RS-Heggem Skrevet September 18, 2012 Skrevet September 18, 2012 Utdrag fra dialektordbok; Geiddkeinne: Kannen hvor vannet, sukkeret og gjæret lå før man drakk det fordi lensmannen kom og tok med seg hjemmebrentapparatet. Og Far.
fish Skrevet September 18, 2012 Skrevet September 18, 2012 Trenger man lappen i nordnorge da martin? Ikke på midten av -80 tallet da jeg fylte 16.. Huff, begyner å føle meg gammal nå...
Dirty Skrevet September 19, 2012 Skrevet September 19, 2012 Trenger man lappen i nordnorge da martin? Ikke på midten av -80 tallet da jeg fylte 16.. Huff, begyner å føle meg gammal nå... Kunne vært min far du
Tzunami Skrevet September 19, 2012 Skrevet September 19, 2012 fra eldste til yngste her på forumet tror jeg vi sprer oss gjennom iallefall 3 generasjoner! mangfold
Jørgen Lie Skrevet September 19, 2012 Skrevet September 19, 2012 Herrefred så lei jeg et av feber og halsbetennelse nå!!!! Blir gal... Stakkars folk som går sykemeldt over lengre tid.. Hadde kommet til å fått psykiske problemer etter 1 uke om jeg hadde måttet holdt meg i ro..! Dyrt er det også, siden ebay blir besøkt jevnlig i 19 av 24 timene jeg er våken Blir fint å være E30 til våren EDIT: En liten tankevekker: "Dette er elbilens store sjokktall" http://www.nettavisen.no/motor/article3473708.ece
S.Hafsmo Skrevet September 19, 2012 Skrevet September 19, 2012 EDIT: En liten tankevekker: "Dette er elbilens store sjokktall" http://www.nettavisen.no/motor/article3473708.ece Hehe, dette blir som når dem plutselig fant ut at dieselbiler også forurenser. Det kan da ikke være mulig at ikke folk flest klarer å tenke såpass langt, uten at en forsker av et slag skal være nødt til å poengtere "the obvious"?
asv Skrevet September 19, 2012 Skrevet September 19, 2012 Tja, i Norge så benytter vi oss stort sett av vannkraft.. Så det blir ikke så skumle tall her på berget.. Men at det er realiteten i resten av verden har jeg poengtert i lenger tid..
Jordfræsar Skrevet September 19, 2012 Skrevet September 19, 2012 Sikker på at de elbilprodusentene har disse tallene allerede. Samme som diesel, men de gjør alt de kan for å bekjempe fakta og realiteten... Er det nå man skal si "In your face"!
S.Hafsmo Skrevet September 19, 2012 Skrevet September 19, 2012 Selvfølgelig har de tallene allerede. Jeg trodde folk flest var klar over at el-biler var en bløff.. At en andel strømproduksjon i Norge er vannkraft, betyr jo særdeles lite i global sammenheng. Våre vannreservoarer er vel mere eller mindre et batteri for resten av Europa, og supplerer når forbruket er høyt. Tar jeg ikke helt feil, blir nesten all Norsk energi solgt til utlandet, og "global" energi blir kjøpt tilbake ved behov. Sikkert noen her som jobber i kraftbransjen som kan forklare det jeg ikke lengre husker.
Hansh Skrevet September 19, 2012 Skrevet September 19, 2012 Jeg som trodde at kraften kom fra stikkontakten og derfor var elbil en fantastisk ting..
noekult Skrevet September 19, 2012 Skrevet September 19, 2012 De pleier sjeldent aa se paa utslipp og saant, men forbruk av energi drivstoff vs. el biler. Mange maater aa presentere og manipulere el bil forurensning evt effektivitet paa...
Yngvejos Skrevet September 19, 2012 Skrevet September 19, 2012 Tja, i Norge så benytter vi oss stort sett av vannkraft.. Så det blir ikke så skumle tall her på berget.. Men at det er realiteten i resten av verden har jeg poengtert i lenger tid.. Det spørs hva som vil skje med magasinene hvis hele den norske bilparken erstattes med elbiler som skal lades hver natt. Ser for meg at man lett kommer i en situasjon hvor vi må importere kraft. Så kan man snu på det og si at hvis man lader el-bilen sin på norsk vannkraft, må forbrukere i andre land kjøpe den samme mengden energi fra feks ett kullkraftverk istedet fordi elbilene fører til at vi ikke har nok overskudd av miljøvennlig kraft å eksportere.
Mikael-B Skrevet September 19, 2012 Skrevet September 19, 2012 Idag er det akkurat 5 år siden jeg registrerte meg her, dæven tida går fort!
asv Skrevet September 19, 2012 Skrevet September 19, 2012 Tja, i Norge så benytter vi oss stort sett av vannkraft.. Så det blir ikke så skumle tall her på berget.. Men at det er realiteten i resten av verden har jeg poengtert i lenger tid.. Det spørs hva som vil skje med magasinene hvis hele den norske bilparken erstattes med elbiler som skal lades hver natt. Ser for meg at man lett kommer i en situasjon hvor vi må importere kraft. Så kan man snu på det og si at hvis man lader el-bilen sin på norsk vannkraft, må forbrukere i andre land kjøpe den samme mengden energi fra feks ett kullkraftverk istedet fordi elbilene fører til at vi ikke har nok overskudd av miljøvennlig kraft å eksportere. Situasjonen sånn den er nå er overfyllte vannmagasin, nedtapping og eksport av strøm. Tror ikke det blir noe videre stort problem med det første. Tror igrunn ikke det blir noe problem noe gang da jeg har som en tro på at el-biler bare er en passerende "hype".. Teknologisk er det veldig kult å se hva de får til nå (f.eks tesla s), men jeg har liten tro på at det er bærekraftig å erstatte den nåværende bilparken med el-biler. Hva fremtiden bringer er dog vanskelig å si, men min foreløbige spådom er at biodrivstoff f.eks vil bli langt mer aktuelt enn el-motoriserte kjøretøy. EDIT: Jeg passerte visst 4 år for noen dager siden
Anbefalte innlegg