Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

[ Bilde ]

Du skulle prøve å åpne ett par bøker og lese dem så vet du slikt nerdestoff du også, finnes massevis av spennende bilbøker som iallfall jeg har lest. Både om BMW og andre merker :)

Også burde du gjøre deg litt bedre kjent med forumreglene som omhandler Sitering av andre innlegg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første tar du opp en bil som ikke ble startet produksjon på 90 tallet, så dette er ikke relevant. Jeg refererer til E36, E34 og E38. Spesielt da E36 som i hele sin periode hadde en produksjonsfeil, du mener altså dette er i orden siden de hadde omrokkeringer i fabrikken og flytting? Latterlig argument.

Hvorfor tar du frem Mercedes i ditt innlegg? Har jeg tidligere sagt at jeg liker Mercedes bedre enn BMW? Jeg er medlem av et BMW forum, ikke mercedes. Jeg setter BMW først når jeg handler bil og opplever stor kjøreglede med dette merket. Jeg liker Mercedes også, men det er ikke lov, er det Fredrik?

Faktisk så gidder jeg ikke å diskutere med deg i det hele tatt, da jeg er så lei av dine innlegg og holdninger generelt til bil. Du mener selv at du har veldig god kontroll og alt det du sier er rett. Det er lov å like andre bilmerker, selv her på bimmers.

Hva du mener om E36 eller andre modeller for den saks skyld er meg like gyldig. For å være ærlig gidder jeg ikke engang å lese innleggene dine noe mer etter dette, da du helt klart er en fanboy uten like som har blitt hjernevasket fra tidlig alder.

Nei dette er ikke feil. BMW skjøt blink når de lanserte E32 i 1986, dette var en bil de hadde holdt på å utvikle helt siden sent 70 tall og lagt enormt med penger og ressurser i. Denne bilen representerte en helt ny periode for BMW hvor det var 100 prosent fokus på kvalitet og kjøreglede, dette ble tatt videre til E34 som deler mye teknikk med E32. Nå hadde BMW plutselig et mye mer spenstig og attraktivt modellutvalg enn Mercedes, og særlig på de amerikanske markedet fikk BMW store markedsandeler av Mercedes. Det sies at de nådde toppen med E38 som går for å være den beste bilen BMW har bygget, den ble lansert i 1994 hvor det samtidig gikk nedover for fullt med Mercedes.

E34 hadde som alle andre modeller sine barnesykdommer i starten, den hadde dog ikke flere sykdommer en hva som er normalt med en helt ny modell. E36 var et stort skritt for BMW å ta opp fra den allerede nesten 10 år gamle E30, det var nye konstruksjons teknikker og helt nye produksjons metoder som med sine barnesykdommer smittet over på bilene i en heller liten grad. E36 var for eksempel den første BMW som var 100 % utviklet igjennom FIZ (BMW Group reserch and Innovation senter), hvor nye og tidligere uprøvde konstruksjonsmetoder var tatt i bruk. BMW reiv praktisk talt ut alt av inventar i München fabrikken (hvor kun 3 serie produseres) og investerte i helt nytt produksjonsutstyr til oppstarten av E36, dette hadde sine bakdeler igjennom barnesykdommer men også sine fordeler. Noen av fordelene var at BMW kunne nærmest dobble dagsproduskjonene ved fabrikken i forhold til når de produserte E30 og st E36 faktisk er veldig bra rustbehandlet i forholdt til E34 og E32. Men bakdelene kom i form av produksjonsfeil og konstruksjonsfeil som f eks den du påpeker.

Mercedes bommet stygt med W140, en stor feit bil som ingen synes var fin og som ikke en gang var i nærheten av sin forgjennger W126 som var en knakanes god bil. SL R129 som kom i 1989 ble så dyr å utvikle at de nesten tapte penger på hver enhet de solgte, hvorfor tror du ellers de holdt den i produksjon uforandret frem til 2002? Nei på slutten av 80 tallet og godt innpå 90 tallet så måtte Mercedes spare, resultatene var de dørgende triste og kjipe modellene W210 og W202. BMW pissa direkte på W210 når de lanserte E39 året etter, ren walkover i teknikk, kjøreegenskaper og ikke minst kvalitet, og W202 klarte aldri å få taket på E36 som stadig ble forbedret utover 90 tallet. Det hjalp heller ikke på ydmykelsen for herrene i Suttgart når Audi lanserte sin A4 i 1995....

