Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utdrag fra dialektordbok;

Geiddkeinne: Kannen hvor vannet, sukkeret og gjæret lå før man drakk det fordi lensmannen kom og tok med seg hjemmebrentapparatet. Og Far.

Skrevet
Trenger man lappen i nordnorge da martin? :)

Ikke på midten av -80 tallet da jeg fylte 16.. :-) Huff, begyner å føle meg gammal nå...

Skrevet
Trenger man lappen i nordnorge da martin? :)

Ikke på midten av -80 tallet da jeg fylte 16.. :-) Huff, begyner å føle meg gammal nå...

Kunne vært min far du :lol:

Skrevet

Herrefred så lei jeg et av feber og halsbetennelse nå!!!! Blir gal... Stakkars folk som går sykemeldt over lengre tid.. Hadde kommet til å fått psykiske problemer etter 1 uke om jeg hadde måttet holdt meg i ro..!

Dyrt er det også, siden ebay blir besøkt jevnlig i 19 av 24 timene jeg er våken :lol: Blir fint å være E30 til våren ;)

EDIT: En liten tankevekker: "Dette er elbilens store sjokktall"

http://www.nettavisen.no/motor/article3473708.ece

Skrevet

Tja, i Norge så benytter vi oss stort sett av vannkraft.. Så det blir ikke så skumle tall her på berget.. Men at det er realiteten i resten av verden har jeg poengtert i lenger tid.. :P

Skrevet

Selvfølgelig har de tallene allerede. Jeg trodde folk flest var klar over at el-biler var en bløff..

At en andel strømproduksjon i Norge er vannkraft, betyr jo særdeles lite i global sammenheng. Våre vannreservoarer er vel mere eller mindre et batteri for resten av Europa, og supplerer når forbruket er høyt.

Tar jeg ikke helt feil, blir nesten all Norsk energi solgt til utlandet, og "global" energi blir kjøpt tilbake ved behov. Sikkert noen her som jobber i kraftbransjen som kan forklare det jeg ikke lengre husker. :)

Skrevet

De pleier sjeldent aa se paa utslipp og saant, men forbruk av energi drivstoff vs. el biler. Mange maater aa presentere og manipulere el bil forurensning evt effektivitet paa...

Skrevet
Tja, i Norge så benytter vi oss stort sett av vannkraft.. Så det blir ikke så skumle tall her på berget.. Men at det er realiteten i resten av verden har jeg poengtert i lenger tid.. :P

Det spørs hva som vil skje med magasinene hvis hele den norske bilparken erstattes med elbiler som skal lades hver natt. Ser for meg at man lett kommer i en situasjon hvor vi må importere kraft.

Så kan man snu på det og si at hvis man lader el-bilen sin på norsk vannkraft, må forbrukere i andre land kjøpe den samme mengden energi fra feks ett kullkraftverk istedet fordi elbilene fører til at vi ikke har nok overskudd av miljøvennlig kraft å eksportere.

Skrevet

Det spørs hva som vil skje med magasinene hvis hele den norske bilparken erstattes med elbiler som skal lades hver natt. Ser for meg at man lett kommer i en situasjon hvor vi må importere kraft.

Så kan man snu på det og si at hvis man lader el-bilen sin på norsk vannkraft, må forbrukere i andre land kjøpe den samme mengden energi fra feks ett kullkraftverk istedet fordi elbilene fører til at vi ikke har nok overskudd av miljøvennlig kraft å eksportere.

Situasjonen sånn den er nå er overfyllte vannmagasin, nedtapping og eksport av strøm. Tror ikke det blir noe videre stort problem med det første. Tror igrunn ikke det blir noe problem noe gang da jeg har som en tro på at el-biler bare er en passerende "hype"..

Teknologisk er det veldig kult å se hva de får til nå (f.eks tesla s), men jeg har liten tro på at det er bærekraftig å erstatte den nåværende bilparken med el-biler. Hva fremtiden bringer er dog vanskelig å si, men min foreløbige spådom er at biodrivstoff f.eks vil bli langt mer aktuelt enn el-motoriserte kjøretøy.

EDIT: Jeg passerte visst 4 år for noen dager siden :lol:

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...