noekult Skrevet September 9, 2012 Skrevet September 9, 2012 Egentlig svært overrasket over en ting. Ser ikke rust på bilene her! 25 år gamle og veldig slitne japser som er så godt som rustfrie Står en stor 80-talls Mercedes i kjip stand hos en av naboene,skal ta bilder så kan Wicky og Fredrik få identifisere Den hadde dessverre mye rust, sikkert britisk import (det er veldig vanlig på luksusbiler). Lahore har vel innlandsklima med typisk tørr luft (type: Nevada/Arizona i USA). Pakistan er jo kjempestort i areal (dobbelt så stort som Norge) og de indre delene av landet inkl. Lahore og hovedstaden Islamabad ligger mer enn 1000 Km fra havet. Perfekt for de av oss som liker gamle biler... Pøs på med bilder... alltid kult å se hvordan ting & tang ser ut andre steder i verden der alminnelige turister ikke ferdes. Jeg vet at Pakistan er litt av hvert, men vis oss noe vi kan forstå og plassere i en fornuftig kontekst... Ja, mulig det ligger noe i det. Saa et gammelt amerikansk vrak ved elva som saa nedrusta ut, fikk saavidt tatt bilde (laster alle bilder opp naar jeg kommer hjem igjen, fortsatt mange steder aa besoeke!)... Saann typisk coupe fra tidlig 70-tall i grand tourer stil fra filmer. Lurer paa hvordan noe saant endte opp midt i en sidesti! Saa i sted at naboen faktisk hadde TO av de Mercedesene, som jeg antar er S-klasser. Mulig donorbil og restaurering paa gang? Saa fra en TV-reklame at landet har en relativ stor veteranklubb, et slikt treff hadde vaert veldig interessant aa faatt med seg! Garantert mange biler som det finnes veldig faa av igjen i verden. Saa forresten en stroeken E30 320i coupe til salgs... Ca. 60.000 NOK! Helt latterlig at avgifter og prisnivaa er likt som i Norge... Fantastisk at noe slik har funnet vei hit, aldri sett en eldre BMW enn en E36 paa veiene her foer... Ja, Pakistan er stappet med uvanlige opplevelser. Pleier alltid aa fortelle til bestekameraten min, som skal bli med hit ved evt. bryllup (hvis jeg finner ei pakistansk jente jeg liker), at det foeles som om man har havnet paa en annen planet naar man har kommet ut av flyplassen. Men jeg har ingen sammenligningsgrunnlag med andre U-land, har bare besoekt Pakistan i Asia og diverse steder i Europa. Hele landet har ekstreme kontraster. Folk som ikke har penger til saape engang gaar side om side med folk som har luksusklokker paa seg. Man finner oerken og man finner fjell som er mange ganger hoeyere enn de hoeyeste i Norge. Man finner eselkjerrer i trafikken ved siden av 7-serier. Veldig mange inntrykk, spesielt for oss som har vokst opp i Norge saa er det ene "Hva faen...?" etter den andre! NoeKult : Denne minner meg så om deg [ Bilde ] Bilen (den modellen jeg har, hvertfall) har visst ikke VTEC, men den blir (foeles?) kraftigere og kraftigere naar turtallet stiger! Ved sweetspoten der kreftene skyter inn kommer det ofte en "skygg unna, naa har bilen vaaknet!" foelelse
Fredrik 90 Skrevet September 9, 2012 Skrevet September 9, 2012 Saa forresten en stroeken E30 320i coupe til salgs... Ca. 60.000 NOK! Helt latterlig at avgifter og prisnivaa er likt som i Norge... Fantastisk at noe slik har funnet vei hit, aldri sett en eldre BMW enn en E36 paa veiene her foer... Inntykket mitt er at slike biler i disse landene ofte er importerte fra Europa. Var nok ikke mange som kjørte rundt i E30 320I i Pakistan på 80 tallet, i motsettning til Norge Men merker jeg kan tenke meg det er lite av der nede er Volvo og Saab, til og med i søreuropa er dette sjeldene biler nesten Er kun oss Nordboere som kjører disse
Fredrik Skrevet September 9, 2012 Skrevet September 9, 2012 Ja, Pakistan er stappet med uvanlige opplevelser. Pleier alltid aa fortelle til bestekameraten min, som skal bli med hit ved evt. bryllup (hvis jeg finner ei pakistansk jente jeg liker), at det foeles som om man har havnet paa en annen planet naar man har kommet ut av flyplassen. Men jeg har ingen sammenligningsgrunnlag med andre U-land, har bare besoekt Pakistan i Asia og diverse steder i Europa.Hele landet har ekstreme kontraster. Folk som ikke har penger til saape engang gaar side om side med folk som har luksusklokker paa seg. Man finner oerken og man finner fjell som er mange ganger hoeyere enn de hoeyeste i Norge. Man finner eselkjerrer i trafikken ved siden av 7-serier. Veldig mange inntrykk, spesielt for oss som har vokst opp i Norge saa er det ene "Hva faen...?" etter den andre! Det siste er etter min mening veldig viktig for å forstå hvordan mange i Norge har det når de besøker forfedrenes hjemland. En av mine beste venner (norsk mor og britisk far) bor i San Francisco (California) og han har noen forferdelige minner fra et besøk i Minnesota/Iowa da han møtte noen eldre norsk-amerikanere som stadig trodde at Norge var synonymt med bunad, geitost, vafler og lutefisk (hmmm... skikkelige vafler med geitost er godt). Poenget er at de hadde 0 (nil) kjennskap til det moderne Norge og da blir det helt feil med gamle tradisjoner i en moderne kontekst...
