Gå til innhold

BMW dieselmotorer

TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Ble nettopp den heldige eier av en M21 manifold via ebay, av typen med t3 flens :)

Så er spørsmålet mitt: Er flensene mot toppen symmetriske på denne manifolden? Nærmere bestemt, kan den snus opp ned, så turboen havner noenlunde på samme plass som originalt på M51? Oljetur og retur tilpasser jeg uansett, så det er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til høyre? Inn mot blokka du mener?

EDIT: Har studert noen flere bilder nå, og jeg ser nå hva du mener, turboen kommer mye lengre ut fra blokka.

Da er spørsmålet, er det plass til den stående nedover i en E36 325 TD? Skjønner jo at valg av turbo spiller en rolle her, jeg har tenkt å kjøre med en Mitsu snurre med større turbinhus (6 eller 7 cm2) og 15T/G kompressor eller hakket større. Altså, ikke noen HX35 eller noe sånt. :P

Noen som har prøvd dette som kan komme med innspill?

Evt. om den må stå "rett vei", må man da fjerne den originale luftfilterboksen langs toppdekslet og kjøre med åpent filter plassert ved spylevæsketanken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor god plass du har på e36.

Men hva tenker du å gjøre med diesel/software? Med vår software bør du ihvertfall ha større enn 15t/g komp, også tror jeg det vil være unødvendig med 7cm2 eksoshus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo en slik billigchip fra ebay nå som hjalp litt, og så venter jeg en modelltilpasset alucooler imot jul. Har jo ingen intercooler nå, siden det er en TD.

Ellers har jeg lekt meg litt med den såkalte "evrymodden", som går ut på å manipulere retursignalet fra pumpe til ecu. Fikk en mye artigere bil med denne koblet over trykkbryter, så jeg kan slå den på ved behov. Men det hadde jo vært artigere å fått foret på mer diesel konsekvent og proposjonalt etter som gasspådraget ble større.

Unødvendig med 7er hus altså? Er det ikke like stort problem med baktrykk på disse dieslene som på bensinere med samme turboene da med andre ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren som ei luftpumpe fungerer likt, men du har mye lavere turtall, og ønsker ladetrykk på lavere turtall, samt mye høyere ladetrykk. Dersom du er villig til å ofre mye på bunn -> mellomregister så kan nok 7cm hus være greit. Originalt på disse er jo faktisk helt nede i 4cm.

Når du først skal dra den så langt som du skal så burde du jo hatt vår software til denne :) Vi gjør en del ting som ikke er vanlig når du kjøper "chip", som gir deg en mye bedre motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen i denne eminente tråden... :)

Jeg har et spørsmål vedr. vår E46 318d Touring med M47D20 motor uten common-rail (115 HK/265 Nm). Plutselig en dag falt tomgangsturtallet med 50-100 rpm. Jeg merker kun forskjell på motoren når den går på tomgang (altså at turtallet er lavere enn det var). Bilen går ellers som den skal. Det at tomgangen er lavere enn normalt er imidlertid irriterende fordi dieselmotorens brumming dermed forplanter seg i karosseriet på en annen og mer gjennomtrengende måte. Det minner litt om en gammel Mercedes-Benz dieselbil med automatgear når den står i "D" (drive) og man holder bremsen inne for å vente på grønt lys. Da er motorens turtall typisk litt lavere enn når automatgearet står i "P" (parkering) eller "N" (fri/nøytral). Slik skal det ikke være i en dieselbil med manuelt gear, men hva kan være galt?... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går den helt som normalt under belastning?

Disse har jo regulert turtall fra ecu. Dersom tomgangsturtallet er styrt ned fra ecu, vil dette normalt komme fra temp sensor.

Dersom turtallet har falt lavere enn ecu ønsker blir det med ett mer interessant, da er jo mangel på diesel den typiske årsaken, men dette vil du da merke på effekten.

Du er jo datamann er du ikke det? en kopi av DIS, kjørt i vmware samen med en billig kabel tror jeg kan spare deg for noen turer på verkstedet (og dermed penger til verkstedet).

Da kunne du fort sett spesifisert tomgang, og faktisk tomgang. Og evt justere opp spesifisert tomgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hurtig svar... :)

Bilen går foreløpig helt normalt under belastning. Vi var i København forrige lørdag og på veien hjem snuste jeg kort på 170-180 Km/t... no problem og motoren virket veldig sterk og fin tiltross for sine 320000 Km (og motoren er helt original).

