noekult Skrevet April 4, 2011 Share Skrevet April 4, 2011 At man har skutt gullfuglen stopper vel aldri utviklingen i bilbransjen? Med mindre man har ønsker om å legge inn årene... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 4, 2011 Share Skrevet April 4, 2011 Fordi i noens hoder er M3 og 911 konkurrenter, noe som er feil i mine øyne da ene er sportsbil fra fødselen av og andre er luksussedan med fokus på luksussedanting. 911 er også en ganske kort og kompakt bil med ubrukbare bakseter (med mindre du har unger under 10-12 år). M3 GTS er sportsversjon av en sports-GT som er sportsversjon av en luksuscoupé/sedan. GT3 RS er sportsversjon av superversjon (GT3) av sportsversjonen (C2S) til en sportsbil (C2). Ikke ubetydelige ting... I min hode er også Porsche hakket over BMW, på samme måte som Aston Martin er hakket over Porsche og Ferrari er hakket over Aston Martin igjen... Men jo, gi meg en vanlig ikke-RS 997 GT3 i hvitt og jeg er lykkelig Ville tatt den over en M3 GTS hvertfall. Hadde tatt M3 E46 CSL over 996 GT3 dog, RS eller ikke RS... Det at det markedsmessige "hierarkiet" liksom er BMW, Porsche, Aston Martin, Ferrari... betyr ikke at det er slik i virkeligheten. Aston Martin bygger f.eks stort sett GT´er... altså modeller i likhet med 6-serien... og 7-serien. Porsche bygger 911, men de bygger også Cayenne og Panamera... modeller store som X5 og F01. 911 er en temmelig fokusert ekte sportsbil. E30 M3 er en hybrid mellom en nogenlunde sportslig personbil og sportsbil... en meget vellykket hybrid. E36 M3 er i motsetning til E30 M3 bygget for høye hastigheter. Den er stabil der E30 M3 er agil. E46 M3 er mer av det samme... en wannabe GT mener mange. E9x M3 er uten tvil en GT... iallefall hvis E30 M3 er målestokken. Porsche 911 er som den alltid har vært og ekstremt kompetent når det handler om hardcore modellene GT2/GT3. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wacman Skrevet April 4, 2011 Share Skrevet April 4, 2011 De bilene er vel strengt tatt kun "utviklet" for dtcc da.. (BMW's M3'er) I alle fall IKKE rally. Det tror jeg vi alle kan være enige om. Hver bil,sitt bruksområde. Jeg er en ganske uforstående tilskuer til Porsche-fantasmen,da jeg aldri har likt designet på noen av dem. Jeg både skjønner og vet at de lager biler med ekstrem performance,men jeg selv har aldri hatt lyst på en - jeg syns rett og slett ikke de er noe for meg. BMW laget jo sine M-biler for å kunne stille i løp med den første,senere kun for å tilfredsstille BMW-kunder som ville ha en hårete bil. Med vekslende hell,men stort sett alltid så presist og tidsriktig at et hvert tiårs M3 eller M5 har vært noe av det grommeste man kan kjøpe av personbiler med sportsbilytelser. Blir liksom feil å sammenligne to så forskjellige merker,de er jo etablerte etater i hver sin ende og med mange felles og samlede fans. Man har heldigvis alle sine preferanser,bilinteressen har vi til felles. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 4, 2011 Share Skrevet April 4, 2011 Pussig at BMW gidda å utvikle e36, e46 og e9x for racing når de allerede hadde skutt gullfuglen med e30. Utviklingen stopper jo ikke og i tillegg så endret fokuset seg når det gjelder racing. E36 M3 GTR har lite til felles med E30 M3 Evo2. På den annen side var det ikke store endringen fra E36 M3 GTR til E46 M3 GTR. Jo... forresten E46 M3 GTR hadde en V8 motor i motsetning til en rekkesekser. Tilsvarende også med E9x M3. Høy vekt måtte kompenseres med mer effekt (les: motorvolum) samt et lavt tyngdepunkt og bedre balanse (les: V8 motor). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet April 4, 2011 Share Skrevet April 4, 2011 Fordi i noens hoder er M3 og 911 konkurrenter, noe som er feil i mine øyne da ene er sportsbil fra fødselen av og andre er luksussedan med fokus på luksussedanting. 911 er også en ganske kort og kompakt bil med ubrukbare bakseter (med mindre du har unger under 10-12 år). M3 GTS er sportsversjon av en sports-GT som er sportsversjon av en luksuscoupé/sedan. GT3 RS er sportsversjon av superversjon (GT3) av sportsversjonen (C2S) til en sportsbil (C2). Ikke ubetydelige ting... I min hode er også Porsche hakket over BMW, på samme måte som Aston Martin er hakket over Porsche og Ferrari er hakket over Aston Martin igjen... Men jo, gi meg en vanlig ikke-RS 997 GT3 i hvitt og jeg er lykkelig Ville tatt den over en M3 GTS hvertfall. Hadde tatt M3 E46 CSL over 996 GT3 dog, RS eller ikke RS... Det at det markedsmessige "hierarkiet" liksom er BMW, Porsche, Aston Martin, Ferrari... betyr ikke at det er slik i virkeligheten. Aston Martin bygger f.eks stort sett GT´er... altså modeller i likhet med 6-serien... og 7-serien. Porsche bygger 911, men de bygger også Cayenne og Panamera... modeller store som X5 og F01. 