Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sixpence ja? Det er jo mer tidsriktig enn den gangsterhatten... Brillene er forresten "ekte" pilotbriller. Dvs fra 70-tallet! ;)

Skrevet
Noen som vet hvorfor jaguaren plutselig bare gir kald luft på lavt turtall/tomgang? Når jeg gasser på opp til 2500rpm så kommer det varme... Nok kjølevæske er det også.. Ganske kjølig ute egentlig...

Ingen som vet?

Skrevet

Jo høyere turtall på motor, jo fortere går vannpumpa. Kan hende noe begynner å tette seg en plass og ikke kommer gjennom før det er trykk nok.

Skrevet

Ikke at jeg har noe spesielt peiling. Bare en delvis logisk hypotese fra min side :P

Men er vel verdt et forsøk. Ikke så mye for de flaskene på biltema, og det værste som kan hende er vel at han sitter igjen med et litt renere kjølesystem?

Skrevet
hmm.. Bytte termostat? tenkte på det..

Kan være luft i systemet også. varmeapparatet er somregel et høyt punkt der lufta samler seg. Og så må du ha litt turtall for å få bytta ut vannet oppi der.

Skrevet

Parker i en bratt bakke sånn at radiatorlokket/lufteskruen utvilsomt er høyeste punkt, åpne og la den gå på litt turtall til det bobler og lufta kommer ut. Og etterfyll vann såklart.

Skrevet
Enkleste måten å lufte på da?

Motoren skal være varm. Plasser bilen så den er høyest foran (f.eks i en bratt bakke), finne lufteskruen til ekspansjonstanken og åpne denne forsiktig. Gi litt turtall på motoren i et par minutter og den luften som er i systemet burde komme ut. Når det evt. bare kommer vann ut av lufteskruen er du ferdig. Du bør imidlertid sjekke vannstanden på radiatoren og evt. etterfylle hvis det mangler vann.

Jeg ville også ha luktet litt på vannet i ekspansjonstanken. Lukter vannet eksos er det lekk i en topplokkspakning (les: et sted skal luften i systemet komme fra og/eller vannet brukes fra). Sjekk evt. for sprekker i vannslangene.

Edit: Kvasi kom foran meg.

Skrevet

Ah...takk for svar...leita litt igår men fant ikkeno lufteskrue på jaggen... bare åpne lokket i ekspansjonstanken? Dette skjedde etter at vi etterfylte litt vann for tiden..brodern var ute og kjørte og nåla på motortemp gikk litt over midten, så han fikk panikk og en kompis av han sa "åpne lokket på radiatoren" som sagt så gjort... de stod foran oslo plaza med en dampsky all over og masse vann som spruta overalt... Men er ingen blanding av olje/vann som jeg har sett iallefall...

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...