Kvasi Skrevet April 6, 2012 Skrevet April 6, 2012 Jobba for hjelpemiddelsentralen i min ungdom, så har kjørt rullestoler som steiler, spinner på asfalt og en til over 500k. Mye behagelige saker der ute
flonoen Skrevet April 6, 2012 Skrevet April 6, 2012 Disse reklamene til vegvesenet altså. "sjansen for å overleve en frontkollisjon økes betraktelig når farten overstiger 70km/t" Hva med 73km/t? Øker sjansen da? Hva med 90km/t, avtar den da kanskje? Jeg tipper den øker. Fremstår bare som teit fartspropaganda det mølet, selvsagt er det farligere å kræsje front mot front når farten økes. Skal alle tuffe rundt i gangfart kanskje, for å minimere konsekvensen av en frontkollisjon?
S.Hafsmo Skrevet April 6, 2012 Skrevet April 6, 2012 Disse reklamene til vegvesenet altså. "sjansen for å overleve en frontkollisjon økes betraktelig når farten overstiger 70km/t" Hva med 73km/t? Øker sjansen da? Hva med 90km/t, avtar den da kanskje? Jeg tipper den øker. Fremstår bare som teit fartspropaganda det mølet, selvsagt er det farligere å kræsje front mot front når farten økes. Skal alle tuffe rundt i gangfart kanskje, for å minimere konsekvensen av en frontkollisjon? Jeg skal alltid kjøre over 70km/h fra nå av. http://images.bimmers.no/files/2put6xbqbc7rem9dp84q.jpg Defining irony.
Fredrik 90 Skrevet April 6, 2012 Skrevet April 6, 2012 Enig i den fartspropogandaen! Blir nesten litt småprovosert av alt det maset med svære skilt langs veien og TV "reklamer" Får kjøpe meg en Suburban så utligner jeg sjansen for å daue hvis jeg skulle komme til å kjøre 10 km/t for fort, så får jeg satse på at jeg treffer en Fiesta i fronten og ikke en annen Suburban For noe tull egentelig, frontkolliderer man med ett vogntog eller noe annet stort og man selv kjører en liten gammel bil så dauer man uansett. Rust heller opp veinettet og sett ned bilavgiftene så folk slipper å kjøre rundt i gamle trafikkfarlige biler!
liffi Skrevet April 6, 2012 Skrevet April 6, 2012 Hjemme etter en laaaaaang tur fra stavanger. kjøre en maksimalt stiv å ribba bil så lang anbefales ikke å Bøtte stoler.. Men kom meg tilslutt hjem
flonoen Skrevet April 6, 2012 Skrevet April 6, 2012 Gikk litt i surr ja, sjansen minker når farten økes tror jeg vegvesenet påstår, med rette.
flonoen Skrevet April 6, 2012 Skrevet April 6, 2012 NAF burde reklamert med "kjører man en ny bil med NCAP rating på fem stjerner i 80, har man større sjangs for å overleve enn i en gammel sierra i 70 i en frontkollisjon. Ballen er på deres side, vegvesenet". Om påstanden stemmer aner jeg ikke, men skal ikke se bort fra det.
noekult Skrevet April 6, 2012 Skrevet April 6, 2012 Disse reklamene til vegvesenet altså. "sjansen for å overleve en frontkollisjon økes betraktelig når farten overstiger 70km/t" Hva med 73km/t? Øker sjansen da? Hva med 90km/t, avtar den da kanskje? Jeg tipper den øker. Fremstår bare som teit fartspropaganda det mølet, selvsagt er det farligere å kræsje front mot front når farten økes. Skal alle tuffe rundt i gangfart kanskje, for å minimere konsekvensen av en frontkollisjon? De tar jo hensyn til forskjellige reaksjonsevner, alder, sikkerhetssystemer, bremser, føre og dekk da......
fish Skrevet April 6, 2012 Skrevet April 6, 2012 Hjemme etter en laaaaaang tur fra stavanger. kjøre en maksimalt stiv å ribba bil så lang anbefales ikke å Bøtte stoler.. Men kom meg tilslutt hjem Hva er det du har tenkt å bruke bilen til? Bane, drifting, dragrace eller søndagskjøring?
wicky124 Skrevet April 6, 2012 Skrevet April 6, 2012 Hjemme etter en laaaaaang tur fra stavanger. kjøre en maksimalt stiv å ribba bil så lang anbefales ikke å Bøtte stoler.. Men kom meg tilslutt hjem grattis med feit bil
flonoen Skrevet April 6, 2012 Skrevet April 6, 2012 Noekult: Endrer det på poenget mitt? At uansett så øker sjansen for å dø når man øker farten. Kunne liksågodt hatt 90 som referansefart der, fysikken som ligger i grunn endrer seg ikke. De har vel valgt 70 for å forsvare de mange rare fartsgrensene her i landet. Jeg synst ikke vi skulle hatt 140km/t uansett hvor vi ferdes, men det er jaggu mange plasser de kunne satt den opp 10km/t uten at jeg tror ulykkesstatistikken hadde endra seg. F.eks ikke langt fra der jeg voks opp, en strekke det alltid var 70 på. det er tre avkjøringer på den strekka, en skole, en barnevernsinstitusjon (ligger et stykke fra veien), og en avstikkervei. Altså bare ene avkjørselen som var hyppig i bruk. For noen år siden la de ut veien litt der så folk kan stoppe for å ta av på avstikkeren, mens trafikken forøvrig kan kjøre forbi på utsida. Altså utbedret de strekningen, men samtidig satt de ned farten til 60. Kan igrunn ikke hugse denne veien som særlig ulykkesutsatt før når den var 70-sone.
noekult Skrevet April 6, 2012 Skrevet April 6, 2012 Her hadde vi 80-sone på Ring 3 (en fartsgrense de har hatt i evigheter). Så begynte de med miljøfartsgrensetullet på 60 km/t om vinteren. Nå har de 70 km/t hele året. Byråkrati... Men sånn er det i et land der eldre damer uten førerkort for bil kan bli samferdselsministere (Torild Skogsholm i sin tid). Frustrerende. Så mange variabler som spiller inn på ulykkesstatistikken, hater det når de forenkler med kun "ikke øk farten"... Forskjell om du sitter i 90-talls Fiat vs. 2012 M5! Ps. Svaret mitt til deg i forrige innlegget var ironisk...
flonoen Skrevet April 6, 2012 Skrevet April 6, 2012 Ah, ok, da så. Ja det er mye som spiller inn, spesielt på om man overlever eller ei. Farten er nok den desidert mest tungveiende faktoren, men det kan jo ikke bety at vi skal sette maksfarta til 70km/t, end of discussion. Folk kommer dessuten til å dø, det ligger i vår natur. Hva er så forferdelig galt med at vi dør i bil, framfor å dø på kjøkkenet, på jobb, mens vi går tur i fjellet osv. Alle kan jo unngås ved at vi lar oss legge inn på sykehus i god tid, gjerne i 10-12års alderen, men det er ikke veien å gå spør du meg.
liffi Skrevet April 6, 2012 Skrevet April 6, 2012 Hjemme etter en laaaaaang tur fra stavanger. kjøre en maksimalt stiv å ribba bil så lang anbefales ikke å Bøtte stoler.. Men kom meg tilslutt hjem Hva er det du har tenkt å bruke bilen til? Bane, drifting, dragrace eller søndagskjøring? Blir nok Drifting ja!! grattis med feit bil Takker
Anbefalte innlegg