Gå til innhold

BMW dieselmotorer

TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg føler koblingen på Automat kassen min "griper" på unødvendig høyt turtall. Hva er normalt?, Kan bytte av olje hjelpe på dette?, noen med peil på auto kasser som har noen tips?

525 tds (51D25)

Hei plastbestikk

Legg ut som eget spmål i "Teknisk" så er det nok noen guruer som trår til :D

Uten at jeg gadd søke selv så prøv søk "flushing av automat" / "problemer automat".

Kan være på tide med et oljebytte og eller flushing. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei... en flott tråd dette og nå er det min tur til å stille et spørsmål... :)

Jeg har en 2003 E46 318d Touring med M47D20 motoren på 115 HK og 265 Nm (altså direkteinnsprøytning). Såvidt jeg forstår på din utmerkede innledning i tråden er det i utgangspunktet ingen grunn til å bli bekymret over at det kommer relativt kraftig sort røk ut av eksosrøret ved maksimalt pådrag, men jeg spør allikevel.

Motoren er original og har nå kjørt 291000 Km. Den har aldri vært chippet og alle serviceintervaller er fulgt. Den starter alltid på første slaget - sommer som vinter. Den går jevnt over hele registeret og trekker som den skal over hele registeret. Motoren bruker heler ikke nevnverdig med olje (1/2 til 1 liter pr. 20000 Km). Det er heller ingen ulyder fra hverken motoren eller turboen. EGR ventilen ble byttet ved ca. 240000 Km og det ble også luftfilteret.

Akkurat ved oppstart kommer det noe grå sot ut av eksosrøret, men ellers er det ren eksos ved normal akselerasjon. Ved full gass derimot kommer det relativt kraftig sort røk ut av eksosrøret. Det virker som om motoren får en for fet blanding med diesel. Den sorte røyken påvirker ikke motorens prestasjoner... den går som den skal.

Er dette noe jeg bør bruke tid og penger på å finne ut av (les: litt flaut er det med sotingen)?... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fredrik, fint at du titta innom:)

Luftfilteret ditt har jo vært der en stund da. Sjekk at det ser rent ut (og gjerne bytt). Jeg tror dog ikke dette er hovedgrunnen til problemet ved _kraftig_ sort røyk (da rekker maf å regulere), da er det ofte rett og slett egr ventilen som lekker (jeg ser at du har bytta denne, men allikevel). Den enkleste og billigste måten å feilsøke dette på er at du finner en brus/øl boks, klipper ut ei skive som du kan montere mellom egr ventilen, og egr røret (stor nok til å tette bra, liten nok til å gå under v bånd klemma), prøvekjør så og se om røyken er borte. Det hele burde være gjort ila kun kort tid.

Mulig feilen ikke ligger der, men det er gratis og tar deg maks en time i garasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

525tds 98

Noen som vet hva interntrykket skal være i innsprutpumpen på M51?

Finner det ikke noen plass. Tatt av røret før filteret, og det er fint lite flow når fødepumpen går. Ser for meg at det skal være mer flow enn det.

Renner rett ned når røret holdes horisontalt..

Pumpen i tanken er 2mnd gammel. Misstenker at det lekker internt i tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

525 tds (51D25)

Hei plastbestikk

Legg ut som eget spmål i "Teknisk" så er det nok noen guruer som trår til :D

Uten at jeg gadd søke selv så prøv søk "flushing av automat" / "problemer automat".

Kan være på tide med et oljebytte og eller flushing. Lykke til :)

Jeg har gått i innkjøp av olje og styr. gjør vel ingen skade å bytte olje uansett. er bare et pluss om den vil komme seg :). takk for respons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer innkjøp av "ny" E90 bruksbil med 3,0L diesel og har i den forbindelse noen spørsmål vedrørende trim av disse motorene.

Jeg har forsøkt å søke endel men er fortsatt litt usikker på et par ting så istede for å sende PM til TRF-Racing tenkte jeg at det kunne være kjekt å legge spørsmålene ut her istede.

1. Er dysene den eneste forskjellen på 325/330, og i så fall er det da mulig å hente ut like mye av en 325d med 330-dyser som en orginal 330d?

(Jeg ser feks at dysene har forskjellig delenr, men turbo har samme nr i delekatalogen hos GSBildeler...)

2. Er det mulig å bygge komplett eksos uten katalysator og partikkelfilter og samtidig programere vekk evt feilkoder?

3. Er det mulig å deaktivere EGR på disse kun via software?

4. Er det realistisk å håpe på opp mot 300hk/650Nm med overnevnte modifikasjoner (Dyser/software/komplett eksos) og samtidig sitte igjen med en driftsikker hverdagsbil? (Manuell girkasse er eneste alternativ for meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) ja. Små forskjeller på innsug, ikke noe som betyr noe. Finnes noen som har forskjellig turbo, men det dreier seg om versjon forskjeller, ikke noe annet.

2) Ja dette gjør vi.

3) Ja (med forbehold om softwareversjon)

4) Ja, vær dog obs på dm svinghjul og clutch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var raskt svar :D

Når du nevner med forbehold om software versjoner på punkt 3, forstår jeg det riktig at noen kan det gjøres på og andre ikke? (Jeg titter på typsik 06/07 modeller)

Er det et vanlig problem med svinghjul og clutch i kombinasjon med trim på disse? Fins det evt oppgraderinger å gjøre eller evt forskjeller på årsmodeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et vanlig problem med svinghhjul/clutch nei, det tåler masse. Men ved herjekjøring og så mye mer krefter vil du slite ut fjærene raskere. Videre (nå tar jeg rett fra hukommelsen, har ikke sjekka på over et år) så er det annet svinghjul, cltuch, og girkasse på "2,5" versjonen.

06/07 så er det nok ingen problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...