Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Ser det ut som jeg går rundt med klipp og lim?! Min oppfatning av deg er at du ikke er en rasist, men alt vondt i norge er innvandrernes skyld...

Nei... dette mener jeg ikke og jeg har heller aldri påstått noe tilsvarende. Jeg har tvert imot nevnt flere ganger her inne at jeg er for innvandring og at det blir helt feil å rette baker for smed i forhold til de utfordringene innvandringen fører med seg. Dette er kun myndighetenes ansvar og det er i denne sammenhengen jeg har sagt at jeg er kritisk til deler av innvandringen. Som et minimum må myndighetene ha full kontroll over situasjonen og utviklingen, men det har de ikke. Dette både skal og bør vi være svært kritiske overfor.

Du fant med andre ord ingen eksempler som underbygger din påstand om at jeg mener at "alt galt i Norge er innvandrernes skyld, all kriminalitet er pga innvandrerne." Jeg har aldri uttalt noe slikt og derfor finner du heller ingen eksempler på tilsvarende her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det ut som jeg går rundt med klipp og lim?! Min oppfatning av deg er at du ikke er en rasist, men alt vondt i norge er innvandrernes skyld...

Jeg har tvert imot nevnt flere ganger her inne at jeg er for innvandring og at det blir helt feil å rette baker for smed i forhold til de utfordringene innvandringen fører med seg.

Akkurat uttrykket "å rette bager for smed" er litt interessant i denne sammenhengen.

Smeden og Bageren er et dikt av Johan Herman Wessel. Det er en humoristisk fortelling som kritiserer rettsvesenet og mangelen på fornuft i samfunnet. Diktet ble skrevet i 1770-årene og trykket for første gang i 1784, i Wessels ukeblad, Votre Serviteur Otiosis. På denne tiden hadde man ingen begreper om plagiering; handlingen i diktet fikk han mer eller mindre i sin helhet fra en engelskspråklig tekst.

Handlingen finner sted i en liten by der det bor to bakere og en smed. Smeden dreper en annen mann og blir stilt for retten. Fire av borgerne i byen sier til dommeren at de bare har en smed i byen, og derfor må dommeren la smeden gå. Og siden byen har to bakere, og den ene er gammel og skrøpelig, kan heller han sone straffen, og bli hengt, i stedet for smeden.

Slik går det: Bakeren blir dømt til døden uskyldig, mens den skyldige smeden får gå fri. Fra dette diktet stammer uttrykket «å rette baker for smed», om å straffe feil person for en forbrytelse.

Moralen i fortellingen, hevder Wessel, er at man alltid skal være forberedt på døden.

Flere steder i diktet vender forfatteren seg til leseren for å overbevise ham om at han ikke skriver om seg selv.

220px-Wessel_smedbager04.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det ut som jeg går rundt med klipp og lim?! Min oppfatning av deg er at du ikke er en rasist, men alt vondt i norge er innvandrernes skyld...

Nei... dette mener jeg ikke og jeg har heller aldri påstått noe tilsvarende. Jeg har tvert imot nevnt flere ganger her inne at jeg er for innvandring og at det blir helt feil å rette baker for smed i forhold til de utfordringene innvandringen fører med seg. Dette er kun myndighetenes ansvar og det er i denne sammenhengen jeg har sagt at jeg er kritisk til deler av innvandringen. Som et minimum må myndighetene ha full kontroll over situasjonen og utviklingen, men det har de ikke. Dette både skal og bør vi være svært kritiske overfor.

Du fant med andre ord ingen eksempler som underbygger din påstand om at jeg mener at "alt galt i Norge er innvandrernes skyld, all kriminalitet er pga innvandrerne." Jeg har aldri uttalt noe slikt og derfor finner du heller ingen eksempler på tilsvarende her inne.

les kjennern's innlegg på forrige side, vær så snill. gi deg/dere #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat uttrykket "å rette bager for smed" er litt interessant i denne sammenhengen.

Smeden og Bageren er et dikt av Johan Herman Wessel. Det er en humoristisk fortelling som kritiserer rettsvesenet og mangelen på fornuft i samfunnet. Diktet ble skrevet i 1770-årene og trykket for første gang i 1784, i Wessels ukeblad, Votre Serviteur Otiosis. På denne tiden hadde man ingen begreper om plagiering; handlingen i diktet fikk han mer eller mindre i sin helhet fra en engelskspråklig tekst.

Handlingen finner sted i en liten by der det bor to bakere og en smed. Smeden dreper en annen mann og blir stilt for retten. Fire av borgerne i byen sier til dommeren at de bare har en smed i byen, og derfor må dommeren la smeden gå. Og siden byen har to bakere, og den ene er gammel og skrøpelig, kan heller han sone straffen, og bli hengt, i stedet for smeden.

