Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

348 liker jeg i grunn ikke, 308 og 328 Synes jeg ser mye mer elegante ut :)

Vet også at en dag skal jeg eie en 328GTS\GTB, som kun skal eies for å kunne glede meg et par gode sommerdager.

308 og tildels 328 var faktisk relativt billige inntil for noen år siden, men nå har de blitt såpass gamle at interessen har tatt seg opp igjen. Jeg er enig i at designet på disse modellene er noe av det mest elegante Ferrari har bygget og som du sier er 308/328 ikke helt ulik 288 GTO (ikke merkelig siden 308 var utgangspunktet). 288 GTO er forøvrig min drømmebil fra da jeg drømte om å ta lappen.

Ferrari 308 GTB er relativt ukomplisert idag og burde... hvis man kan få tak i et fornuftig eksemplar... være mulig å drifte på en alminnelig lønn. Husk imidlertid at dette ikke er en spesielt hurtig bil idag... den går omtrent som en E46 325i.

Skrevet
hva heter du på twitter? :P

Hva tror du? :)

Hvorfor ikke en 348? 308 og 328 blir litt gamlingbiler for meg da hvertfall, men ser jo at de har viss appell! Mange som kjøper de kjøper pga. enkel mekanisk konstruksjon, mye DIY muligheter... Fronten minner også om 288 GTO og den er omtrent så grom som en bil kan få blitt :D

Ure followed...

Skrevet

Ferrari-verkstedene foreslår jo også analt vedlikehold da, med utskiftninger i hytt og gevær. Hvorfor det mon tro.. Har lest om eiere som har kjørt regreimer i flere år uten noe som helst problemer....

Skrevet
Mhm. De blir for drøye, alle V8-ere før F430, å vedlikeholde... Koster altfor mye å vedlikeholde. På FerrariChat.com forteller 328-eiere om regninger på 18.000 $ og sånn, hahaha, lykke til å klare det med en vanlig lønning. Rimelig inngangsbillett, men Gud så kraftig en driter seg ut om noe viktig faktisk ryker.

En kompis av meg valgte å ikke høre på rådene mine når han hadde lyst på rasarbil for noen år siden, så han kjøpte seg Diablo. Kosta ham 150.000 når registeret røyk..

Skrevet

348 liker jeg i grunn ikke, 308 og 328 Synes jeg ser mye mer elegante ut :)

Vet også at en dag skal jeg eie en 328GTS\GTB, som kun skal eies for å kunne glede meg et par gode sommerdager.

308 og tildels 328 var faktisk relativt billige inntil for noen år siden, men nå har de blitt såpass gamle at interessen har tatt seg opp igjen. Jeg er enig i at designet på disse modellene er noe av det mest elegante Ferrari har bygget og som du sier er 308/328 ikke helt ulik 288 GTO (ikke merkelig siden 308 var utgangspunktet). 288 GTO er forøvrig min drømmebil fra da jeg drømte om å ta lappen.

Ferrari 308 GTB er relativt ukomplisert idag og burde... hvis man kan få tak i et fornuftig eksemplar... være mulig å drifte på en alminnelig lønn. Husk imidlertid at dette ikke er en spesielt hurtig bil idag... den går omtrent som en E46 325i.

Har sett de har økt ganske mye i verdi med tiden, noe som er litt synd med tanke på kjøp.

At 308 samt 328'ene ikke er spesielt hurtige er noe som jeg ikke ser på som et stort problem, følelsene en slik bil vekker er alt jeg trenger :)

På sommerstid ruller det en 288GTO forbi her titt og ofte, lyden av den 2.8liters V8'n sammen med litt turbosusing er ganske så elskbart 8)

Skrevet

En kompis av meg valgte å ikke høre på rådene mine når han hadde lyst på rasarbil for noen år siden, så han kjøpte seg Diablo. Kosta ham 150.000 når registeret røyk..

Han som hadde den sorte Diabloen som gikk i Bodø?

Skrevet
Ferrari-verkstedene foreslår jo også analt vedlikehold da, med utskiftninger i hytt og gevær. Hvorfor det mon tro.. Har lest om eiere som har kjørt regreimer i flere år uten noe som helst problemer....

Ikke generalisere så voldsomt da. De eldste Ferrariene ble skrudd sammen som 80-talls Fiater og alle nye Ferrarier har 7 års vedlikehold og service inkludert i prisen med solide garantiordninger som ikke holder tilbake fra japanske personbiler.

