Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Porsche 959 var en tysk superbil, som ble produsert i perioden 1986 - 1990.

Denne teknisk overlegne bilen var et stort fremskritt og kan kalles klassisk. Den vant flere store rallyer. Dens sofistikerte elektronikk kontrollerte motoren og de fire hjulene. Selv om den var veldig dyr, er mye av teknologien nå overført til mer alminnelige Porscher. Det ble i alt bygget 268 eksemplarer av denne modellen.

959 hadde en luftkjølt/vannkjølt 2.85 L sekssylindret boxer motor med turbo og 444 hestekrefter ved 6500 omdreininger, 6-girs manuell.

Dette er noe alle burde vite.. #-o:shock:

Og allikevel hadde jeg valgt den langt mindre sofistikerte F40 uten å blunke...

1!

Hadde valget stått mellom en 458/Enzo og en F40 så hadde nok 458'n og Enzo'en stått stille for min del..

Liker at man kjører bilen jeg, og at bilen ikke kjører deg :)

Skrevet

Og allikevel hadde jeg valgt den langt mindre sofistikerte F40 uten å blunke...

1!

Hadde valget stått mellom en 458/Enzo og en F40 så hadde nok 458'n og Enzo'en stått stille for min del..

Liker at man kjører bilen jeg, og at bilen ikke kjører deg :)

Hadde jeg vært så heldig å kunne velge fritt mellom F40, 458 og Enzo er valget ikke opplagt for min del (hvis vi ser bort fra samlerverdiene). F40 er uten tvil et bilhistorisk ikon, men den er teknisk og kjøredynamisk totalt frakjørt idag. 458 er hurtigere på alle områder, men som du påpeker foregår det meste "automatisk" og akkurat det kan man diskutere om er et reelt fremskritt. Det begynner faktisk å bli tynt med "manuelle" nye biler av det hurtige slaget... 1 M Coupé som en av de fineste sammen med noen 911´er.

Ferrari Enzo vet jeg ikke helt om kan sammenlignes med F40 og 458. Det er forskjell på V8 motorer (uansett konfigurasjon) og en fullblods V12 motor på 6 liter. På den annen side er 458 såpass mye mer effektiv enn Enzo at den er signifikant hurtigere 0-100 Km og ikke så veldig mye tregere på en stående kilometer (0,70 sekunder) og dette tiltross for at den har hele 90 HK mindre enn Enzo. Jeg tror faktisk at jeg også ville ha gått for en 458 når alt kommer til alt... bella macchina, mi amore... :)

Skrevet

kikka på en 318tds 96 modell :) er litt lei av bensinforbruket på audien, å så er det jo greier for meg med bmw ;)

Skrevet
kikka på en 318tds 96 modell :) er litt lei av bensinforbruket på audien, å så er det jo greier for meg med bmw ;)

Har hørt at det skal være ganske lavt bensinforbruk på disse tds'ene ja... :applause:

Skrevet
men den er teknisk og kjøredynamisk totalt frakjørt idag. 458 er hurtigere på alle områder

Ferrari Enzo vet jeg ikke helt om kan sammenlignes med F40 og 458.

To kommentarer:

1)

Hva legger du i kjøredynamisk? Jeg vet om folk som har kommet fra 430 Scuderia til 458 Italia og kalt 458 Italia for kjedeligere bil... Og folk som har kjørt både 430 Scuderia og F40 som sier at F40en er milevis foran som adrenalinmaskin...

"Totalt frakjørt" er ganske solid påstand, just sayin'.

Hvis du snakker om tiendelssekunder en nyere bil er raskere enn eldre bil, så har hvertfall vi to helt forskjellige syn på hva kjøredynamikk er...

2)

F40 og Enzo kan ABSOLUTT sammenlignes! De går på samme livslinje, er basert på samme filosofi og følger samme konsept. Enzo og F40 kan sammenlignes akkurat like mye som en 288 GTO kan sammenlignes med en F40, en F40 kan sammenlignes med en F50 og F50 kan sammenlignes med en Enzo. F40 er en del av de fire store og sånn er det med den saken.

Det blir som å si at du ikke kan sammenligne E30 M3 med E92 M3 fordi den første har liten rekkefirer og siste har stor V8er... Konseptene er jo uforandret - midtmotor flaggskip-Ferrari i begrenset produksjon og ///M-gatebiler med skikkelig friske ytelser i nærmest sleeper antrekk...

Kanskje du ikke sammenligner E60 M5 med F10 M5 heller, mulig det er feil å sammenligne førstegenerasjons RS4 med andregenerasjons også... Kan gi flere eksempler... Turbo, F1 giring, airbags, servostyring osv. er bare nyanser farget av tiden bilene ble laget i...

Kanskje alle respekterte biljournalister i verden tar feil også, når de sammenligner pustehjelp 1M Coupé med E30 M3, eller en 1M Coupé med E92 M3 :roll:

Når alt dette er sagt, så er drømme-Ferrarien en F50. Men den har begrenset tilgang til deler (leste om en som ventet i 6 mnd på diverse smådeler, gikk lei og bytta til 550 Maranello i stedet). Blir jeg heldig nok en dag så ville jeg heller henta en 458 Italia fra fabrikken og hatt den ut livet.

Skrevet

OK.. NOEN SOM TAR UTFORDRINGEN? :)

Har prøvd å få til dette en god stund nå. Har en 93mod 325 med 8 høytalere originalt. Det som er greia er at spilleren får strøm og gir lyd, til og med bak den koblinga mellom iso og bmw (dvs bakerste kontakt), så feilen må ligge et annet sted. Det er heller ikke en ledning i klem, da alle høytalerne er døde(så isåfall måtte hele el nettet vært det).

Har målt med voltmeter, og det er null spenning ved høytalerne.

Jeg har heller ikke ekstra forsterker.

Det jeg lurer på er om det kan være en fordeler!? Det går jo kun ledninger til 4 høytalere fra spiller, så et sted må det finnes en kobling som stjeler lyd til de 4 siste høytalerne også.

Noen som vet hvor denne fordeleren ligger, om det kan være feilen, og om alle ledningene går til en fordeler, eller om det er 4 stk fordelere som bare linker 2 og 2 høytalere fra hver fordeler, om dere skjønner? Er så langt ifra noe fagmann eller erfaren, så håper dere skjønner barnehageformuleringene mine?

En annen ting er jo det at det var lyd i høytalerne helt til det ble byttet cd spiller, uten å kødde med ledninger! Og nå går bare lyden til bakerste kobling altså! ://

Mange takk for all hjelp! Den som klarer dette er et jævla geni!

Mvh. Anders Rasmussen!

Skrevet

Jaja... Kom på jobb i dag og fant en avskilta Hiace. Skulle vært på EU i Juli. Såkalt bilansvarlig i firma fikk seg en telefon. Får heller ikke hentet ut skiltene etter EU pga at bilen er leaset, så vi må ha fullmakt. Hahahaha!!!

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...