Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Hehe, kan diskuteres lenge det Fredrik! Prøvd med Wicky før.

Eneste erfaring jeg har med w124 er en E220 coupe. Den har vært alt annet enn driftsikker. Alltid et eller annet feil (samme med e34'n min forsåvidt), men får en mye lavere kvalitetsfølelse i merca. Alt av plastikk inni løsner og det er overraskende mye.

Tror det mangla noen skruer på Merca de da isåfall.. Hva løsnet isåfall? Slå i dæsjen på en 124, det lyder av skikkelig kvalitetsfinish :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at W124 er så fantastisk god tror jeg er skrytt kraftig opp i skyene. W123 og W201 var gode biler men W124 tror jeg ikke er noe bedre enn andre biler.

Her tar forøvrig Broombenny ett oppgjør mot disse ryktene:

http://www.tv2.no/underholdning/broom/m ... 93853.html

Har kjørt både W124 og C124 og de ga meg ikke noe spesielt, gode å kjøre for all del men mot E34 så henger den dessverre ikke med for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, kan ta det jeg husker i hodet her, som er feil interiørmessig;

- Plastikkdekseler rundt dørhåndtak, begge to.

- Deksel rundt girspaken

- Mekanismen på hanskerommet i midtkonsollen

- De som tar frem sælene lever sitt eget liv

- Begge setene går fremover, selv om du ikke trykker inn knappen

- Speedonåla ser ut som har abstinenser

+++

Dette er en '95 som er rullet 200k km.

Til Fredrik: Hvordan er 124 bedre enn e34?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Fredrik: Hvordan er 124 bedre enn e34?

Det mest interessante er bakhjulsopphenget og understelet generelt som absorberer ujevnheter og humper i veien på en langt mer sofistikert måte enn E34. Komforten er vesentlig høyere i Mercedesen og selv etter en million kilometer tilbyr Mercedesen brukbar komfort hvis den er nogenlunde fornuftig vedlikeholdt. Det er ikke for ingenting at W124 var førstevalget til taxisjåfører over hele verden samt mer eller mindre førstevalget når det gjelder biler i den tredje verden. W124 er svært solid bygget og alle som vet litt om biler kjenner til dette fenoment.

Interiøret på W124 holder en vesentlig høyere kvalitet enn på E34. Spesielt frontsetene etter faceliften i 1989 holder passformen godt selv etter nesten 25 år. Mange vet ikke forskjellen på prefacelift modellen og faceliftmodellen, men den er betydelig når det gjelder nettopp setene.

Motorene er vesentlig mer solide på W124. Mange vet ikke at Mercedes-Benz hadde rekkeseksere på denne tiden, men f.eks 260E, 300E (24), E320, 300D og D300 Turbo hadde rekkeseksere. 250D hadde noe så sært som en rekkefemmer... godt lydbilde though. 400E og 500E hadde V8 motorer... 500E var et fenomen da den kom på markedet (les: en stor og potent V8 er alltid mer interessant enn en rekkesekser)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, kan ta det jeg husker i hodet her, som er feil interiørmessig;

- Plastikkdekseler rundt dørhåndtak, begge to.

- Deksel rundt girspaken

- Mekanismen på hanskerommet i midtkonsollen

- De som tar frem sælene lever sitt eget liv

- Begge setene går fremover, selv om du ikke trykker inn knappen

- Speedonåla ser ut som har abstinenser

+++

Dette er en '95 som er rullet 200k km.

Til Fredrik: Hvordan er 124 bedre enn e34?

da hadde du en mandags-bil altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Fredrik: Hvordan er 124 bedre enn e34?

Slik jeg opplever det så er E34 for det første mye penere å se på, kjører bedre, penere og mer moderene interiør (nå er jo 124 3 år eldre en E34 dog). De 124ene jeg kjørte var tidlig 90 tallere med over 200 000 km på tellern, knirket og skranglet i interiøret, fuskende automatkasse på den ene og noe høyt oljeforbruk på den andre. De var dog mere utpregede cruisingbiler, så lange man kjørte rett fram. BMW har vel ikke klart å få til en like god cruiser som kjørebil før nå med F10 som gjør begge deler på en strålende måte langt over A6 og W224 :) E34en criser bra den også, men man merker ugjevnheter og annet godt selv med 15". Men tør man på litt i svingene så er den tross orginalt understell, ballongdekk og snart 250 000 km på klokka både fast og presis.

Nå er riktig nok min E34 en sen produksjonsmodell og finishen og kvaliteten er alltid best på de siste produksjonsåra, noe som forøvrig gjelder alle biler. Men jeg får mere følelsen av tung, solid og god kvalitet av E34en. Alt i fra lukkelyd i dørene til kvaliteten på knapper, hendeler og brytere er bedre på BMWen.

