Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har litt sånn blandingskjøkken av gammelt og nytt, ikea og ikke-ikea. Skal hive på sokkel nede nå, og lurer på om noen har en god idé til festing av de. Noen av skapene går helt til bakken, så der må sokkelen utpå "kappa" til skapet nederst, noen plasser er det slike ikea-løsninger med bein man kan klipse på disse greiene man setter i den utfreste skinna i sokkelen.

Slik jeg ser det er det to åpenbare løsninger, med fordeler og ulemper:

Skru helt i toppen av sokkelen, ser det ikke når man står på kjøkkenet, men tipper man vil kunne se det fra stua når døra står åpen. Da kan man ta av igjen sokkelen mye lettere.

Lime, men da er det et helvette å få det løst igjen om det noensinne må av. Mest sannsynlig blir ikke det mitt problem, da jeg ikke har ambisjoner om å bo her altfor lenge.

Frontene og sokkelen er blank sort, derfor gjør det seg ikke noe særlig med skruing eller spikring, man vil nok kunne se det svært godt pga bryting og kontrasten med det blanke. Wat do?

Skrevet
Svar til robkill:

Ja, da gir det kanskje mer mening. Tenker automatisk bare mk3 og mk4 når jeg hører supra jeg.

Svar til fredrik:

Du hadde jo rett om du tok utgangspunkt i mk1, som er 1270kg ca ifølge wikipedia. Men var det egentlig så voldsomt lett på den tida, før bilsikkerhet ble det helt store?

Jeg tenkte egentlig ikke så veldig konkret når det gjelder Supra. Det var mer relasjonen mellom Toyota og selve sportsbilkonseptet som slo meg. Jeg har savnet denne biltypen (relativt lett coupé med frontmotor og bakhjulstrekk) der fokuset ikke er mest mulig effekt, men derimot mest mulig ren kjøreglede. Alt for mange misforstår dette og tror at mest mulig effekt er den hellige gral... eller som britene spydig sier det "pub arguments".

Skrevet
Supra er jo helt ekstremt overpriset, folk vil ha 500.000 for en europeisk modell på hvite skilter.

Da er det MYE annet jeg heller ville kjøpt. En fornuftig Porsche 993 4S foreksempel...

Supra og Skyline har skikkelig kunstig høye priser her i landet, da de er litt "skjeldne" og vrien å få skilt på. Supra er kanskje litt greiere enn skyline, men slik er inntrykket jeg har fått iallefall.

Om man leser forum og lignende fra utlandet, så er det jo flust med skyliner i australia f.eks, der de er fornuftig prisa i forhold til konkurrenter, og det er kort vei å importere.

Skrevet

Sammenligner gt86 mer med corolloa AE86, og etter hva jeg har forstått er det der mye av tanken bak bilen kommer fra. Lett 2 dørs (kom også i 4) bakhjulstrekk, diffbrems og toyotas 1600 twincam motor, som er turtallsvillig. En liten, morsom og "prisvenlig" bil i sin tid - bare synd den aldri ble solgt ny i norge og at prisen for en slik på norske skilt ofte er noe høy i forhold til standen som de fleste andre "sjeldene" japser. Rust er også et problem

Skrevet
Hvor stort er det macus? 220x220? mye er 5kw i året da? i cash..

ca 5000kr

inkl nettleie etc så koster 1kw/t ca 1kr i gjennomsnitt her hos meg ivaffall, litt billigere på sommeren, og litt dyrere på vinteren.

Sånn ca det det kommer på i strømforbruk for vår del.

Skrevet
Jeg har litt sånn blandingskjøkken av gammelt og nytt, ikea og ikke-ikea. Skal hive på sokkel nede nå, og lurer på om noen har en god idé til festing av de. Noen av skapene går helt til bakken, så der må sokkelen utpå "kappa" til skapet nederst, noen plasser er det slike ikea-løsninger med bein man kan klipse på disse greiene man setter i den utfreste skinna i sokkelen.

Slik jeg ser det er det to åpenbare løsninger, med fordeler og ulemper:

Skru helt i toppen av sokkelen, ser det ikke når man står på kjøkkenet, men tipper man vil kunne se det fra stua når døra står åpen. Da kan man ta av igjen sokkelen mye lettere.

Lime, men da er det et helvette å få det løst igjen om det noensinne må av. Mest sannsynlig blir ikke det mitt problem, da jeg ikke har ambisjoner om å bo her altfor lenge.

Frontene og sokkelen er blank sort, derfor gjør det seg ikke noe særlig med skruing eller spikring, man vil nok kunne se det svært godt pga bryting og kontrasten med det blanke. Wat do?

Lime. Det bør være mulig å finne en limmetode som er sterk nok til å holde dekksokkelen på plass, men som likevel gjør det mulig å ta den av uten å ødelegge:

* Lim med tilstrekkelig mengde byggsilikon, MS Polymer e.l.

* Bruk selvklebende borrelås.

Skrevet

Men kjøkkenet er i så ufattelig dårlig stand, at når eventuelt neste eier vil gjøre noe med det, så må alt rives, legges nytt gulv og bygges opp på nytt. Så om sokkelen sitter litt fast da, tror jeg er det minste problemet.

Skrevet
Det er ikke lurt å bruke lim. Da blir det et HELVETE for deg eller neste eier.

Hvorfor?

Med en tyktflytende limmasse velger man selv hvor godt det skal sitte fast.

Dessuten - hvor ofte fjerner man egentlig en sokkel i en kjøkkeninnredning som er korrekt montert?

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...