Så at du antar at BMW gikk dårlig på 90 tallet holder ikke som grunnlag for dine påstander, her gjelder det faktiske fakta. BMW laga knallbiler på 90 tallet og eneste jeg ikke liker er E36 som jeg personlig mener er en søppelbil fra BMW, ikke fordi det er en dårlig bil for det er det ikke men fordi jeg ikke liker modellen særlig godt. E34 og W124 var ganske gjevne, bare at E34 var som ett friskt pust i forhold til den kjedelige W124.

Og til sist så kan du jo ta en titt på denne, ser ikke ut som W124 ar så fantastisk likevel. Men han her har helt sikkert ikke peiling på hva han snakker om...

http://www.tv2.no/underholdning/broom/m ... 93853.html

Du skal vel kanskje be meg melde meg ut av forumet her slik du gjorde sist gang jeg "tok deg" for "Merce er bedre en BMW" pratet ditt :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første tar du opp en bil som ikke ble startet produksjon på 90 tallet, så dette er ikke relevant. Jeg refererer til E36, E34 og E38. Spesielt da E36 som i hele sin periode hadde en produksjonsfeil, du mener altså dette er i orden siden de hadde omrokkeringer i fabrikken og flytting? Latterlig argument.

Hvorfor tar du frem Mercedes i ditt innlegg? Har jeg tidligere sagt at jeg liker Mercedes bedre enn BMW? Jeg er medlem av et BMW forum, ikke mercedes. Jeg setter BMW først når jeg handler bil og opplever stor kjøreglede med dette merket. Jeg liker Mercedes også, men det er ikke lov, er det Fredrik?

Faktisk så gidder jeg ikke å diskutere med deg i det hele tatt, da jeg er så lei av dine innlegg og holdninger generelt til bil. Du mener selv at du har veldig god kontroll og alt det du sier er rett. Det er lov å like andre bilmerker, selv her på bimmers.

Hva du mener om E36 eller andre modeller for den saks skyld er meg like gyldig. For å være ærlig gidder jeg ikke engang å lese innleggene dine noe mer etter dette, da du helt klart er en fanboy uten like som har blitt hjernevasket fra tidlig alder.

Årsaken til at jeg tok med E32 var fordi den var ett generasjons skifte for BMW, det var med denne modellen BMW virkelig fikk vind i seilene. Nei jeg mener ikke at E36 sine produksjonsfeil er greit, det har jeg heller ilkke sagt. Hvis du var flinkere til å lese enn å dikte opp de svarene du vil ha så hadde du lest at produskjonsfeilene hadde sine naturlige årsaker.

Jo det er lov å like andre merker, det gjør jeg selv. Jeg liker f eks noe så politisk ukorrekt i BMW verden som Amcars, men du må ikke glemme at dette er nå atter ett BMW forum og det må ikke overraske deg når du møter motbør hvis du fremmer andre merker over merket som forumet har fokus på. Det at du ikke gidder å diskutere kan vel tolkes som ett svar på at du ikke har noen gode motargumenter å komme med, synd at det er slik. Hva hadde vitsen vært med ett diskusjonsforum hvor folk ikke ville diskutere kun fordi de ikke liker det motparten skriver, særlig når man toppen av det hele benytter fakta.

Er kanskje like greit at du ikke leser innlegga mine da du har tidvis hatt en lei tendens med til å komme med svært idiotiske og lite gjennomtenkte motsvar, kanskje vi kan slippe det i fremtiden da. Men jeg reagerer mer på dine holdninger at så lenge jeg er en hjernevasket fanboy så skal ikke mine argumenter bety noe, det at man har vokst opp med BMW i familien og har entusiastiske foreldre gjør meg på en måte innhabil?

Nå har jeg hatt både Volkswagen, Audi og Opel (en liten periode dog) i tillegg til BMW og så langt så er det BMW som har vekket mine følelser. Så om det gjør meg til hjernevasket fanboy i dine øyne får falle på din egen urimelighet og uerfarene holdning....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan mener du at det var e32 som var det store for BMW?

7 serien i seg selv har aldri vert noen salgs suksess for BMW, jeg ser hva du mener desigmessig, at den var en stor forskjell fra E30 og e28 som også var BMW modeller i samme tid. Men det var ikke 7 serien som solgte mest. 5 serien (e28) var en stor suksess for BMW da dette var en bil for alle.