911 er en temmelig fokusert ekte sportsbil. E30 M3 er en hybrid mellom en nogenlunde sportslig personbil og sportsbil... en meget vellykket hybrid. E36 M3 er i motsetning til E30 M3 bygget for høye hastigheter. Den er stabil der E30 M3 er agil. E46 M3 er mer av det samme... en wannabe GT mener mange. E9x M3 er uten tvil en GT... iallefall hvis E30 M3 er målestokken. Porsche 911 er som den alltid har vært og ekstremt kompetent når det handler om hardcore modellene GT2/GT3. Jojo, men nå snakket jeg om hierkarkiet slik jeg ser det. F. eks. er Volkswagen over Toyota, og Audi over Volkswagen igjen. Det har lite å gjøre med om ene produserer GTer eller sportsbiler, men min oppfatning av merket som helhet. Ville ikke kalt E46 M3 for en wannabe GT, men GT-hybrid med stor sportslighet, noe som f. eks. senere 911 Turbo også har blitt. Men at "alle" går i retning GT for tiden, er dessverre fakta, se på hvordan 911 Turbo har gått fra å være spartane og ville racere til å nærmest bli GTer med automat... Synd at alle bilene har blitt så feite, men jeg er sikker på at ingen av oss ville sagt at "GTen" M3 E92 manglet noe på sportslighet om vi hadde kjørt en. Nesj, 90-talls biler er fortsatt favoritter hos meg og 965 Turbo og M5 E34 er to jeg ville hatt i en drømmegarasje uansett hvor mye penger jeg ville hatt til å kjøpe f. eks. 997 Turbo eller E60 M5... Av nyere biler er det kun tre biler som har "gjort det" for meg: Pagani Zonda F, Aston Martin DBS og Ferrari 430 Scuderia. Det meste annet blir for... Tja, sier det som James May: Mangler "that fuzzy feeling" faktoren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yngvejos Skrevet April 4, 2011 Share Skrevet April 4, 2011 Pussig at BMW gidda å utvikle e36, e46 og e9x for racing når de allerede hadde skutt gullfuglen med e30. Utviklingen stopper jo ikke og i tillegg så endret fokuset seg når det gjelder racing. E36 M3 GTR har lite til felles med E30 M3 Evo2. På den annen side var det ikke store endringen fra E36 M3 GTR til E46 M3 GTR. Jo... forresten E46 M3 GTR hadde en V8 motor i motsetning til en rekkesekser. Tilsvarende også med E9x M3. Høy vekt måtte kompenseres med mer effekt (les: motorvolum) samt et lavt tyngdepunkt og bedre balanse (les: V8 motor). Fokuset er vel ikke så veldig endra. E30 ble hovedsaklig laga for DTM (den gangen DTM-bilene hadde mer til felles med gatebilen enn kun formen). De senere modellene har hovedsaklig vært utvikla for diverse *TCC løp som er ganske tilsvarende hva DTM en gang var. Vekt og størrelse øker fordi markedet ønsker det (husk at disse er bygd på familiebiler og ikke på en sportsbil for entusiaster). Men e30 m3 er på ingen måte en bedre bil enn feks E46 m3 bare fordi den veier mindre og hadde bra vektfordeling i sin tid. E46 er mer lettkjørt og slår den på akselerasjon, hastighet gjennom kurver, bagasjeplass etc. Samtidig er den vesentlig tryggere pga vektøkende ting som airbags og stålbjelker. Kjøreglede og prestasjoner er ofte to vidt forskjellige ting. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet April 4, 2011 Share Skrevet April 4, 2011 Og hvorfor folk vil ha M3 E30 så mye at den stadig øker i pris, en annen ting... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///Thomas Skrevet April 4, 2011 Share Skrevet April 4, 2011 Men de senere m3ene har hatt bedre vektbalanse enn e30 m3 likevel. Verden har ikke stått stille ytelsesmessig bare fordi bilene har blitt mer sivilisert å kjøre. Når jeg tenker meg om har jeg faktisk heller aldri sett en E36/E46/E9x M3 som rallybil. Det er nok en god grunn til dette... balanse, størrelse, vekt, motorkonfigurasjon... og selvfølgelig fraværet av 4x4. Proteam gjorde det imidlertid bra i legendariske Gruppe B med 911 Carrera selv om den uten 4x4 kjempet mot selveste Audi Quattro Sport. Aiaiaii Fredrik... E36 er veldig mye brukt i blandt annet Sverige og Finland, søk på Gardemeister og M3 så har du noen timer underholdning : http://www.youtube.com/watch?v=e-hOxd79MQY Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 4, 2011 Share Skrevet April 4, 2011 Fokuset er vel ikke så veldig endra. E30 ble hovedsaklig laga for DTM (den gangen DTM-bilene hadde mer til felles med gatebilen enn kun formen). De senere modellene har hovedsaklig vært utvikla for diverse *TCC løp som er ganske tilsvarende hva DTM en gang var. Vekt og størrelse øker fordi markedet ønsker det (husk at disse er bygd på familiebiler og ikke på en sportsbil for entusiaster). Men e30 m3 er på ingen måte en bedre bil enn feks E46 m3 bare fordi den veier mindre og hadde bra vektfordeling i sin tid. E46 er mer lettkjørt og slår den på akselerasjon, hastighet gjennom kurver, bagasjeplass etc. Samtidig er den vesentlig tryggere pga vektøkende ting som airbags og stålbjelker. Kjøreglede og prestasjoner er ofte to vidt forskjellige ting. Jeg synes faktisk ikke at E30 M3 og E9x M3 har så mye til felles utover modellbetegnelsen, men jeg synes helt klart at E30 M3 er langt mer fokusert i relasjon til å være en sportsbil enn E9x M3 er. E30 M3 er mer lik en 911 anno 1986 enn en E9x M3 er lik en 911 anno 2011 for å si det på en annen måte. Dette er, som du påpeker, et resultat av hva markedet etterspør. BMW leker ikke business og derfor bygger de biler markedet vil ha. Spørsmålet er om markedet alltid har rett. Jeg synes ikke det, men så er jeg heller ikke styreformann i BMW AG heller. Jeg er helt enig med deg i at E30 M3 ikke er en bedre bil enn E9x M3. De er helt forskjellige, bygget til forskjellig bruk og ikke minst bygget skiller det over 20 år mellom modellene. Mitt poeng er imidlertid at E30 M3 er den mest agile og lekne av modellene... størrelsen, vekten og effekten tatt i betraktning... og i min verden er dette det viktigste. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet April 4, 2011 Share Skrevet April 4, 2011 Du har sett mye på rally skjønner jeg Ja... for godt over 20 år siden da nettopp E30 M3 var i fokus. Var du født den gangen?... Såklart var jeg født da! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 4, 2011 Share Skrevet April 4, 2011 Aiaiaii Fredrik... E36 er veldig mye brukt i blandt annet Sverige og Finland, søk på Gardemeister og M3 så har du noen timer underholdning : http://www.youtube.com/watch?v=e-hOxd79MQY E36 M3 ble brukt i rally på samme måte som den også ble konvertert til bakkeløp ved hjelp av en Judd V8 motor, men spesielt utbredt er dette ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet April 4, 2011 Share Skrevet April 4, 2011 Nå er det snart rally sørland her nede i sør, er endel bmwer som deltar, morro http://www.rallysorland.no/ Her sover vi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 4, 2011 Share Skrevet April 4, 2011 Såklart var jeg født da! Så bra for deg da. Jeg var 20 år gammel da E30 M3 kom på markedet i 1986, men jeg kjøpte en Porsche 944 istedenfor. Som en bil nr. 2 kjøpte jeg en et år gammel E30 320i, men det var uten tvil E30 325i som var den modellen alle gutta snakket om. Jeg hadde imidlertid prøvekjørt 944 Turbo og dette var min drømmebil (som jeg dessverre aldri fikk kjøpt før kone, barn, hund og hytteliv kom på dagsordenen istedenfor). Hva i alle dager skal tårnet brukes til... TV opptak?... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet April 4, 2011 Share Skrevet April 4, 2011 Såklart var jeg født da! Så bra for deg da. Jeg var 20 år gammel da E30 M3 kom på markedet i 1986, men jeg kjøpte en Porsche 944 istedenfor. Som en bil nr. 2 kjøpte jeg en et år gammel E30 320i, men det var uten tvil E30 325i som var den modellen alle gutta snakket om. Jeg hadde imidlertid prøvekjørt 944 Turbo og dette var min drømmebil (som jeg dessverre aldri fikk kjøpt før kone, barn, hund og hytteliv kom på dagsordenen istedenfor). Hva i alle dager skal tårnet brukes til... TV opptak?... Vi fester sover og ser på rally oppi der såklart! vi er unge vettu fant et stemningsbilde fra 2007 "IKKE MEG" haha Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 4, 2011 Share Skrevet April 4, 2011 Vi fester sover og ser på rally oppi der såklart! vi er unge vettu Imponerende... Hahaha... det bildet var kult... ser ut som Nøkken selv... Jeg prøvde å sove i telt på liggeunderlag for et par år siden, men det likte min rygg dessverre svært dårlig... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg