Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

De er konkurrene

Panamera er jo en limo i fohold! :wink:

Kan jo ikke rengnes som utforder mtp plass og komfort da dette er to forskjellige biler.

Eneste likheten jeg ser er at begge har plass til fire samt 4x4

De er markedsmessige konkurrenter akkurat som 911 og M3 er det. For svært mange kjøpere i denne klassen er det mer eller mindre tilfeldigheter som avgjør hvorvidt man ender opp med en 911 eller en M3.

Jeg nevnte vel at den viktigste forskjellen på Ferrari FF og Porsche Panamera er nettopp Panameras fire dører?... Jo det gjorde jeg visst.

Rent teknisk er Panamera en hatchback med fire dører' date=' mens FF er en coupé (eller en GT). Jeg tror imidlertid ikke at dette spiller en vesentlig rolle i dette markedet. Folk som kjøper slike biler har mange biler og merkepreferansen er derfor ofte mest avgjørende.[/quote']

Joda, jeg tror nok at du nevnte forskjellen med to kontra fire dører, uten at det var så mange andre enn du selv som la merke til det... Andre la vel heller merke til at du faktisk nevnte FF som en mulig seriøs konkurrent til Panamera, hvilken den vel ikke er i stand til å være bare med tanke på fysisk størrelse... Ser vel heller for meg at denne kan sammelignes med 6-serien til BMW uten at det dermed er snakk om at de i samme klasse prestasjonsmessig.

Eneste bildet jeg har sett av interiøret på FF er faktisk det du postet, og uten noen referansepunker i det hele tatt, så har jeg for å være helt ærlig god tro på baksetene der viser seg å være omentrentlig like brukbare som på min e31.altså lik null Selvfølgelig mere takhøyde og (muligens) mer bagasjeplass grunnet høyere taklinje, men det er fortsatt snakk om en coupe kontra en sedan. (Som Panamera tross alt er om de legger aldri så mye "slepende" taklinje på den...)

(beklager veldig sen quoting, men har vært litt på reisefot, så har brukt litt tid på å oppdatere meg her inne på forumet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er markedsmessige konkurrenter akkurat som 911 og M3 er det. For svært mange kjøpere i denne klassen er det mer eller mindre tilfeldigheter som avgjør hvorvidt man ender opp med en 911 eller en M3.

Jeg nevnte vel at den viktigste forskjellen på Ferrari FF og Porsche Panamera er nettopp Panameras fire dører?... Jo det gjorde jeg visst.

Rent teknisk er Panamera en hatchback med fire dører, mens FF er en coupé (eller en GT). Jeg tror imidlertid ikke at dette spiller en vesentlig rolle i dette markedet. Folk som kjøper slike biler har mange biler og merkepreferansen er derfor ofte mest avgjørende.

Joda, jeg tror nok at du nevnte forskjellen med to kontra fire dører, uten at det var så mange andre enn du selv som la merke til det... Andre la vel heller merke til at du faktisk nevnte FF som en mulig seriøs konkurrent til Panamera, hvilken den vel ikke er i stand til å være bare med tanke på fysisk størrelse... Ser vel heller for meg at denne kan sammelignes med 6-serien til BMW uten at det dermed er snakk om at de i samme klasse prestasjonsmessig.

Eneste bildet jeg har sett av interiøret på FF er faktisk det du postet, og uten noen referansepunker i det hele tatt, så har jeg for å være helt ærlig god tro på baksetene der viser seg å være omentrentlig like brukbare som på min e31.altså lik null Selvfølgelig mere takhøyde og (muligens) mer bagasjeplass grunnet høyere taklinje, men det er fortsatt snakk om en coupe kontra en sedan. (Som Panamera tross alt er om de legger aldri så mye "slepende" taklinje på den...)

(beklager veldig sen quoting, men har vært litt på reisefot, så har brukt litt tid på å oppdatere meg her inne på forumet)

Javel... dette kan vi sikkert diskutere en stund forstår jeg. Jeg hefter meg imidlertid ved at det åpenbart er viktig for Ferrari å strekke selve merket Ferrari til også å inkludere en modell med spesifikt fire seter. Vi snakker altså ikke om en 2+2 løsning som f.eks Ferrari Mondial eller BMW´s 8-serie. FF har f.eks en akselavstand som er nesten 30 cm lenger enn E31. Akselavstanden er faktisk knapt 2 cm kortere enn F10 og det sier ikke så rent lite om hvor stor modellen er og hvor mye plass som er satt av til baksetene og bagasjeplassen (det er iallefall en god indikasjon). Jeg påstår selvfølgelig ikke at FF er like praktisk som en F10. Det er den helt sikkert ikke, men den er noe helt annet enn E31 og f.eks E63.

Praktisk kan man knapt kalle Maserati Qattroporte for heller... iallefall ikke i relasjon til f.eks en F10/F11 eller F01. Det finnes imidlertid folk som bruker modellen som en ren familiebil allikevel. Tilsvarende også med Porsche Panamera. Jeg tror at Ferrari vil ha en bit av dette markedet uten å gå totalt på kompromiss med merkets integritet. Det skulle ikke forundre meg om det neste vi får se fra Ferrari er en sportslig SUV eller en annen form for crossover modell (som FF egentlig også er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tviler på at Ferrari-kunder som snuser på en FF, også vurderer en Panamera....

en V12 på 660 vrinskende hester, og en Golf-derivert V6`er blir liksom ikke helt det samme fredrik :wink:

Hehehe... jeg tror også at merkeloyaliteten er rimelig høy i dette markedet... iallefall blandt tidligere kunder. Ferrari må i likhet med Porsche imidlertid øke deres produskjonsvolum av hensyn til produksjonsomkostningene (economy of scale) og den enkleste måten å gjøre dette på er å utvikle spin off modeller mer eller mindre basert på allerede eksisterende modeller (type: X5 som avleder X3 som avleder X6 som avleder X1 osv).

Utfordringen for sofistikerte premiummerker som f.eks Ferrari er at folk forbinder Ferrari med svært fokuserte sportsbiler. Selve brandet Ferrari inkluderer ikke umiddelbart en sedan med fire dører. Ferrari er en ren sportsbilprodusent... ganske sikkert verdens fineste av slaget også. Hva kan Ferrari da gjøre hvis de har behov for å øke produksjonsvolumet?

De kan bygge en billigere Ferrari a la Porsches Boxster, men dette utvanner merkets ekslusivitet og det er heller ikke sikkert at Ferrari har en passende motor og drivlinje. Ferrari Dino var en slik modell og den fikk ikke engang Cavallino Rampante emblemet... nettopp av frykt for utvanning av Ferraris eksklusivitet. Interessant nok var modellen oppkalt etter og delvis utviklet av Enzo Ferrari´s avdøde sønn.

De kan bygge en mer ordinær modell som har en bredere apell... noe Porsche nå har gjort med Panamera, men dette er også et sjansespill for Ferrari mhp. merkets eksklusivitet. Porsche fikk mye pepper for Cayenne og enda mer pepper for at den fikk en dieselmotor. Tilsvarende også med Panamera. Det er ikke mye GT3 RS har til felles med Panamera for å si det på den måten, men det er ingen tilfeldighet at Panamera ikke er en stasjonsvogn.

Ferrari valgte en slags middelvei med en crossover modell. Den har en 4x4 drivlinje som helt sikkert finner veien til andre modeller også (og bare det er kontroversielt nok i seg selv når det gjelder Ferrari). Den er stor som en sedan, men har kun to dører... nettopp for å beholde relasjonen til Ferraris andre modeller. Ferrari FF er et uttrykk for hvor langt Ferrari kan gå i sin søken etter nye kunder uten å kompromittere merkets eksisterende verdier og eksklusivitet. Det er derfor ingen tilfeldighet at FF har en klassisk V12 motor og ikke en mer effektiv V8 motor med turbo og/eller kompressor.

Porsches V6 motor i Panamera er forøvrig deres egen konstruksjon. Den er basert på V8 motoren i den samme modellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et bilde som demonstrerer størrelsesforskjellen på Panamera og FF, som ikke er særlig stor.

Etter litt research så har fant jeg ut at FF har 1cm lengre akselavstand enn Panamera :shock:

Så noen liten bil er FF definitivt ikke, da Panamera er ganske svær. Ser jo også på kupeen av FF er ganske lik Panamera etter øyemål.

FF og Panamera er samme type bil og vil konkurrere om markedsandelen i dette segmentet.

Hadde jeg hatt penger og skulle kjøpt en av disse så hadde det blitt FF uten tvil 8)

Porsche-Panamera-Ferrari-FF-400x90.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et bilde som demonstrerer størrelsesforskjellen på Panamera og FF, som ikke er særlig stor.

Etter litt research så har fant jeg ut at FF har 1cm lengre akselavstand enn Panamera :shock:

Så noen liten bil er FF definitivt ikke, da Panamera er ganske svær. Ser jo også på kupeen av FF er ganske lik Panamera etter øyemål.

FF og Panamera er samme type bil og vil konkurrere om markedsandelen i dette segmentet.

Hadde jeg hatt penger og skulle kjøpt en av disse så hadde det blitt FF uten tvil 8)

Ja... jeg mener at mine påstander vedr. FF holder. FF er en litt merkelig konstruksjon med tanke på størrelsen og det er absolutt meningen at designet skal forlede oss til å tro at bilen er mindre enn den er. Men som både du og jeg har påvist er FF størrelsesmessig på nivå med både BMW F10 og Porsche Panamera. Ferrari vil definitivt ha en bit av premium familiebilmarkedet. Allikevel er det litt kult at FF ser ut som en Z3 Coupé på anabole steroider... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et bilde som demonstrerer størrelsesforskjellen på Panamera og FF, som ikke er særlig stor.

Etter litt research så har fant jeg ut at FF har 1cm lengre akselavstand enn Panamera :shock:

Så noen liten bil er FF definitivt ikke, da Panamera er ganske svær. Ser jo også på kupeen av FF er ganske lik Panamera etter øyemål.

FF og Panamera er samme type bil og vil konkurrere om markedsandelen i dette segmentet.

Hadde jeg hatt penger og skulle kjøpt en av disse så hadde det blitt FF uten tvil 8)

Ja... jeg mener at mine påstander vedr. FF holder. FF er en litt merkelig konstruksjon med tanke på størrelsen og det er absolutt meningen at designet skal forlede oss til å tro at bilen er mindre enn den er. Men som både du og jeg har påvist er FF størrelsesmessig på nivå med både BMW F10 og Porsche Panamera. Ferrari vil definitivt ha en bit av premium familiebilmarkedet. Allikevel er det litt kult at FF ser ut som en Z3 Coupé på anabole steroider... :)

Hehe, kom til enighet til slutt ;) Bare å begynne å spare til FF nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...