Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
":y6z7bddh]http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4237985.ece

Hvorfor er jeg ikke overrasket?

"Norske veimyndigheter visste akkurat hvor dypt de måtte grave for å slippe telehiv på nye veier til milliarder av kroner. De lot bevisst være."

Like før noen saksøker de Norske Veimyndighetene for ulykker på en dårlig veg o.l.

Håper det snart, jeg er rimelig lei av og ta 4 hjulskontroller nå selvom jeg kjører ekstremt forsiktoig og unngår alt av dumper i veg osv så må jeg alikavell nå levere bilen inn for 3 gang siden mars :(

Skrevet
Nja, rasistisk grums er det vel ikke. Det er bare slik ting fungerer der. Det spøkes stadig om disse nye Bollywood-skuespillerinnene som ser veldig bra ut men som prater gebrokkent. India har mange minoriteter men på storfilm er det en standard av språk, religion (hinduisme og islam) og etnisitet som gjelder.

Blir i mine øyne like teit om du skal spille etnisk nordmann i en norsk film men så snakker du gebrokkent norsk :P Blir snakkis av slikt, ikke direkte rart...

Katrina har iallefall et poeng når det gjelder indias kommende statsminister, Rahul Gandhi, og at han i likhet med henne selv er halvt indisk. Jeg synes dette lukter mest av misunnelse og smålighet. Det blir litt som om min datter (som er halvt norsk og halvt dansk med dansk statsborgerskap) skulle flytte til Norge og gjøre karriere. Hun snakker norsk, men med kraftig dansk aksent. Skulle dere da rakke ned på henne fordi hun ikke er god nok norsk?

Jeg tror at det avgjørende poenget her er at man ikke ser forskjell på hvorvidt Katrina er indisk eller ikke. Hun har åpenbart arvet mest fra faren og er indisk. Akkurat som Barack Obama er en sort mann selv om han faktisk hadde en hvit mor. Katrina kan derfor begå seg på lerretet i Bollywoodfilmer som om hun var inder og gjør stor suksess. Disse filmene har forøvrig ofte blonde nordiske piker som statister... som "krydder" for å gjøre det hele mer eksotisk uten at dette er et problem. Dialogen er kanskje ikke det viktigste i slike filmer når alt kommer til alt.

Jeg opplever som nordmann her i Danmark noen ganger rasisme blandt andre innvandrere fra spesielt midtøsten. Etniske dansker forstår iniutivt velartikulert norsk (bokmål) fordi språket hovedsakelig er det samme. Dette betyr imidlertid ikke at en annen innvandrer, som har en annen kulturell referanseramme, like lett forstår norsk. Hvis jeg på norsk snakker hurtig og lett med mine danske kolleger føler andre innvandrere seg ofte tilsidesatt. De forstår ikke ordentlig hva jeg sier og synes at det er urettferdig at jeg skal kunne begå meg på norsk... som om det er min feil at vi arvet det danske språket etter 434 år under felles krone (1380-1814). Jeg har snakket med andre nordmenn (og svensker) om dette og de sier at de opplever det samme.

Skrevet
":898xa24g]Hva med en ny vri for en gang skyld og sette ned avgiftene på bensinbiler for å jevne ut.

Køller...

Du veit dem sitter daglig og prøver å finne frem ``saklige`` grunner til å sette opp avgifter.

Helt siden klimafokus kom for sterkt inn i hverdagen på folk har staten misbrukt ordet en 1000 ganger som unnskyldning for å sette opp avgifter.

Men hadde klima vært i fokus, hadde dem økt f eks vrakpanten, for å fornye bilparken i Norge.

Staten er tjuver, alltid tjuver og vil alltid være tjuver. politikere makes me sick. #-o

Skrevet
":1g3tnp0m]Hva med en ny vri for en gang skyld og sette ned avgiftene på bensinbiler for å jevne ut.

Køller...

Du veit dem sitter daglig og prøver å finne frem ``saklige`` grunner til å sette opp avgifter.

Helt siden klimafokus kom for sterkt inn i hverdagen på folk har staten misbrukt ordet en 1000 ganger som unnskyldning for å sette opp avgifter.

Men hadde klima vært i fokus, hadde dem økt f eks vrakpanten, for å fornye bilparken i Norge.

Staten er tjuver, alltid tjuver og vil alltid være tjuver. politikere makes me sick. #-o

Hadde klimaendringer og miljøet vært noe regjeringen faktisk brydde seg om vet de jo at Norges desidert største negative bidrag finnes ute i Nordsjøen, men i stedet velger de å rette fokuset sitt (og de fleste sin oppmerksomhet) mot mannen i gaten og stater på andre siden av kloden.

Merk for øvrig at det å øke avgiftene på dieselbiler er for miljøet sin del, og ikke klimaet.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...