Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Det største problemet med å flytte bort slik jeg ser det er venner og familie. Gjør ikke noe at det tar 20min lengre å kjøre til sentrum, er verre at det ikke er så lett å stikke innom venner og slikt.

Helt enig i det... Kan ikke bare legge fra meg livet mitt og venna mine her og flytte flere timer unna...

Skrevet

Fredrik: Klart at folk fra forskjellige bydeler har mindre kontakt. Og klart det er sosiale forskjeller i en hovedstad... Fortell meg om en hovedstad der det ikke er sosiale forskjeller på fattige og rike...? Jeg har det helt fint hvertfall. Venner fra hele Norge og hele Oslo. Det blir hva du gjør det til. Mulig ting har blitt annerledes fra du vokste opp pga. internett som har knyttet folk mer sammen.

Jeg poengterer også dette i mitt innlegg, men hvis jeg skal tro mine venner som stadig bor i Oslo (mange har flyttet) og som har barn i 18-20 års alderen er det stadig liten reell kontakt på tvers av øst-vest skillet. De fleste har deres nære sosiale nettverk lokalt. At man har bekjente eller vet om noen som bor på den andre siden av byen er så en annen sak. Oslo er på godt og vondt en stor by.

Jeg liker i denne sammenhengen størrelsen på Århus veldig godt. Her bor det ca. 280000 innbyggere og det tilsvarer vel ca. Bergen... og Oslo da jeg vokste opp. Det er iallefall en mer håndterlig størrelse på godt og vondt... :)

Skrevet

Skjønner. Tror grunnen til at det lite kontakt mellom øst og vest handler vesentlig om skolene man gikk på. Der danner de fleste seg mange vennekretser som de fortsetter å bygge på videre. Jeg gikk på Treider VGS (privat) som ligger i sentrum, og ble kjent med folk fra begge sider av byen.

Uansett, apropos Århus, så er jeg glad i Trondheim for mange av de samme grunnene. Passe stort, passe lite.

Skrevet
Det største problemet med å flytte bort slik jeg ser det er venner og familie. Gjør ikke noe at det tar 20min lengre å kjøre til sentrum, er verre at det ikke er så lett å stikke innom venner og slikt.

Helt enig i det... Kan ikke bare legge fra meg livet mitt og venna mine her og flytte flere timer unna...

Mange må flytte pga. jobb etc. og nye venner og bekjente får man hvis man er litt sosialt aktiv. Det er imidlertid ingen tvil om at vennene man fikk på videregående eller når man studerte betyr noe ekstra. Slik har jeg det iallefall. Jeg har stadig et par gode venner fra videregående og vi har noe ekstra felles. Den ene bor i San Francisco og den andre i Oslo. Når jeg så bor i Danmark er det selvfølgelig svært hyggelig når vi møtes.... :)

Skrevet
Skjønner. Tror grunnen til at det lite kontakt mellom øst og vest handler vesentlig om skolene man gikk på. Der danner de fleste seg mange vennekretser som de fortsetter å bygge på videre. Jeg gikk på Treider VGS (privat) som ligger i sentrum, og ble kjent med folk fra begge sider av byen.

Uansett, apropos Århus, så er jeg glad i Trondheim for mange av de samme grunnene. Passe stort, passe lite.

Unskyld meg, men når det er snakk om 176000 folk i Trondheim så tror ikke jeg ordet lite har noe som helst å gjøre i beskrivelsen av byen og dens befolkning. Det er 20-30 ganger så stort som hjembygda mi :P 2000-3000% mer folk :lol:

Skrevet
S.Hafsmo: Evt. fortsetter jeg å bo som jeg gjør nå og har det fint :) Men du er en god selger, det skal du ha! ;)

Jeg hadde nok hatt ett annet syn på ting dersom jeg hadde vokst opp i f.eks Oslo. Er bare vant til å ha god plass rundt meg, og friheten til å gjøre hva jeg vil rundt husveggene. Folk venner seg til det meste, og de fleste har vel et ønske til å slå seg til ro hvor de kom fra. Bortsett fra kvinnfolk selvfølgelig. Hvor alle vil bo vegg i vegg med H&M eller noe annet fjas. :roll:

Skrevet
S.Hafsmo: Evt. fortsetter jeg å bo som jeg gjør nå og har det fint :) Men du er en god selger, det skal du ha! ;)

Jeg hadde nok hatt ett annet syn på ting dersom jeg hadde vokst opp i f.eks Oslo. Er bare vant til å ha god plass rundt meg, og friheten til å gjøre hva jeg vil rundt husveggene. Folk venner seg til det meste, og de fleste har vel et ønske til å slå seg til ro hvor de kom fra. Bortsett fra kvinnfolk selvfølgelig. Hvor alle vil bo vegg i vegg med H&M eller noe annet fjas. :roll:

Haha :P For meg er ikke Oslo en sånn "her vil jeg vokse opp og bli grå" by... Det er bare komfortabelt mtp. tilgjenglighet. Trondheim har jeg fått et bra forhold til, og besøker byen 2-3 ganger i året. EEEELSKER å kjøre dit. Det er et sted jeg kan tenke meg å flytte til og bli gammal i. Så mye mer avslappende stemning enn det Oslo har - Oslo på sitt verste er på lørdager i sentrum, bare stress og mas.

Ja, det er heelt magisk!! minst 20 grader i lufta på balkongen her! smoooth!!! :)

Jeg prøver å finne gode grunner til å dra ut en liten kjøretur med bilen hele tiden...! :D

Skrevet
Det er viktig å påpeke at en stor by som Oslo egentlig består av mange mindre bydeler/tettsteder. Det er f.eks veldokumentert at det er liten sosial kontakt mellom mennesker på tvers av øst-vest skillet i Oslo... sogar også mellom nabobydeler i enkelte tilfeller. Folk som kommer fra Holmenkollen/Ullern kjenner få mennesker fra Stovner/Lambertseter og visa versa. Dette fenomenet kjenner jeg igjen fra min tid i Oslo, men i takt med at de sosiale forskjellene bare har blitt større med årene vil jeg tro at den reelle sosiale kontakten er mindre idag enn den var. Tiltross for internett og sosiale medier samt mange felleskulturelle tilbud i byen.

Jeg kjente ingen som bodde øst for Akerselven (omtrent midt i Oslo) i min ungdomstid. Da jeg begynte på videregående hadde kommunen begynt med elevutveksling mellom bydelene og det var derfor to piker fra østkanten i en klasse som ellers kun besto av folk fra den høyere sosiale klassen på vestkanten i Oslo. Det var egentlig noen søte piker, men de hadde det ikke lett sosialt. I en av de første timene skulle vi fortelle litt om oss selv, hvor vi bodde og hvor vi hadde vært i sommerferien. De fleste fortalte verdensvant hva de het, hvor de bodde og at de hadde vært på hytta, båten, i Karibien, hos mormor på slektsgården etc. De to pikene fortalte usikkert at de hadde vært hjemme samt en uke på kommunens sommerleir. I en voksen kontekst kan man naturligvis vise forståelse for slikt, men ikke når man er rimelig bortskjemt og 16 år gammel. Standarden var satt og slik fortsatte det helt til de begge to droppet ut av skolen etter knapt et år. Den sosiale forskjellen var dessverre for stor. Dette er også en viktig del av å bo en stor by som Oslo og det er nogenlunde tilsvarende i andre storbyer også.

Har jobba som telemontør i 3 år nå, en liten del av jobben har vært feilretting hjemme hos privatkunder spredt rundt i Oslo og storoslo! Fra mitt synspunkt lever de som bor på østkanten av Oslo et rundere og enklere liv, er svært hyggelige og imøtekommende. Samtidig har de aller aller fleste meget flotte hjem, velmøblert og koslig.