Slik går det: Bakeren blir dømt til døden uskyldig, mens den skyldige smeden får gå fri. Fra dette diktet stammer uttrykket «å rette baker for smed», om å straffe feil person for en forbrytelse.

Moralen i fortellingen, hevder Wessel, er at man alltid skal være forberedt på døden.

Flere steder i diktet vender forfatteren seg til leseren for å overbevise ham om at han ikke skriver om seg selv.

[ Bilde ]

Takk skal du ha Chicane for å gjøre oss opplyste... et innlegg helt etter min smak... :)

Jeg liker slike gamle uttrykk og vendinger, men det er jo også en ganske voksen måte å bruke språket på som ikke alltid blir forstått i daglig tale blandt spesielt yngre mennesker. Jeg er selvfølgelig litt preget av å ha bodd 13 år i Danmark når det gjelder hvordan jeg bruker språket. Måten danskene verner om sitt språk og bruker gamle ord og uttrykk som ble gjort berømte igjennom vår felles litteraturhistorie er imponerende (ikke ulikt islendingenes tilgang til deres språk). Norske forfattere og kunstnere som f.eks Johan Herman Wessel og ikke minst Ludvig Holberg er en meget viktig del av dette fenomenet og det er jo litt morsomt for oss nordmenn.

dal-z: Når ble du moderator?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke noe glad i å dele ut "røde-kort" men jeg ser at det er tydeligvis det eneste som hjelper. Jeg velger derfor å ikke gjøre noe med de innleggene som er rapportert inn i det siste, fordi jeg ser på det som fille saker med mindre den som har rapportert dette virkelig føler seg støtt eller tråkket på.

Hva er da visen med rapporterings knappen? Når man finner ett innlegg støtende så rapporter man ikke for moroskyld, det er for å si i fra til dere som styrer skuta her at dette er uakseptabelt. Moderator Hafsmo sa til meg at jeg heller skulle rapportere innlegg i stede for å bråke videre ute i forumet, men hva er da vitsen når det ikke hjelper? Jeg rapporterer svært få innlegge jeg ikke liker, men de jeg rapporterer finner jeg støtende, ønsker fjernet eller at brukerne får beskjed om at slik oppførsel ikke er ønsket.

Da vet jeg at det ikke nytter å rapportere til neste gang jeg blir provosert opp av en annen bruker.... :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=37848734

Hva mener dere om denne? Slitte lykter, spredere, noen riper i lakk, oksidert shadowline, antydning til slitt sjåførsete, ellers en pen bil.

Dyr?

Jeg har virkelig sansen for bilplanene dine 8) Men ville nok letet utenlands etter en slik type bil, de fleste E90/91 335 i Norge er opphora av eiere som tror de kjører M3 og de som ikke er det er kjipt utstyrt. Finnes unntak dog med de koster litt ekstra igjen.

Men denne er importert for 9-10 måneder siden, og er ikke opphoret på noen måte. Jeg er heller ikke ute etter noen standard bil, så om den er oppjassa litt, er det bare positivt. Denne er dønn orginal, med unntak av 19" sommerhjul. Som også evt vil bli byttet.

Ikke er den spesielt hardt brukt heller. Kjørt under 5000 etter import.

Send meg en PM om du kjøper og vil selge de felgene..

Jeg har evnt 18" Originale M-sport felger til min som kan byttes. (Se bilde i tråden min om det er interresant)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er da visen med rapporterings knappen? Når man finner ett innlegg støtende så rapporter man ikke for moroskyld, det er for å si i fra til dere som styrer skuta her at dette er uakseptabelt. Moderator Hafsmo sa til meg at jeg heller skulle rapportere innlegg i stede for å bråke videre ute i forumet, men hva er da vitsen når det ikke hjelper? Jeg rapporterer svært få innlegge jeg ikke liker, men de jeg rapporterer finner jeg støtende, ønsker fjernet eller at brukerne får beskjed om at slik oppførsel ikke er ønsket.

Da vet jeg at det ikke nytter å rapportere til neste gang jeg blir provosert opp av en annen bruker.... :evil:

Man skal selvsagt bruke rapporteringsknappen, men det betyr jo ikke at alt man rapporterer nødvendigvis er riktig. Det er vi moderatorer som tar den endelige avgjørelsen, og synes vi det er noe som er feil, så gjør vi noe med saken. Det er altid flere sider av en sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send meg en PM om du kjøper og vil selge de felgene..

Jeg har evnt 18" Originale M-sport felger til min som kan byttes. (Se bilde i tråden min om det er interresant)

Kan jeg gjøre. Men, selger har satt på vinterdekk på samme felger som du har.

Minerva sådan.. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...