Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Russiske ingeniører er blandt verdens beste. Problemet er systemet og rammebetingelsene de har hatt og delvis har. Det jeg virkelig har sansen for i denne sammenhengen er hvordan dårlige betingelser gjør ingeniørene ekstra kreative slik at de utnytter de mulighetene de har 110%. Sukhoi Su-27/35 er et godt eksempel på dette. Russerne har jo også absolutt levert varen i forbindelse med den internasjonale romstasjonen (ISS). De er idag også de eneste som har kraftige nok løfteraketter til å få bragt nye arbeidsmoduler til stasjonen. Amerikanernes romfergeprogram er som kjent avsluttet.

Var en tur til Russland i fjor på et militærverft i St. Petersburg. Ble ikke voldsomt imponert over båtene de lagde der. Men de legger sikkert litt mer ressurser i luft- og romfarten.

Skrevet

Russiske ingeniører er blandt verdens beste. Problemet er systemet og rammebetingelsene de har hatt og delvis har. Det jeg virkelig har sansen for i denne sammenhengen er hvordan dårlige betingelser gjør ingeniørene ekstra kreative slik at de utnytter de mulighetene de har 110%. Sukhoi Su-27/35 er et godt eksempel på dette. Russerne har jo også absolutt levert varen i forbindelse med den internasjonale romstasjonen (ISS). De er idag også de eneste som har kraftige nok løfteraketter til å få bragt nye arbeidsmoduler til stasjonen. Amerikanernes romfergeprogram er som kjent avsluttet.

Var en tur til Russland i fjor på et militærverft i St. Petersburg. Ble ikke voldsomt imponert over båtene de lagde der. Men de legger sikkert litt mer ressurser i luft- og romfarten.

Det er ingen tvil om at vestlig teknologi ligger langt foran på de fleste områder, men russerne har bra kapasitet på enkelte områder (f.eks militære fly og romfart). Der amerikanerne først og fremst er virkelig langt foran alle andre er den digitale infrastrukturen. De har bygget opp et temmelig imponerende IT-system som gjør at alle enheter vet hvor alle andre enheter er på slagmarken samt aktuell status. På dette området er det russiske militæret i en helt annen tidsalder (dessverre også langt på vei det norske forsvaret). Israel har fått tilgang til mye av amerikanernes teknologi og det er trolig dette som militærstrategisk ligger bak tankene om å angripe Iran. Det iranske militæret er stort sett basert på 60 og 70-talls teknologi.

Skrevet
Jeg tenkte å dra til Torshov Bilrekvisita i dag for å kjøpe produkter for å fikse rust. Aldri gjort det før og tenkte bare å ta små rustflekker. Lurer på om noen her har tips til hvor/hvordan jeg kan skaffe lakk til bilen? Det er fargen Delfingrå.

Tar også i mot tips for rustbehandling, hvis noen har det :)

Tror faktisk du kan finne det på BilExtra.

Takk for tips, møtte faktisk på en medentusiast på dagligvarebutikken i sted. Snakket litt med han og fikk anbefaling om verksted som fikser rust billig og bra. Skal sjekke ut det først :)

Endte opp med å kjøpe Autoglym interiørshampo, vinyl/plastrens og skinnrens... I morgen blir det grundig interiørvask :)

Fikse rust, ta en lakkrens og bytte emblemer er neste :)

Japanere er noe for seg selv..

:shock:

Haha, noe av det sykeste jeg har sett... :)

Skrevet
Japanere er noe for seg selv..

:shock:

artig å se! Japanern som lå på 1. plass har garantert trent masse på denne banen, den er nok så innøvd at han omtrent tar den i blinde(det er slik de forbereder seg mot den typen konkurranser og derfor er så overlegne). Såfremt han ligger på 1ste hele tiden. Japanern kjørte feilfritt på sin måte i lang tid. Så fort tyskern kom forbi feilet japanern med en eneste gang.

Har selv deltatt i VM i yrkesfag og sett hvordan de asiatiske landene opererer. Jeg som en vanlig yrkesutøver i vanlig jobb kjempet mot asiatiske land som hadde trent på oppgaven vi fikk utdelt i 2 år på forhånd. I mitt fag vant selvfølgelig japan, men i de FÅ fagene hvor japan faktisk ikke vant lå de på bunn av resultatlista(sammenbrudd) med Sør-Korea på 1.Plass.

Skrevet
Jeg tenkte å dra til Torshov Bilrekvisita i dag for å kjøpe produkter for å fikse rust. Aldri gjort det før og tenkte bare å ta små rustflekker. Lurer på om noen her har tips til hvor/hvordan jeg kan skaffe lakk til bilen? Det er fargen Delfingrå.

Ser at du skal ta kontakt med verksted først...Men ellers finner du riktig spraylakk til bilen din på St.haugen billakk.. :)

Skrevet

Ser at du skal ta kontakt med verksted først...Men ellers finner du riktig spraylakk til bilen din på St.haugen billakk.. :)

Er vel Billakkspesialisten du tenker på? :P

Skrevet

Var på Rudskogen Motorfestival i dag. Vil si at dette var et godt alternativ til Gatebil med langt lavere harryfaktor og veldig fin variasjon i hva som var på banen. Satte spesielt stor pris på å få se Ronny Petersons gamle March Formel 1-bil.

Skrevet

Man kan si mye om inneffektivitet, kompetansemangel og mangel på godt personell til å drifte marinen, men du glemmer teknologien i de nye fregattene i det norske forsvaret. Som allerede er oppgradert, fordi de skal være best i verden. Mtbene er også bra på sitt bruksområde. Spesielt når de nye rakettene fra kongsberg kommer.

Så utstyret i norge er nok blandt det beste i verden. Organiseringen, og kompetanse/erfaring til å utnytte fartøyene, er det nok langt værre med..

Skrevet
Man kan si mye om inneffektivitet, kompetansemangel og mangel på godt personell til å drifte marinen, men du glemmer teknologien i de nye fregattene i det norske forsvaret. Som allerede er oppgradert, fordi de skal være best i verden. Mtbene er også bra på sitt bruksområde. Spesielt når de nye rakettene fra kongsberg kommer.

Så utstyret i norge er nok blandt det beste i verden. Organiseringen, og kompetanse/erfaring til å utnytte fartøyene, er det nok langt værre med..

Poenget er ikke hvorvidt de enkelt våpengrenene eller det enkelte utsyret som f.eks de nye fregattene eller mtb´ene, som begge stort sett ikke kan driftes pga. mangel på utdannet personell, er bra eller ikke. Poenget er den fullt ut såkalte digitale slagmarken... eller "Interconnection and Interoperability of Information Systems for the Digitized Battlefield".

Dette er et integrert system som gjør at alle våpensystemer, fly, stridsvogner, enheter etc. helt ned til den enkelte soldat er knyttet sammen i et totalt informasjonssystem. Alle vet hvor alle er til enhver tid... live... sann tid. Det var f.eks mulig for president Obama å følge kommandosoldatene som drepte Bin Laden direkte via TV-streaming. IT-systemet som gjør dette mulig er virkelig imponerende (det lille som er offentlig kjent) og det er ingen tvil om at de taktiske fordelene med systemet er enorme.

Hverken det norske forsvaret eller andre NATO land er i nærheten av å ha et tilsvarende system. Britene og israelerne er de som foreløpig utenfor USA har kommet lengst... mye fordi de har taktiske atomvåpensystemer og samarbeider tett med amerikanerne.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...