Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor den ikke kan være det? Den er dårlig skrudd sammen, og det er generell dårlig kvalitet på delene som er brukt. Broren min er en av norges største "samlere" på Lada, og til og med han sier det av og til... :P!

Skrevet

Har ikke hatt noen problemer enda, nei. Bortsett fra da den sluttet å lade, men det var fikset på 5 minutter dagen etter. Men jeg har nok ikke rullet mer enn 20 mil med den heller, så mye kan skje :P! Er litt antydninger til skjørtebank i den, så motoren må nok tas med tiden. Dette er dog rimelig ufarlig å kjøre med, ettersom jeg har forstått.

Har du forresten sett de nye bildene jeg tok i går da? 8)

Skrevet
  316 skrev:
Hvorfor den ikke kan være det? Den er dårlig skrudd sammen, og det er generell dårlig kvalitet på delene som er brukt. Broren min er en av norges største "samlere" på Lada, og til og med han sier det av og til... :P!

Det er flere sider av denne saken. Mercedes-Benz W123 200D med manuelt gear tror jeg må være en av tidenes mest driftsikre biler, men kom man syd for Mexico eller øst for Uralfjellene var det ikke enkelt å finne deler til modellen på 70 og 80-tallet. Tilsvarende med Lada på det amerikanske og afrikanske kontinentet (dog ikke Cuba og Angola).

Poenget er derfor hvilket marked bilen primært er produsert for... og i den sammenhengen er det få biler som slår Lada 1500/1600. I Sovjetunionen inkl. vasalstatene var denne modellen helt genial selv om f.eks Mercedes-Benz W123 200D var betydelig bedre på denne siden av jernteppet.

Bilen er mer eller mindre 100% rett frem konstruert i forhold til hvordan en bensinbil kan være. Kvaliteten er ikke den beste, men den er enkel å reparere og i Russland (altså Sovjetunionen minus satelittstatene) er det enkelt få tak i deler. Mekanisk er Lada, i likhet med de fleste andre sovjetisk/russiske konstruksjonene, rimelig fornuftig. Ting & tang holder, men tilpasninger etc. er av den grove typen... spesielt raffinert er det ikke.

Apropos sovjettisk kvalitet... :)

Skrevet
  316 skrev:
Har ikke hatt noen problemer enda, nei. Bortsett fra da den sluttet å lade, men det var fikset på 5 minutter dagen etter. Men jeg har nok ikke rullet mer enn 20 mil med den heller, så mye kan skje :P! Er litt antydninger til skjørtebank i den, så motoren må nok tas med tiden. Dette er dog rimelig ufarlig å kjøre med, ettersom jeg har forstått.

Har du forresten sett de nye bildene jeg tok i går da? 8)

Trooor det, litt av panseret og smådetaljer fra eksteriøret? :)

Skrevet

Blir nok bra Mexos :D Angrer ikke akkurat på at jeg kjøpte de :P Gjort klar bilen for Valle Hovin jeg også idag. Kommer nok noen bilder i tråden min i løpet av dagen :) Bare vente på at Kny skal legge ut ;)

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...