Fredrik Skrevet September 9, 2012 Skrevet September 9, 2012 Inntykket mitt er at slike biler i disse landene ofte er importerte fra Europa. Var nok ikke mange som kjørte rundt i E30 320I i Pakistan på 80 tallet, i motsettning til Norge Vel... jeg kjørte en 1987 modell E30 320i i 1988 og jeg kjente kun tre andre som hadde en BMW (E30 320i, E28 535iA og E9 3.0 CSi)... og det til tross at jeg er vokst opp på beste vestkant i Oslo (Vinderen). BMW var ikke et alminnelig bilmerke på 80-tallet i Norge. Folk flest kjørte Volvo og VW... rike mennesker kjørte Mercedes-Benz eller Jaguar.
Markus E30 Skrevet September 9, 2012 Skrevet September 9, 2012 En liten film fra lokaltreff i Troms Er så sykt bra
noekult Skrevet September 9, 2012 Skrevet September 9, 2012 Fredrik90: Det aller meste er Toyota (volummodellene blir bygget i landet), Honda og Suzuki, med noen Daihatsu, Daewoo og Hyundai. Du finner sikkert ingen Volvo eller Saab nei. Ei heller VW, Renault, Chrysler, Ford osv. De rike kjører Landcruiser, Mercedes C-klasse/E-klasse og Range Rovere, med noen 5- og 7-serier innimellom. Audi er ukjent og har tilnærmet dødt salg og ingen prestisje til tross for respektabel forhandler i Lahore. Porsche har senter i byen også, men med labert salg. På en annen side, kjøper du en ny 2012 Corolla 1,6 sedan med full utstyrspakke (automat, Bluetooth, DVD spiller med multimediaskjerm, skinn, ryggekamera o.l.) så betaler du 100.000 NOK og taper bare 5000 kr i året i verditap - pluss at modellen faktisk kommer med facelifts hvert år omtrent! Vi har tre av dem i nærfamilien, 2010, 2011 og 2012, små detaljforskjeller mellom hver av dem, fra front + baklykter til interiør! Ikke rart alle har det som bil, ekstremt tilpasset og rimelig modell for lokale forhold. De er veldig komfortable og komfort trenger du med veistandarden her... Lydstøy er lik den jeg opplever i E60 520d. Pluss at hvis du får motorstopp så er deletilgangen overlegent best. Modellene over, Accord f eks (akkurat lik den europeiske) koster plutselig 350-400' NOK ny, så jeg skjønner Corolla eierne godt! Artig nok har du et par svære AmCar trucks i Islamabad til million NOK stykket... Lykke til med videresalg av de... Er en norskpakistaner som har en Q7 i Islamabad som han ikke har blitt kvitt på mange år!
Jordfræsar Skrevet September 9, 2012 Skrevet September 9, 2012 Cool jåw jåw låt http://www.youtube.com/watch?v=gdNtx3Ld8UI
bcRichard Skrevet September 9, 2012 Skrevet September 9, 2012 Tror jeg så 124'n din på tur ned rustahøgda for et par dager siden? Jeg så deg også Jeg ropte til kjærringa ''DET VAR MARKUS E30 FRA BIMMERS'' Jeg fikk bare en slik tilbake.. Nydelig bil forresten!
dutten Skrevet September 9, 2012 Skrevet September 9, 2012 den fikk jeg av eksen et par ganger når vi var ute og kjørte bil og
Nytern Skrevet September 9, 2012 Skrevet September 9, 2012 Søndagstur! Hvor mange fjell og daler klarer vi å rote oss bort i? Natur! Forlatt mosegrodd mosegrønn Lada! Jøsses, Lokale Toyotasjappa kan vente besøk av meg i nær fremtid Nei, nå gir meg ende over.. Kan E30 virkelig være ett Ladaplagiat?! /Nytern out!
Markus E30 Skrevet September 9, 2012 Skrevet September 9, 2012 Jeg så deg også Jeg ropte til kjærringa ''DET VAR MARKUS E30 FRA BIMMERS'' Jeg fikk bare en slik tilbake.. Nydelig bil forresten! Hehe, morsomt Takk for det litt penere nå som den er senka igjen
bcRichard Skrevet September 9, 2012 Skrevet September 9, 2012 Jeg så deg også Jeg ropte til kjærringa ''DET VAR MARKUS E30 FRA BIMMERS'' Jeg fikk bare en slik tilbake.. Nydelig bil forresten! Hehe, morsomt Takk for det litt penere nå som den er senka igjen Jeg så bildene fra treffet, fikk dritlyst til å være der. Får ta det igjen med BMW'en neste år..
wicky124 Skrevet September 9, 2012 Skrevet September 9, 2012 Damn det gikk fort.... Gratulerer....kondolerer.... Endelig spist middag i Harstad...faens norwegian stengte gaten 20min før avgang så måtte kjøpe nye billetter på sas...aldri opplevd så dårlig kundeservice som hos norwegian.. Var 10-12 stk som ikke rakk flyet så blir en massiv klage fra oss alle... Ps...kaldt her i nord... Hva har du gjort her oppe? Er her enda...besøk hos svigers
wicky124 Skrevet September 9, 2012 Skrevet September 9, 2012 Damn det gikk fort.... Gratulerer....kondolerer.... Endelig spist middag i Harstad...faens norwegian stengte gaten 20min før avgang så måtte kjøpe nye billetter på sas...aldri opplevd så dårlig kundeservice som hos norwegian.. Var 10-12 stk som ikke rakk flyet så blir en massiv klage fra oss alle... Ps...kaldt her i nord... Hvor holder svigerforeldrene dine til? Må du ikke glemme å plystre, vinke, spytte, flashe med lysene etc. hvis du ser 124'en min Brevika tror jeg det heter her...
Anbefalte innlegg