Gå til innhold

BMW dieselmotorer

TRF
 Share

Anbefalte innlegg

Ang. feilsøking på sporadisk ujevn gange. Tilfeldigvis var jeg logget på med INPA og la merke til at rail-trykket økte til over 400bar på tommgang. Når det gikk over 350/370 begynte motoren å gi en hardere lyd/vibrere. Jeg bestilte time hos GS i Skien for en skikkelig gjennomgang.

Selvfølgelig gikk motoren feilfritt under diagnosen. De fant verdiene på injektorene å være særdeles bra(ble avlest elektronisk i diagnoseprog, ikke lekasjetest). Fant feilkode på EGR og glødeplugg 3/5/6. Først var koden på EGR aktiv, mens glødepluggene var "ikke aktiv". Ved ny avlesning var det motsatt, EGR var "ikke aktiv" mens glødepluggene var aktiv. De syntes dette var rart, men hadde ikke noen forklaring på hva som var årsaken.

Jeg foreslo å sjekke matetrykket. Mekanikeren mente ikke det var nødvendig. Dersom matepumpen var dårlig ville jeg ikke få start/veldig dårlig gange.

De observerte EGR ventilen og la merke til at motoren forandret gange når EGR-stempelet beveget seg. EGR ventilen er blokkert så det er ingen avgass som kommer igjennom den.

Er det parameter som forandreer seg i motorstyringen når EGR ventilen åpner som kan gjøre at rail trykket stiger? Særlig med tanke på at avgass ikke slipper gjennom.

Det er skrevet mye om blokkering av EGR, noen mener det er best å ikke blokkere helt. Gjerne ha et hull på 6-7mm, dette skal vistnok forhindre at det oppstår feilkode. Kan noen bekrefte dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

xloke:

MAF = mass air flow meter, "luftmassemåler".

Ja du har disse spjeldene. Disse kan løsne, ta med seg innsugsventil, stempel, topp, merker i sylinder, rester ut gjennom eksosventil, og så gjennom turbo. Totalhavari.

Vi har blokkeringssett om du ønsker å kjøpet et slikt.

330d touring;

Jeg er uenig i at det er godt nok å sjekke for indre lekkase ved å lese av korr verdier på dyser. Dette fordi jeg har sett at disse kan være normale selv på dyser som lekker forbi mye.

Jeg er også uenig i sort/hvit konklusjonen angående matetrykk. Jeg kan justere dette manuelt på en av mine biler, og da ser man hvor mye grått som er mellom sort/hvit.

Det er flere parametere som går på egr, men kan ikke tenke meg hva som skulle resultere i det du beskriver.

Ja dersom du lar den få litt eksos unngår du feilkode, men dette er jo på ingen måte den beste løsningen, det beste er å være helt uten egr.

Jeg sier ikke at feilen ligger på en av de punktene som mekanikeren har sjekka, men jeg synes konklusjonene virka litt kjappe og lette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, er flere av dem. Kona begynner å bli litt missfornøyd med at vi alltid har dårlig plass i en e39 når vi har 1 barn :P

Men biltemas lekkasjetester fungerer helt fint, har en slik selv, samme som du får på ebay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 02 e46 320dat. Denne bruker 1liter på mila. Merker ikke no problem foruten høyt forbruk. Er ettermontert manuell webasto med på og av knapp i bilen som jeg bruker ganske hyppig. Men denne bruker vel ikke så mye ?

Har hatt samme bil før bare 04 mod manuell og chippet. Denne kom jeg ca 85 mil på en tank.

På min nåværende kom jeg 53 mil.

Noen som vet hva dette kan være ? :-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har googlet her og der og her på forumet men dårlig fangst.

Jeg har en 01 530dat som har gått ca 295000km, merket i det siste (har nok vært der en stund) at jeg har en sånn liten vibrasjon/egensvingning på rundt 1500 O/min. kommer og går med ett par sekunder mellomrom. merker det spesielt godt i nøytral og holder helt jevn gass på 1500 O/min. kan vel ikke kalle det kraftig men merker det godt i bilen. kan merke det hvis jeg kjører sakte også. har vert inne på tanken av en vibrasjonsdemper (harmoniskdemper) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det kommet mye interessant.