Hadde selv motstykket til E34 og 124, Audi 100 C4 og denne opplevdes som langt mer tidløs og moderene men ikke helt på høyden interiør og kvalitets messig. Den var heller ikke like god å kjøre som E34 men den var sprkere (2,6 V6) Men gjevnt over en god bil som klarer seg bra mot f eks rust hvor E34 faller totalt igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har vært uheldig med w124, Fredrik90!

Har en s124 på tomta som har tilbakelagt over 900k, ingen skrangling i interiør, ikke nedsitti seter og dører som låter som en fryd i det de lukkes! :wink:

Lyden man hører da man lukker en w124-dør er i grunn perfekt, og slik jeg gjerne skulle hørt på alle biler :P

Det samme gjelder i grunn en s124 230TE jeg brukte sist vinter, selvom den kun hadde tusla 320k.

Edit:

Automatkassa røyk rett nok på 230TE'n, men det var heller ikke en bil som ble brukt pent! 8)

http://s117.beta.photobucket.com/user/r ... 0.mp4.html

DSC_4565.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har vært uheldig med w124, Fredrik90!

Har en s124 på tomta som har tilbakelagt over 900k, ingen skrangling i interiør, ikke nedsitti seter og dører som låter som en fryd i det de lukkes! :wink:

Lyden man hører da man lukker en w124-dør er i grunn perfekt, og slik jeg gjerne skulle hørt på alle biler :P

Det samme gjelder i grunn en s124 230TE jeg brukte sist vinter, selvom den kun hadde tusla 320k.

Nja, er nok bare det at E34 er en langt bedre bil i mine øyne. Men det er mine erfaringer og meninger, men ifølge Broombenny så er jeg heldigvis ikke helt på bærtur med de heller beskjedene erfaringene jeg har med 124 :wink:

Men så er dette ett BMW forum også da så å forvente at alle er enig å hylle 124 som en super bil (hvilket den faktisk ikke er) er noe blåøyd og naivt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg stussa litt på de feilene Benny nevnte, til tross for at han har jobbet på Mercedes.

Etter å ha kjørt godt over 200k i w124 har jeg ikke støtt på mange problemer. Som MB-gutt har jeg heller ikke hørt skrekkhistoriene rundt dem.

Når det gjelder e34 har jeg mange erfaringer som tilsier at det er verste dritten som finnes! Og det var noe jeg lenge trodde, helt til jeg kjøpte en som var 100% i orden når det gjaldt drivlinje, understell og interiør. Da ble jeg glad i dem (den) også :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg stussa litt på de feilene Benny nevnte, til tross for at han har jobbet på Mercedes.

Etter å ha kjørt godt over 200k i w124 har jeg ikke støtt på mange problemer. Som MB-gutt har jeg heller ikke hørt skrekkhistoriene rundt dem.

Når det gjelder e34 har jeg mange erfaringer som tilsier at det er verste dritten som finnes! Og det var noe jeg lenge trodde, helt til jeg kjøpte en som var 100% i orden når det gjaldt drivlinje, understell og interiør. Da ble jeg glad i dem (den) også :wink:

Det er klart at de beste biler blir elendige med dårlig vedlikehold og stell, det er også noe man må ta høyde for får man diskuterer såpass tilårskommende biler som vi gjør her. Personlig så tror jeg ikke en 124 er så mye bedre enn en E34 så lenge begge bilene har blitt behandler likt, men det som ofte tar livet av en gammel BMW er unge sjåfører med horn i panna og ingen tanke for vedlikehold å stell. Og når BMW er så populære ungdomsbiler som de er så er det lett å se mønsteret, selv om det kan gi litt feil inntrykk.

Da vi selv var unge idioter på 18 år så var det ingen biler som tålte mer juling og mongokjøring enn E34ene, motor og drivverket var uslitelig. De som hadde Ford, Opel eller VW opplevde bilene knelte til slutt pga uforsiktig bruk. En kompis fikk sin E34 kondemnert etter en påkjørsel, så da da ville vi gi den en avslutning som jordebil/herjebil til den tok kvelden. Uansett hva vi prøvde så lot ikke M50en seg knekke, kjøring på turtallsperre, vann i olja, sand i innsuget, piss i bensinen, kjøring med kokende motor og diverse annen tortur så ikke fanken om den ga seg.

Dette spesielt er hvorfor jeg mener E34 er solide, jeg få selv vondt den dag i dag over at jeg har vært med å behandle en E34 slik. Men bilen var dødsdømt likevel og vi var idioter :roll: Jeg gjør det godt igjen med å gi min E34 pleie og omsorg selv en helt ny bil kan misunne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...