elektrisk matepumpe nei..tenkte enveisventilen skulle ordne det problemet..

Har du noe forslag til hva pumpe jeg kan bruke da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du justerer tenning med bilen i gang (etter hørsel) så bør du har gjort det noen ganger før.

angående matepume, regel 1) ikke kjøp biltemas pumper som er kopi av Facet. Jeg har tatt knekken på nærmere 10 sånne, dette var i de dager man bare fikk ny, og biltema var i nærheten av jobben min. Kjøpte facet når jeg ble lei av å bytte, aldri hatt problemer etter det.

Ei av de krafitgste facet pumpene bør duge, men de er også ganske dyre. Kunne evt fått montert ei inline pumpe fra en commonrail motore, men disse er også dyre og leverer i utgangspunktet alt for mye.

uansett, tøft at det er flere enn meg som liker denne motoren! :) stå på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

525tds Kule konverteringer på gammal diesel. M21 2,5Diesel i dattsund! Kult 8) Laurel 2,4?

+1 på DanielMK's opplevelser på merkeverksted deles herved.

"ps: det er siste gang eg reiser på BMW Jeger Kokstad. Makan til drittverksted".

1. Frekke folk, må nesten krangle med de for å få informasjon.(hos meg omvendt. ALT er feil på min bil"

2. Umulig å komme gjennom på telefon.(blir nå syk av lyden til tlf svareren og mail leser de ikke)

3. Ingen informasjon om kva som er galt.(punkt 1 igjen)

4. Ekstreme priser.

5. Lover å ringe tilbake og si når eg kan hente bilen, men får aldri telefon og må ringe flere ganger, bli satt over til 5-6 personer før linja blir brutt.(bilen er halv ødelagt når jeg henter den, ting er ikke påkoblet og gjenger osv. er ødelagt. Bulk i kanalen :evil::evil: )

6. Alt tar UTRULIG lang tid. Bilen var inne i 13 dager for å tette kassa, skifte olje og filter.(slår vel ikke siste uke i MAI 2010 vel :?: )

Ble oppringt av en dame fra merkeverkstedet nå som lovet INGENTING, men hadde stoooor forståelse for min situasjon og var SÅÅÅÅ glad for at jeg sa min mening.

Kult å måtte dra til ALF LIE MOTOR for å få satt bilen sammen så det ikke SKRANGLER i motorrommet og få ting på plass på opprinnelig plass. NOT Takk til Ole Martin som gidder å hjelpe til på sene kvelder når han egentlig vil hjem og like mye takk til deg T R F. Du er til stor hjelp og desverre får du nada igjen og mye fruss fra meg. TAKK FOR ATT DU ORKER. :lol:

Nytt spørsmål siden du alikevel orker :P

Etter siste småservice fra meg(dvs olje/filter og veivhusfilter bytte) er den blitt "lat" igjen når jeg kicker den. Er ett jævla "legg" på nesten ett sekund før noe skjer. Til gjengjeld kommer den fint, men da er det gått litt tid hvor bilen nærmest "dør ut". Hva er galt nå da? Vil en Stage II fikse dette så legget blir litt kortere og den drar før 18/22,00rpm? Hva med racingkatter? Vil det hjelpe på eller er det penger ut av vinduet?

P igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

hehe.. din sak er jo som nevnt, noe spesiell.. hehe.. eller sinnsyk..

jeg vil ikke trimme bilen din før feilkilden er funnet, fordi ja jeg kan "dekke" over symptomer, men jeg er for å finne feilen først.

Men det høres jo veldig maf ut for min del da.. evt vnt styring.. har de kontrollert LEDNINGENE til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ja altså, når man setter bort en jobb som denne kan man bare stole på at de har utført det sier og tar seg betalt for. Bosch Asker elektro Diesel som er dieselspesialist pr. exelence her og er nogenlunde flink på elektro, testet ledningsnettet og skiftet endel irrede kontakter. E. Stenshagen har hatt minst #tre# menn på den. En tysk flink "car" som er teknikker 1 der, en nyansatt svenske som virket som en ryddig fyr og sistnevnte gris som kastet bilen sammen og sikkert er lærling eller utdannet murer el. noe. Kundemottakerene (2) som er henholdsvis automasjonsteknikker og en tidligere medioker mekaniker har begge feilsøkt nettet. De ville jo ikke ha jobbet i blinde.? Har jo hørt om kabelbrudd på motor el nett på dem. Men for å sitere en ustyrtelig klok svenske.

Vem vet, inte du. Vem vet, inte jag. Vi vet ingenting nu. Vi vet inget idag. Vem vet, inte du. Vem vet, inte jag. Vi vet ingenting nu vi vet inget idag :!: Så vi får stoler på at de har gjort jobben sin. Men hvorfor går den periodevis bra? Var noe irret istykker eller brudt skulle det da over litt tid gi søkbare feil. Er jo ikke slik at irr og kabelbrudd blir bedre eller mindre irret over tid. Pleier jo å ende i brudd som i samliv med dårlig kontakt det, MED sammenligning forøvrig :lol: Siden jeg hadde "mistet" mekkeplassen min rett før dette begynte, har jeg ikke vært nedi der selv i særlig grad og jeg er heller ikke vident kjennt for mine kunnskaper innen elektro :mrgreen: Som min nabo så nett sa det til meg. "Du lægg på minus nåddetgjæl strøm, men førøvrig laga du go te å e snæll å grei". Direkte sitat fra frittgående nordlending/ automasjonsteknikker og altmuligmann. :lol:

Vi får se. Håper å få 520en min i gang i dag så jeg kan sette bort E39ern nå. Er ustyrtelig lei den slik den er og ser ut nå. Dette lagget og manglende respons på kickdown kommer og går. I går kjørte jeg fra Liertoppen til Ikea som er ei snau mil med motorvei. Da var den igjen lat og dau og hastigheten sank i oppoverbakker og jeg måtte nesten trykke inn gassen for å ligge i 90?

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...