Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

ikke akkurat et norskklingende navn... begge navnene er arabiske.

Jeg mener det er riktig å gi barn navn som har tilhørighet og som glir inn i miljøet de skal leve i. Å insistere på at et barn som skal vokse opp i Singapore skal lyde navnet Preben Johannes er f.eks. ikke noe sjakktrekk: Det å måtte gjenta navnet sitt 20 ganger når den gamle damen i huset ved siden av spør hva du heter, gjør noe med et ungt barnesinn.

Derfor kan det være et helt naturlig valg å gi et barn som skal vokse opp i Oslo et arabiskklingende navn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke akkurat et norskklingende navn... begge navnene er arabiske.

Jeg mener det er riktig å gi barn navn som har tilhørighet og som glir inn i miljøet de skal leve i. Å insistere på at et barn som skal vokse opp i Singapore skal lyde navnet Preben Johannes er f.eks. ikke noe sjakktrekk: Det å måtte gjenta navnet sitt 20 ganger når den gamle damen i huset ved siden av spør hva du heter, gjør noe med et ungt barnesinn.

Derfor kan det være et helt naturlig valg å gi et barn som skal vokse opp i Oslo et arabiskklingende navn. :)

WTF?! Hva med norsk? Forklarer hvor oslo har tatt veien..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et eksempel som kanskje kan belyse problemstillingen i et bredere format. En av mine favorittbiler er Porsche 944. Den mest interessante er prefaceliftmodellen som ble produsert i perioden 1982-1985 (første halvdel). Den beste er naturligvis den siste årsmodellen som er 1985. Modellen ble typegodkjent i Norge i forbindelse med den første årgangen som er 1982. Denne årsmodellen og modellen året etter er veteranbiler i år. Tiltross for at 1984 og 1985 modellene er 99,9% identiske med de tidligere årsmodellene er disse ikke veteranbiler ennå. Hvis man vil importere disse årgangene uten avgifter må man vente med importen eller importere bilen og evt. parkere den i en garasje uten skilter.

Det du skriver der er helt feil. En bil fra 1982 kan TEKNISK være helt lik en 1985 model, (i ditt tilfelle 99,9%) men den er fremdeles ikke veteran i Norge. Står i loven atde skal være PRODUSERT for 30år siden... en 1985 er da ikke produsert da.. derfor er den heller ikke veteran-godkjent i Norge til tross for hva du mener... Ditt innlegg er ikke belysende på problemstillingen diskutert lenger opp da bilen, E28, det er snakk om, er produsert i 1982 men førstegangsregistrert i 1984..Dette betyr at den har ligget på lager uten gyldige papirer i tyskland frem til 1984. Den fikk da papirer i tyskland og solgt til Norge/importert hit. Den kan ha blitt brukt som demobil/utstillingsbil eller bare "showoff bil" i par år og ble vel frakta mellom utstillingene/stedene på tralle/lastebil...

Derfor er bilen en 1984model produsert i 1982.. Det gir derfor desverre ikke grunnlag for å veteranbil registrere denne før 2014...

Selv om den er 99,9% lik en 1981 model... Og dette vet jeg fordi jeg har vært involvert i import av biler flere ganger, samt importfortilling og sittet med mangfoldige fortollinger av biler side by side the tollvesen :)

Du skjønner åpenbart ikke hva som var poenget med mitt innlegg. Stikkordet (eller mer korrekt stikksetningen) er den første setningen i mitt svar til adivass som du ikke har sitert: "Som sagt forstår jeg din frustrasjon iom. at din bil vitterlig er produsert i 1982, men avgifter, skatter, toll og ikke minst gebyrer har aldri vært logisk utformet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir gal... E28'n min er produsert i 82, men førstegangsregistrert i 84. Den er derfor lista som en 84 modell i motorvognregisteret. Jeg har pratet med statens vegvesen om å få det forandret, men de henviser meg til tollvesenet. Prata i sommer med en dame fra tollvesenet, og hun mente det ikke skulle være noe problem å endre på det. Litt senere sender jeg inn en henvendelse der jeg legger ved dokumentasjon. Etter en stund får jeg tilbake at det ikke er av tollvesenet sin interesse ettersom at engangsavgiften er foreldet eller hva det var (??). Sendte igjen en henvendelse i begynnelsen av februar, som aldri ble besvart. Fikk giro på full årsavgift i posten, og rinte nå tollvesenet igjen. Da får jeg beskjed om at det er ingenting de kan gjøre, og at det er statens vegvesen jeg må henvende meg til. De baserer seg på hva som står i motorvognregisteret, og at jeg har dokumentasjon på at det som står der er feil, er likegyldig. I praksis vil jo dette si at om man skulle komme over en... tja... T-Ford som aldri har vært registrert, såpass den blir førstegangsregistrert i 2013, så er det ikke en veteran i Norge AS sine øyne før i 2043...

