Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

E gikk mekanisk vg1, så vg2 automasjon, så gikk e vg3 automatisering. Er "lærling" nå, må ta fagpeøve nå nærmeste tid. Føle e har glemt alt siden ifjor sommer. Men still going strong.. Bare å sifra om du lure på noe, over all forventning så gikk eksamener osv kjempe bra. E som aldri har fiksa skole, merkelige greier.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må ha meg en jobb nr. 2.. hovedsaklig for å ha mer å gjøre på når jeg har fri :P blir lat og tiltaksløs av å ha 4 uker ferie.

er butikkjobb typ kiwi/meny/bunnpris etc. deprimerende?

Jeg hadde aldri takklet daglivare-butikkjobb, tror jeg hadde fått makk. Men godt man er forskjellige :P

Dersom jeg hadde væt deg og hadde trengt en fillejobb på siden ville jeg hørt hos dine lokale bilforhandlere om de trenger en altmulig gutt. Vaske biler, finne dem frem til kunder, prise, fotografere etc. Får jobbet med bil, og man får kjørt mye forskjellig kult.

Jeg er selv bilselger, og mitt inntrykk er at samtlige større bilforhandlere har bruk for en slik dersom dem ikke har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg likte best med automatsjon var egentlig skapbygging og styresystemer med pls. Når jeg var utplassert på vg3 på en bedrift ala Gilde lagde jeg liste og bestilte alt jeg trengte av deler, bygde skap, plasserte givere, brytere, følere etc og lagde pls programm til en ny "sløyfe" på fabrikken hvor kjøtt kom inn, ble kappet opp, og fordelt osv, syntes det var drit artig brukte flere måneder på det, før det ettersom ble satt i bruk og brukes idag til hundrevis av daglig metode for å få ku til å bli servelat pakke i butikken :P

Men ettersom vi ikke hadde utstyr eller praksis på skolen så kom vi etterhvert inn på reguleringsteknikk og måleprinsipp med kalibrering av regulatorer og gud vet hva....KUN i teori form.... fy fela da datt jeg av lasset gitt så var det som ødela, fikk jo bare kalibrering og ventil jalla og shait på eksamen så :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg igjen i sistnevnte, jobbet selv som telemontør noe som i praksis var veldig ålreit, jeg holdt bra ut i 2,5 år og jeg fikk fagbrevet. Jeg var svært motivert for alle oppgaver og gledet meg til jobb hver dag. Jobbet med feilsøking på Fiber, en del linjekoblinger og skjøting av fiber for større kabelselskaper i Oslo, drev med mellomstore og tørre lokale spredernett og Kabel-Tv for det meste. Var også borti mye overvåkning og sikkerhetssystemer. Svært variert og greit! Ingen spesielt utfordrende oppgaver, men alt ble løst med et smil.

Problemer begynte å komme personlig da firmaet jeg jobbet for begynte å gå dårligere og vi startet å miste kunder på grunn av høy pris. Så ble jeg satt på prosjekt, trakk kabel konstant(vi trakk 10par PTS for et annet selskap) i henhold til tegning uten unntak. Da var det ikke vanskelig å søke videre på høyere utdannelse. Angrer forsåvidt ikke på det og siste tiden min som telemontør motiverer meg til å jobbe videre på skolen, men allikevel trivdes jeg usedvanlig godt med det jeg drev med. Elektrikere har enda mer trekking enn det jeg hadde.

Hadde mange erfarne og flinke elektrikere på min avdeling som hadde sett seg lei på det, men det de senere årene. Forskjellen fra da til nå er at de jobbet akkord. Akkorden ble det satset hardt på og alle jobbet og beinfløy for å holde akkorden. Slik "denging" er det ikke å se på prosjektene idag, det er ingen som presser hverandre til å yte maksimalt og man har lett for å skape misnøye. Erfaringen min tilsier at så fort man har lite å gjøre på plassen så begynner man å prate mer med hverandre og da skal jeg si deg at det er misnøye og prat om hvor dårlig firmaet man jobber i er. Dette er svært negativt og drar raskt samholdet og harmonien ned i arbeidslaget.

Det finnes ikke tempo på byggeplassene lenger og yrkesstoltheten blir stadig mer eller mindre ikke tilstedeværende. Da blir livet på gulvet kjedelig i lengden.

Nå som jeg hører at mitt gamle selskap går ned med flagget til topps for øyeblikket og pynter seg for salg(navnebytte blant annet) var det kanskje like greit at jeg gav meg. Jeg tjente svært svært godt, det er selvsagt noe jeg savner..

Zibiri du skal vite at som trikker har du muligheten til det meste, har du genuin interesse for automatisering og systemprosesser så er det en lysende fremtid for deg innenfor bransjen med litt innsats. Hold ut så du sitter med Lavspent fagbrevet i lomma så kan du bygge videre på det, er det noe jeg har lært er det å ikke gi opp noe du har begynt på, kommer sjeldent noe godt ut av det. Tar du fagbrevet, begynn på teknisk fagskole eller ingeniørskolen, kjør taxi ved siden av som finansierer økonomien din og bli en jævel på automatisering og jobb med de store automatiseringsgutta internasjonalt! Det skjer mye på Elkraft og Automatiseringsbiten om dagen! Vel verdt å være en del av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i likhet med flere her også "unøvendig" mye fri i perioder. :) Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg å jobbe med å hente biler fra f.eks. Tyskland og kjørt disse hjem for bilimportører, men de fleste benytter seg vel av lastebil nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...