Også ikke glemme at de ofte ligger helt i toppen på teknologi hver gang en ny bil lanseres; blir strenge vedlikeholdskrav av det. Heller ikke glemme at også "billige" raketter som Mitsubishi Evo, RS-Audier, M5er etc. også krever sitt av vedlikehold - eller så blir det dyrt... Hadde likt å sett M5 E60 eieren som hopper over service på V10 motoren sin, kan ikke være mange med slik mot.

For all del, kjøper du deg en Ferrari, så er det opp til deg om du vil følge fabrikkinstrukser, eller anta selv hvor lenge du skal vente med forskjellige ting. Det som er sikkert, er at det er sinnsykt dyrt når ting ryker.

En annen ting er at du kan spare enorme mengder på å kjøpe deler fra f. eks. amerikanske Ferrari delespesialister (og ikke hos Autostrada f. eks.) + arbeid andre steder i Europa. Ikke minst, visste du at F1-girkassepumpen er den samme i Alfa 159 som i F430? :)

Jeg ville personlig styrt unna alt av pre-F430 Ferrarier, med unntak av F50 og 550 Maranello som begge har vist seg å være veldig driftsikre... F50en pga. den er ganske nedtrimmet i forhold til potensial (akkurat som NSXens motor med bare 280 hk), 550en pga. Ferrari for alvor bestemte seg for å lage noe driftsikkert og testet modellen skikkelig godt (ift. superbilstandard) før de slapp den på markedet...

Skrevet

Ikke generalisere så voldsomt da. De eldste Ferrariene ble skrudd sammen som 80-talls Fiater

Så kjøpte Fiat 50% av Ferrari i 1969 også, noe som gjør at eldre Ferrari er fulle av deler fra Fiat :)

Skrevet

Han som hadde den sorte Diabloen som gikk i Bodø?

Nei, en kar i Oslo. Han tok til fornuft og kjøpte tysk etterhvert da. Først SL500 som ble skikkelig herpa i en bilvask mens han satt inni den :) og så GT3.

Den svarte er Stig Otto sin, han som har statsalg. Han har btw en svart LM002 også..

Skrevet

Ikke generalisere så voldsomt da. De eldste Ferrariene ble skrudd sammen som 80-talls Fiater og alle nye Ferrarier har 7 års vedlikehold og service inkludert i prisen med solide garantiordninger som ikke holder tilbake fra japanske personbiler.

Også ikke glemme at de ofte ligger helt i toppen på teknologi hver gang en ny bil lanseres; blir strenge vedlikeholdskrav av det. Heller ikke glemme at også "billige" raketter som Mitsubishi Evo, RS-Audier, M5er etc. også krever sitt av vedlikehold - eller så blir det dyrt... Hadde likt å sett M5 E60 eieren som hopper over service på V10 motoren sin, kan ikke være mange med slik mot.

For all del, kjøper du deg en Ferrari, så er det opp til deg om du vil følge fabrikkinstrukser, eller anta selv hvor lenge du skal vente med forskjellige ting. Det som er sikkert, er at det er sinnsykt dyrt når ting ryker.

En annen ting er at du kan spare enorme mengder på å kjøpe deler fra f. eks. amerikanske Ferrari delespesialister (og ikke hos Autostrada f. eks.) + arbeid andre steder i Europa. Ikke minst, visste du at F1-girkassepumpen er den samme i Alfa 159 som i F430? :)

Jeg ville personlig styrt unna alt av pre-F430 Ferrarier, med unntak av F50 og 550 Maranello som begge har vist seg å være veldig driftsikre... F50en pga. den er ganske nedtrimmet i forhold til potensial (akkurat som NSXens motor med bare 280 hk), 550en pga. Ferrari for alvor bestemte seg for å lage noe driftsikkert og testet modellen skikkelig godt (ift. superbilstandard) før de slapp den på markedet...

Hehe Noekult. Du ber meg ikke generalisere, og hoster opp med endel antagelser selv. Har du sjekket deleprisene på ferrari? Ferrari tjener godt på at folk tar service ofte for å være på den "sikre siden".

Ny regreim HVERT år foreksempel, det er drøyt.

At 550 Maranello er så fryktelig mye mer pålitelig enn andre ferrarier er også en påstand jeg synes du bør dokumentere. 308 og 328 er derimot relativt enkle biler der man kan gjøre mye av vedlikeholdet selv, ifølge folk på ferrariworld. :)

Når det er sagt er 550 er veldig fin modell, det går en grønn en her på Høvik.