Jeg får prøve å henvende meg til statens vegvesen igjen, men de teite gamle damene som tar telefonen hos de har vanskeligheter for å skjønne noe som er bittelitt utenfor den dagligdagse rutine... Sist ble jeg sendt på ringerunde til forskjellige trafikkstasjoner og innstanser rundt om i hele Norge..

EDIT: Da fant jeg med en gang en på statens vegvesen som hadde peiling, og i motsetning til det både statens vegvesen selv og tollvesenet har fortalt meg tidligere, så er det ikke mulig å endre. Med andre ord er det som står på tollvesenet sine sider, "Veteranbiler og veteranmotorsykler er bil/motorsykkel som er produsert for mer enn 30 år siden.", en tanke missvisende da de faktisk ikke tillater dokumentasjon på dette derson bilen er førstegangsregistrert etter produksjonsåret.

Det er helt fantastisk å bo i det byrokratiske Norge.

Aller først: Jeg har gitt opp å forholde meg til muntlige opplysninger jeg får fra offentlige ansatte. Taes det skriftlig, er de i det minste nødt til å prøve å forstå problemstillingen før de svarer.

Når det gjelder regelen om at veteranstatus oppnås 30 år etter at bilen ble produsert, er det mitt inntrykk at denne bare får anvendelse når man skal importere en bil som veteranbil: Dvs. det kan være mulig å importere en bil i år som veteranbil, dersom man kan dokumentere at den ble produsert i 1983 eller tidligere - selv om den er førstegangsregistrert senere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å høre at din datter er på bedringens vei... gratulerer forresten... :)

Inaya Mirza var ikke akkurat et norskklingende navn... begge navnene er arabiske. Inaya betyr "vennlig" og Mirza betyr "prins"... altså "vennlig prins" (!).

Ingen som planla ett norskklingene navn så skjønner ikke greia med å påpeke det!?

Men ellers takk!

Hvordan skal jeg vite hva dere som foreldre har planlagt eller ikke? Jeg bare informerer om at navnene er arabiske og hva de betyr... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke akkurat et norskklingende navn... begge navnene er arabiske.

Jeg mener det er riktig å gi barn navn som har tilhørighet og som glir inn i miljøet de skal leve i. Å insistere på at et barn som skal vokse opp i Singapore skal lyde navnet Preben Johannes er f.eks. ikke noe sjakktrekk: Det å måtte gjenta navnet sitt 20 ganger når den gamle damen i huset ved siden av spør hva du heter, gjør noe med et ungt barnesinn.

Derfor kan det være et helt naturlig valg å gi et barn som skal vokse opp i Oslo et arabiskklingende navn. :)

Jeg filosoferte egentlig ikke så mye rundt navnene da jeg skrev innlegget, men hvis jeg forstår deg rett kan du ha et poeng... iallefall i noen av bydelene. Jeg mener ganske mye om dette aspektet vedr. integrasjon og tilpasning til et samfunn, men dette deler jeg ikke med forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wicky kan da vel få kalle ungen sin hva faen han vil uten at det skal oppstå en stor diskusjon rundt det? Heller et navn som betyr noe for han og moren, enn alle de forbanna teite dobbeltnavnene som florerer nå, bare fordi det er inn. "Leon Kristoffer" "Heidi Agnethe" osv, jeg spyr av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...