Gå til innhold

BMW dieselmotorer

TRF
 Share

Anbefalte innlegg

er en stund siden jeg har svart her nå, fint om andre også svarer (takk til aroid).

cmito; Nøling rundt 3000 kan gjerne skyldes MAF (og den var jo ikke helt grei), men resten av probleme høres ut som dieselpumpe/dyse. Har aldri vært borti det du beskriver her selv på disse. Men jeg vill definitivt fått disse kontrollert så fort som mulig.

Men før man tar sorgene på forskudd, sørg for at du har ordentlig med dieselmating frem til innsp pumpa! Det kan høres slik ut når du begynner å mangle diesel.

Deretter er nok en ordentlig logging på sin plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problem med min bmw e36 325tds 94mod.

på vei til jobb idag la jeg til merke at det plystret usedvalig mye fra turboen. begynte å se nærmere på det og når motor står på tomgang og blir ruset opp til 1500omdr osv, så begynner det å hvine/plystre fra område rundt turbo. har kjent på akslingen på innsugs siden, og den er fast(ikke slarke).

motor har også forbrukt ca2,2liter olje på ca3000km(dette oppdaget jeg når jeg peilet olje og oppdaget til min forskrekkelse at nivået var kommet under minimum..var på maks opprinnelig). det er en oljelekkasje på turboen, men det renner ikke akkurat. og bil starter greit på omkring -12grader(så kompresjon er der). Ryker også litt mye fra eksos..

Oljeforbruket og røyken kan vel kanskje skyldes gåen tetning på turbo?

plystring også, men samtidig er det rart når akslingen er fast. kan det være noe galt på eksossiden på turboen??

Kan vel ikke være lekkasje fra intercooler heller, da trykket sikkert ikke er stort nok på det turtallet og motor står på tomgang?

noen som vet om biter fra turboen på denne motoren , har lett for å komme inn i motor om havari skulle oppstå?(vet det er noen motorer det som regel går bra med, når turbohavari oppstår)...

andre som har opplevd det samme?

Prøver meg igjen;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er en stund siden jeg har svart her nå, fint om andre også svarer (takk til aroid).

cmito; Nøling rundt 3000 kan gjerne skyldes MAF (og den var jo ikke helt grei), men resten av probleme høres ut som dieselpumpe/dyse. Har aldri vært borti det du beskriver her selv på disse. Men jeg vill definitivt fått disse kontrollert så fort som mulig.

Men før man tar sorgene på forskudd, sørg for at du har ordentlig med dieselmating frem til innsp pumpa! Det kan høres slik ut når du begynner å mangle diesel.

Deretter er nok en ordentlig logging på sin plass.

Må også legge til at ved pådrag etter å ha rent ned en bakke er den verst. Kjører man opp en bakke med konstant motstand så ligger den ikke å blafer i eksosen, men er fremdeles dau. Legger ved en liten film som viser hvordan den oppfører seg.

http://www.youtube.com/watch?v=BDZ7PxZ6 ... e=youtu.be

MAF`n ble skiftet for ca en mnd siden, men kan jo selfølgelig kjøre en ny test på den for å utelukke den. Hvilke tester kan man kjøre for å kontrollere pumpa? Og hvordan måler man matetrykk fram til pumpa, kan man gjøre det via DIS?

For å kontrollere dysene så må vell de taes ut og kontrolleres i en dysetester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som veit om bra og billig chip til 525 tds 93mod. ?

Er dette noe man kan bytte selv, eller er det best å finne noen som kan gjøre det for meg?

mvh Bjørn

Jeg har en KCR power boks liggende. hvis du vil ha tak i en trim chip så kom jeg over denne i dag.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=32962544

Er du stø på hånden og tolmodig så kan du alltids gjøre det selv.Enten anbefaler jeg deg å la en som kan lodde print kort gjøre det,

Eller bare sende hjernen til TRF-Racing karen, han har rimelig peil på denne maskinen. Da får du den nok igjenn i eit støkkje ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt denne tråden med stor interesse og det er imponerende kunnskap som utveksles her. Virker fristende å legge inn en pit-stop på Rena ved neste Trøndelagstur...

Kommer til å gjøre noen "tiltak" på min e61 525d (177hk). Vet ikke hvor langt jeg skal gå, men kommert hvertfall til å blende/redusere EGR bypassen. Synes fremgangsmåten med 22mm kobbermuffe med hull virka snedig.. Dersom man struper for mye/blender EGR bypassen har jeg forstått at det kommer en feilmelding.

1) Er denne feilmeldingen synling uten å koble seg til med diagnose?

2) Er den "farlig" å kjøre med, eller påvirker den ytelsene?

3) Blir feilmeldingen borte når hindringen fjernes eller må den inn på verksted og resettes?

4) Vil blending av EGR bypass påvirke levetiden til DPF siden det kommer mer uforbrent dieseleksos i avgassen?

Vurderer som nevnt et besøk i Rena og tenkte på motoroptimalisering for økt effekt og mapping for å kunne fjerne EGR bypass 100%. Er det hensiktsmessig å fjerne DPF samtidig? (Er ikke noen feil med filteret).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt denne tråden med stor interesse og det er imponerende kunnskap som utveksles her. Virker fristende å legge inn en pit-stop på Rena ved neste Trøndelagstur...

2450 Rena hvis du mener TRF :-)

Ja veit hvor Rena er. Ligger på vei til Trøndelag om man bor i Sandefjord det, og er et par turer oppover i løpet av året og besøker svigers.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen :-) på bunn av diselpåumpa mi, i en m41b17 så sitter det en magnet ventil. hva gjør den?

nummer 8 på bildet her :

http://nettbutikk.gsbildeler.no/openIma ... r/9939.gif

jeg har att store problemer med og starte bilen. og byttet diselpumpe til en som skulle fungere i går, pluss at jeg fikk testtet alle dysene og var 2 som var defekte. de er byttet. men fortsatt umulig og sratrte når den er kald. hvar den magnet ventilen noe med kaldstarten og gjøre? for den måtte eg flytte over fra forje disel pumpe da ledningen på den nye var klipt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...