Her er forresten en langtidstest av modellen fra Evo magazine. Her får du en oversikt over driftsutgiftene - den gang.

Dette var i 2004 , så da var jo bilen rimelig ny fremdeles.

Nå - 8 år senere - er den nok betydelig dyrere i drift.

http://www.evo.co.uk/carreviews/evolong ... i_550.html

Skrevet

Antagelse og antagelse, hvor tok jeg feil? :) Min interesse for Ferrari ligger tett opp mot min interesse for BMW - henger på diverse amerikanske forum og nettsider for å henge med :)

Jeg trenger ikke å dokumentere 550 Maranelloen, det er kjent at den er veldig driftsikker i forhold til det meste andre fra pre-Enzo eraen... Mulig 308 og 328 er like bra, men ikke bedre, det tør jeg å påstå... Men så er 3X8 gamle biler nå, så erfaringene jeg leser fra eiere går egentlig ikke ann å sammenligne mot 550en :/

Ja, 550 Maranelloen til Evo har jeg også fulgt med på - det er også en drømmebil. Jeg så en i svart rundt 2002-2003 da jeg gikk på VGS, og har vært forelska siden da. Har bare sett en rød, og en svart til på veien (i fjor!) på nesten 10 år nå, ganske sjeldne biler (rett under 2500 produserte?).

Hvilken Ferrari(er) har registerreimbytte anbefalt hvert år..?

Ikke generalisere så voldsomt da. De eldste Ferrariene ble skrudd sammen som 80-talls Fiater

Så kjøpte Fiat 50% av Ferrari i 1969 også, noe som gjør at eldre Ferrari er fulle av deler fra Fiat :)

Det tviler jeg ikke på. Deler på tvers av merker er ikke noe nytt i superbilverdenen :)

Fikk låne denne i noen timer i går og i dag:

E200 CDi

rz90u3ofolrgi79agkbj.jpg

Skulle vaske den (hvorfor ikke, fikk testa den litt)

92go2w9fh9si1dczw2ui.jpg

Råflotte instrumenter - trodde ikke de ville klare å toppe W211 men det klarte de ;)

jssg5ewknedzlbgujg18.jpg

Råååå design over alt:

j8x3kbeb26ku87zy59cj.jpg

Tror dette er Avantgarde-utgave fordi setene hadde helt rå sidesupport, selv for en ispinne som meg:

5pic099leetu6ous1eli.jpg

"Tror" det er en Avantgarde fordi jeg skulle sjekke for å få bekreftelse, men var det ikke Blue Shit utgaven... :shock:

0cqmno5elia9rfkw7cpz.jpg

Ble litt satt ut da bilen på ingen måte føltes treg i aksellerasjonsfelt... Hmm... Ikke verst, Mercedes, ikke verst...

Lyktene er dritkule...

6sr0nh6az3oep1oobsbn.jpg

Dat ass... Mye finere enn på bilder.

l7mtb62rwsr39ueahhqs.jpg

Bilen føltes tung og solid. Likte at mesteparten av sølvdelene inne i bilen faktisk var ekte metall...

Det som skuffet var styringen. Føltes svampete i de raske svingene... Rask styring med rask retningsskifte, men ingen direkte følelse av hvor mye man har å gå på. BMW har bortkjemt meg :)

Skrevet

Jada, du skriver som regel veldig fornuftig Noekult og jeg er enig i at 550 er flott. Tja hvis du kjører 20-25.000 per år?

Her er èn erfaring:

"They are great cars but do not kid yourself about the costs of maintenance.

You are either going to be figuring out what parts you need and then trying to fix it yourself or you are going to be taking it to the dealer and getting hosed.

In my case, I do not have the time to fix my car so it goes to the dealer for everything.

I never get out with a bill less than $1000.00. The last bill they just tried to convince me now of was $17,000.00

Plan on tires every 7,000 miles. Coolant hose @600.00

Towing it to the dealer every time the engine check light comes on.

Belt service @5,000.00

Alternator and Battery@1,600.00

Rebuild compressor $2400.00 or buy a new one for $2900.00

Re coating all the interior switches and dials $3,000.00 Sticky no more cost $1800.00 and dealer to remove and install $1200.00

I have a 2000 with 22,000 miles that has been a very good car and always has run great.

Bottom line is it is a Ferrari and is delicate.

"

Så den er nok blandt de beste Ferrariene, men hadde du fått sove om natta? ;)

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...