På vestkanten derimot, for det meste ser husene voldsomt flotte ut utenpå flott bil og alt det der, men når man går inn døra og møter en sur mann/dame som med en gang begynner å forlange gratis meg her og gratis meg der, i huset er det ingen sammenhengende stil og det er mye gammelt og slitt. Så har man rettet feilen og sender regning, da får man tilbake en skriftlig klage på regning og arbeidet som har blitt utført, kunden krever dispensasjon/gratis montørtid. Det er ikke sjeldent at kommer dit og en eller flere av familiens "barn" ligger å drar seg til langt på dag og må dras opp når man kommer fordi de ikke gidder å gå på skolen.. Så er standardreplikken når man går:"De kablene som henger fra den stolpen der, kan du ikke fjerne de?", eller "De kablene til naboen går over min have, kan ikke du fjerne de?".

Noen som skiller seg ut i positiv retning har det selvsagt vært.

Har inntrykk av at de skal se velstående ut på utsiden, men da må man spare inn på alt annet som ikke synes.

For min del så er jeg glad for å ha vokst opp på riktig side av byn :) Har hatt det så greit så :)

Nå skal jeg sette meg på terassen og nyte mat fra grillen i solsteika :)

Skrevet

Nettopp kommet hjem etter å ha knipsa bilder av bilene med -Erik- i finværet idag :D

Håper ikke dette er sommeren, hadde vært deilig om det holdt seg slik ^^, Med noen dårlige dager, selvfølgelig :D

Skrevet
Har jobba som telemontør i 3 år nå, en liten del av jobben har vært feilretting hjemme hos privatkunder spredt rundt i Oslo og storoslo! Fra mitt synspunkt lever de som bor på østkanten av Oslo et rundere og enklere liv, er svært hyggelige og imøtekommende. Samtidig har de aller aller fleste meget flotte hjem, velmøblert og koslig.

På vestkanten derimot, for det meste ser husene voldsomt flotte ut utenpå flott bil og alt det der, men når man går inn døra og møter en sur mann/dame som med en gang begynner å forlange gratis meg her og gratis meg der, i huset er det ingen sammenhengende stil og det er mye gammelt og slitt. Så har man rettet feilen og sender regning, da får man tilbake en skriftlig klage på regning og arbeidet som har blitt utført, kunden krever dispensasjon/gratis montørtid. Det er ikke sjeldent at kommer dit og en eller flere av familiens "barn" ligger å drar seg til langt på dag og må dras opp når man kommer fordi de ikke gidder å gå på skolen.. Så er standardreplikken når man går:"De kablene som henger fra den stolpen der, kan du ikke fjerne de?", eller "De kablene til naboen går over min have, kan ikke du fjerne de?".

Noen som skiller seg ut i positiv retning har det selvsagt vært.

Har inntrykk av at de skal se velstående ut på utsiden, men da må man spare inn på alt annet som ikke synes.

For min del så er jeg glad for å ha vokst opp på riktig side av byn :) Har hatt det så greit så :)

Nå skal jeg sette meg på terassen og nyte mat fra grillen i solsteika :)

Hysj, ikke ødelegg illusjonen til Fredrik ;) Har mange kompiser med samme erfaringen, inkludert meg selv. Har dratt på hyttetur med folk fra Majorstua og Røa, og i ettertid blitt ringt til og blitt påkrevd beløp på noen tiere fordi jeg betalte for lite :lol: I de tilfellene har jeg vært småforbanna og bare kastet en krølla hundrelapp og gått... Da jeg vokste opp med kids fra Sinsen, Grünerløkka, Bjølsen og Grønland hadde alle så lite uansett at det alltid gikk i å bidra med det man hadde, ikke det man delte opp på kalkulatoren.

Er også stolt av å ha vokst opp på østkanten. Folk virker mindre overfladiske her!

Nå har jeg skravlet for mye på Bimmers... Ut og kjøre litt :) Livet er fint når det er pent vær og man har en pen BMW... :):)

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...