Grunnen til at jeg ikke er mer spesifikk er at det er veldig viktig å skjønne setpoint og actual verdier, men da er det også en fordel å vite hvordan pre control mappene er satt opp, samt vinduene for endring utover dette.

Så ja tomgangen styres automatisk, innenfor et vindu. La oss si du skal ha 6mm3/st på tomgang (bare et tall tatt utifra lufta). ECU har da tabeller som definerer hvilket turtall vi skal ligge på, og hvor mye mer eller mindre mengde som kreves under forskjellige forhold (motortemp eks). Denne verdien sendes så til vp44 pumpa, som igjen regner justerer mengderegulering til å gi det som er definert som 6mm3. Dersom det da er en feil her, slik at den bare gir 3mm3, vil elektronikken da kompensere (closed loop), men kanskje er "vinduet" for additiv menge bare på +2mm3, slik at du fremdeles bare har 5mm3. Ved å øke "rett verdi" på tomgangen vil man åpne for større mengde (la oss si en teoretisk verdi på totalt 9mm3, som med vår tenkte feil vil gi 6mm3) , som gjør at vi kanskje havner der vi skulle være.

Disse tallene er ikke relle, det er kun for å forklare hvordan motorstyringa fungerer, og hvofor ikke alt som er autmotisk blri rikitg allikvel, pga avviksvindu.

Det de sier ang MAF over her er:

MAF måler hvor mye luft motoren tar til seg. Dette angis i masse/tid evt masse/slag (sistnevnte er den motoren bruker for å berenge innsp mengde). Ved defekt MAF (frakoblet) brukes en fast erstatningsverdi slik at bilen skal fungere godt nok til å komme seg avgårde. Dette vil begrense max innsp mengde drastisk, men vil faktisk åpne for mer mengde enn originalt på lave turtall.

Dersom du får DIS til å kjøre kan vi hjelpe deg å utelukke mye, og i så måte spare penger :)

OK... hvis jeg forstår deg rett vil det ikke skade å sette opp tomgangen marginalt via ECU... siden pumpen allikevel evt. vil korrigere verdiene innenfor et givet vindu av verdier. Man kan prøve for å se om en mindre justering på tomgangen hjelper. Hjelper det ikke setter man tomgangen tilbake til utgangspunktet.

Det er imidlertid klart at noe er galt, men siden bilen ellers kjører som den skal kan jeg evt. leve med feilen frem til andre og mer alvorlige feil dukker opp med pumpen eller motoren. Det er begrenset med tomgangskjøring her i utkanten av Århus hvor jeg bor og jobber.

Takk fra meg også TRF... du gjør en kjempefin jobb med denne tråden... 8)

Etter julen og nyttårsfeiringen ble det endelig tid til BMW´en igjen. Jeg fikk idag regulert opp tomgangen med 50 rpm... og det var faktisk alt som skulle til for å få normal lyd på tomgangen igjen. Motoren går nå harmonisk og fint over hele registeret... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte greier ;)

Thomaz:

webasto trekker noe. Automat trekker noe, og "chippinga" på din gamle bil gav deg garantert alt for optimistiske tall på kjørecomputeren.

Karsten:

Har nok mer tro på at en kontroll av innsp systemet hadde vært lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vår "TRF Performance turbo".

Mye som er gjort med denne, den er løst basert på en fabrikksny garrett turbo. Omgjort eksosdel for enda bedre flow, større komp del med billet hjul. ++ Denne er del av vårt steg 3/steg 4 og vil da levere opptil ca 310-340hk eller så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at Overkommandoen/Admiraliteten/Dronningen har nedlagt forbud mot å bruke for mye penger på bil(5-serie), og sier hun kan leve med dårligere plass og dårligere kjørecomfort, har jeg nå begynt å se på 3-serie igjen, nærmere bestemt 318dt, da jeg har funnet to eksemplarer av arten til en forholdsvis rimelig penge. I den forbindelse har jeg noen spørsmål som jeg håper TRF eller noen andre kan hjelpe meg å svare på.

1. Om man chipper disse til 180hk/430NM, er man da i samme prestanda-område som en 320dt?

2. TRF, kan jeg sende chipen til deg for tuning, og kan du også programmere inn blokkering av EGR-ventil og fjerning av DPF, og sende de nødvendige erstatningsdeler i posten sammen med chipen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...