Jeg har imidlertid merket med at tomgangen ved kaldt vær bruker litt for lang tid på å falle ned til normalt nivå. Dette koster ekstra diesel og er ikke ønskelig. Kan det være en sammenheng i forbindelse med en termostat/temperatur sensor? Evt. hvilken?

Joda... jeg er en gammel datamann, men jeg er ikke bilmekaniker. Jeg har mye praktisk erfaring med biler, men føler meg litt utenfor når det kommer til digital motorstyring. Det var lettere med manuell chokeventil og grov luft/bensinblanding i forgasserne... :lol:

Hvor finner jeg en kopi av BMW Diagnostic Software (DIS) og hva slags kabel trenger jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tar tempen fra føler i toppen.

Jeg bruker ikke DIS på vanlig pc selv, jeg har med diagnosehode osv, men jeg vet at det er fult mulig å kjøre på en vanlig pc med vmware og en relativt universal kabel. Noe i denne duren:

http://www.ebay.com/itm/BMW-Diagnostic- ... 1c2d113a1c

Softwaren følger jo med her, og ellers flyter den rundt på nettet. Skulle du ikke få tak i så har jeg selve softwaren på cd mener jeg å huske.

Fordelen er jo at du da kan kjøre enkle tester og få noe veildening herifra. Det vil ikke si at man finner utav alle feil, men ofte kommer man langt med slikt.

Det er jo ikke umulig at du har ei innsp pumpe som begynner å si takk, og det kan være vanskelig å konstatere selv. Men jeg ville begynt med å få DIS opp og gå, og kjøre grunnleggende tester. Her kan du også justere opp tomgangen om du ikke finner ut hva som er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren som ei luftpumpe fungerer likt, men du har mye lavere turtall, og ønsker ladetrykk på lavere turtall, samt mye høyere ladetrykk. Dersom du er villig til å ofre mye på bunn -> mellomregister så kan nok 7cm hus være greit. Originalt på disse er jo faktisk helt nede i 4cm.

Når du først skal dra den så langt som du skal så burde du jo hatt vår software til denne :) Vi gjør en del ting som ikke er vanlig når du kjøper "chip", som gir deg en mye bedre motor.

Klart denne motoren skal jo aldri operere med 7000rpm, men i de aller fleste tilfellene der man trimmer vil man før eller siden komme borti det faktum at baktrykket stiger over ønsket nivå, som igjen skaper mere varme og hemmer effekten. Derfor tenkte jeg å prøve med et noe større turbinhus og heller ofre litt ladetrykk i kjelleren. Men kan vel kanskje hende at jeg tok i litt når jeg vurderte 7cm2 hus :P Har mest erfaring med bensinmotorer.

Kan du spesifisere litt mer hva som skiller deres software iforhold til andres software da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thamule:

Mener hjulet med strammer ligger på ca 1100,-

ArneR: Jeg ønsker jo ikke å gi en oppskrfit på tds software, men i korte trekk:

De fleste versjoner som finnes endrer noen veldig få parametere, med "10%". Dette gjør at resultatet faktisk ikke blir så ulikt det å montere en "powerbox". Det er ofte nøyaktig de samme endringene som går igjen, uavhengig av leverandør, og alle hevder å lagd den selv (den er med andre ord ofte kopiert i større eller mindre grad). Når leverandøren da blir bedt om å lage en "ekstra kraftig" chip går de inn i softwaren, og legger på 5% til over hele map. Problemet er at de ofte da "ødelegger" en del funksjoner i software, og dårlig tomgang er uungåelig.

Så hva gjør vi? Så langt det er mulig så lar vi softwaren være "kalibrert", slik at vi utnytter tabellene som er der til fulle. Videre justerer vi alle relevante tabeller slik vi vil ha dem for å oppnå en viss karakteristikk, ikke med "10%" mellom 1500 og 4200 rpm.

Vi bytter også begge chippene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres bra ut det, den billige jeg fikk tak i var nok mest sannsynlig en slik som du sier. En kamerat hadde en 525TDS med begge chipene utbyttet, og den gikk friskt syntes jeg. Hadde jeg fått noe av det samme ytelsen i den lille 325'n, tror jeg det hadde blitt skikkelig artig. :)

Men så er det jo gjerne prisen som bestemmer til syvende og sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...