Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Hehe.. Minner meg om en tidligere kollega.

Han hadde vært på fisketur, og fått en drit stor torsk. Rett etterpå kom en ubåt opp, kaprinen kom ut og ville kjøpe den. Han hadde sett fisken i periskopet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste "bilfilmen" er og vil alltids være den orginale The Italian Job for min del :D Michael Cane er fet :P

Husker jeg så den på kino når den kom ut, fantastisk film!!

Men beste er og blir Gone in 60 seconds! fabelaktig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en sånn forbanna idiot bak meg da jeg kjørte fra Lillestrøm til Strømmen i sta... Lå bak meg og pressa helt vilt hele tia, tuta fordi jeg stoppa for en fotgjenger, og sto i verre. Jeg skulle inn på Mcdonalds, og det skulle han og... Så havnet han foran meg i køen, så var det enda 4 foran han. Så sa han til dattera si "Nei, vi drar, det her gidder jeg ikke". Slike folk må ha det fælt gjennom livet.....

harru vørri i lillestrøm?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste "bilfilmen" er og vil alltids være den orginale The Italian Job for min del :D Michael Cane er fet :P

The Italian Job med Michael Caine (eller Maurice Micklewhite som han egentlig heter) er fantastisk. En av hans andre bra filmer er "The Eagle has Landed" fra 1976. Jeg mener å huske at begge disse filmene var blandt de aller første filmene jeg leide på VHS helt tidlig på 80-tallet... :)

Jeg har forøvrig nesten like mye sansen for filmen The Day of the Jackal med Edward Fox som også er fra den samme tiden. I den filmen er det bl.a et par sekvenser med en Alfa Romeo Giulietta som er artige.

http://www.youtube.com/watch?v=u9LkSehpGBs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt enig i, men 100K for et par sko er stadig helt latterlig.

Relativt. Jeg kjøpte Armani-jakke til 7300 kr. nå i vinter. Det tilsvarer rundt 120.000 pakistanske rupees. Det får du 3 stk splitter nye motorsykler for i Pakistan. Gjennomsnittsarbeideren tjener mindre enn 500 NOK pr. måned der.

Så, for å ta variablene over: jakka mi koster helt ubegripelig mye penger for pakistanere flest (mer enn årslønna deres!), men min lommebok og sosiale omgangskrets i Norge reagerer ikke nevneverdig (og jeg hadde jo ønsket meg en kvalitetsjakke i flere år etter mange vintere i billigjakker).

Så, seriøst, hva er problemet? Jeg skjønner det ærlig talt ikke.

Det er vel ingen her som antyder at det er et problem at Røkke kjøper sko til 100K. Det er hans egne penger og han gjør selvfølgelig som han selv vil med pengene. På den annen side skal ingen komme å fortelle meg at det er normalt å kjøpe et par sko til over $10000... selv ikke i f.eks Hollywood eller Dubai. Et slikt kjøp er svært ekstragavant... punktum.

Jeg deler ellers din underliggende frustrasjon over den skjeve formuesfordelingen her i verden, men det blir helt feil å sammenligne/skalere tingene på den måten som du gjør med ditt pakistanske eksempel. At din jakke i Norge koster en større formue i Pakistan er ganske enkelt ikke relevant i forhold til Røkkes svindyre sko. Hans skokjøp minner evt. mer om Imelda Marco´s berømte skofetichisme. Hun kunne som Filippinenes presidentfrue ikke se noen etiske og moralske utfordringer ved at hun hadde over 2500 par sko. Hun var da både presidentfrue og rik. Pytt... så med at hennes mann... presidenten... både var autoritær og gjennomført korrupt.

Jeg liker Bill Gates. Han er unik blandt de virkelig rike og en ekte filantrop. Såvidt jeg vet har han planer om å gi bort 95% av formuen til ulike nødhjelpsprosjekter samt forbyggende prosjekter i fattige land. Han vil stadig være en svært rik mann når pengene er donert bort, men selv med dette i mente er hans innstilling til hva det betyr å være virkelig rik helt enestående.

Okey, hvordan differensierer du Røkkes skokjøp med din egen Rolex? Begge har en begrenset funksjon (fottøy/tidsviser), så de er svært sammenlignbare eksempler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt enig i, men 100K for et par sko er stadig helt latterlig.

Relativt. Jeg kjøpte Armani-jakke til 7300 kr. nå i vinter. Det tilsvarer rundt 120.000 pakistanske rupees. Det får du 3 stk splitter nye motorsykler for i Pakistan. Gjennomsnittsarbeideren tjener mindre enn 500 NOK pr. måned der.

Så, for å ta variablene over: jakka mi koster helt ubegripelig mye penger for pakistanere flest (mer enn årslønna deres!), men min lommebok og sosiale omgangskrets i Norge reagerer ikke nevneverdig (og jeg hadde jo ønsket meg en kvalitetsjakke i flere år etter mange vintere i billigjakker).

Så, seriøst, hva er problemet? Jeg skjønner det ærlig talt ikke.

Det jeg ikke forstår er hvorfor slike ting skal på død og liv ut i nyhetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, hvordan differensierer du Røkkes skokjøp med din egen Rolex? Begge har en begrenset funksjon (fottøy/tidsviser), så de er svært sammenlignbare eksempler.

Igjen så halter sammenligningen/skaleringen. Et par sko til 100K er definitivt noe annet enn en Rolex til 8K. Rolexen er dyr, men skoene er latterlig dyre selv om du heter Røkke. Jeg har forøvrig et bedre eksempel med et par håndsydde amerikanske Alden sko jeg kjøpte i 1989 (tror jeg det var). Disse skoene var den gangen temmelig dyre og kostet den nette sum av 2300 kroner (tilsvarer ca. 3700 i dagens pengeverdi) hos Agnar Hagen på Majorstuen. Jeg har stadig disse skoene etter 24 års bruk og dette bør være litt av poenget hvis man først skal kjøpe dyre sko eller ting av god kvalitet (det reklamerer iallefall skoforretningen John Lobb med der Røkke kjøpte skoene). Det er imidlertid et temmelig langt skritt fra 3700 kroner til 100000 kroner... helt latterlig... #-o

http://www.aldenshoe.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke forstår er hvorfor slike ting skal på død og liv ut i nyhetene.

Når Fredrik sa at jeg har en underliggende frustrasjon, så var det nok akkurat det han mente :wink:

Okey, hvordan differensierer du Røkkes skokjøp med din egen Rolex? Begge har en begrenset funksjon (fottøy/tidsviser), så de er svært sammenlignbare eksempler.

Igjen så halter sammenligningen/skaleringen. Et par sko til 100K er definitivt noe annet enn en Rolex til 8K. Rolexen er dyr, men skoene er latterlig dyre selv om du heter Røkke. Jeg har forøvrig et bedre eksempel med et par håndsydde amerikanske Alden sko jeg kjøpte i 1989 (tror jeg det var). Disse skoene var den gangen temmelig dyre og kostet den nette sum av 2300 kroner (tilsvarer ca. 3700 i dagens pengeverdi) hos Agnar Hagen på Majorstuen. Jeg har stadig disse skoene etter 24 års bruk og dette bør være litt av poenget hvis man først skal kjøpe dyre sko eller ting av god kvalitet (det reklamerer iallefall skoforretningen John Lobb med der Røkke kjøpte skoene). Det er imidlertid et temmelig langt skritt fra 3700 kroner til 100000 kroner... helt latterlig... #-o

http://www.aldenshoe.com/

Du får først og fremst sammenligne dagens priser - skoa koster 100.000 kr. i dag, og en Rolex Datejust koster +/- 50.000 kr. for de rimelige versjonene per i dag.

Klokke til 50.000 kr. er også latterlig dyrt, Fredrik. "Punktum."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...