Så hvordan du mener at E32 var særlig banebrytende for BMW skjønner ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan mener du at det var e32 som var det store for BMW?

7 serien i seg selv har aldri vert noen salgs suksess for BMW, jeg ser hva du mener desigmessig, at den var en stor forskjell fra E30 og e28 som også var BMW modeller i samme tid. Men det var ikke 7 serien som solgte mest. 5 serien (e28) var en stor suksess for BMW da dette var en bil for alle.

Så hvordan du mener at E32 var særlig banebrytende for BMW skjønner ikke jeg.

Det var først med E32 at BMW etablerte seg som en premium bilprodusent på samme nivå som f.eks Mercedes-Benz. Årsaken er at BMW samtidig også kom med V12 motoren M70B50. Tidligere (i moderne tid) hadde BMW bare kunnet tilby rekkeseksere i forbindelse med 7-serien (E3 og E23) og dette ga ikke nok prestisje i forhold til konkurrentenes V8 og V12 alternativer. Ergo markerer E32 en viktig milepæl for BMW som bilprodusent... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er på motorfronten, jeg vil fortsatt si at E28 ser bedre ut en både W123 og W124

E23 ser fortsatt bedre ut enn den tidens S klasse (husker ikke betegnelse)

Og e30 ser bedre ut enn 190E som var dens konkurent.

Jeg ser hva du mener, men er ikke enig i at en motor gjorde at BMW etablerte seg i markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er på motorfronten, jeg vil fortsatt si at E28 ser bedre ut en både W123 og W124

E23 ser fortsatt bedre ut enn den tidens S klasse (husker ikke betegnelse)

Og e30 ser bedre ut enn 190E som var dens konkurent.

Jeg ser hva du mener, men er ikke enig i at en motor gjorde at BMW etablerte seg i markedet.

Ta heller å snu problemstillingen ved å se på at fraværet av en V8 og/eller V12 motor i E3 og E23 medførte at disse modellene aldri helt ble det samme som det fineste fra f.eks Mercedes-Benz, Jaguar, Rover og tilsvarende amerikanske bilmerker. Da E32 kom på markedet var det derfor svært viktig for BMW å vise at denne modellen hadde alt som var nødvendig for å være en 100% premium luksusbil... spesielt i verdens største bilmarked... USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kan også si det slik at BMW og Mercedes satset da, og fortsatt gjør på litt forskjellige "målgrupper" med sine "luxus serier".

BMW har alltid vert på den litt mer sportslige siden med litt lettere biler som så "kule" ut. E24 og E23

Man kan også si at mens BMW satset på forretningsmenn på 80 tallet ( jappetiden ) med sportslige sedaner som man fortsatt kunne dra på bilferie med.

Så finner du ikke noe sportslig i en W123. Der hadde Du s123 som var stasjonsvogna med plass til ALT (bokstavelig talt).

Og du hadde W123 ( vet at det var flere varianter, men det var disse to som solgte mest ) som var en stor sedan som "alle" kjørte.

Du kan vel si at BMW alltid har satset på det litt yngre publikum, noe som fortsatt gjenspeiler seg hvis man ser på den gjennomsnittlige eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kan også si det slik at BMW og Mercedes satset da, og fortsatt gjør på litt forskjellige "målgrupper" med sine "luxus serier".

BMW har alltid vert på den litt mer sportslige siden med litt lettere biler som så "kule" ut. E24 og E23

Man kan også si at mens BMW satset på forretningsmenn på 80 tallet ( jappetiden ) med sportslige sedaner som man fortsatt kunne dra på bilferie med.

Så finner du ikke noe sportslig i en W123. Der hadde Du s123 som var stasjonsvogna med plass til ALT (bokstavelig talt).

Og du hadde W123 ( vet at det var flere varianter, men det var disse to som solgte mest ) som var en stor sedan som "alle" kjørte.

Du kan vel si at BMW alltid har satset på det litt yngre publikum, noe som fortsatt gjenspeiler seg hvis man ser på den gjennomsnittlige eier.

Nja... 7-serien og S-klassen har alltid stort sett henvendt seg til den samme målgruppen, men på 70 og 80-tallet var BMW en helt annen bilprodusent enn idag. Den gangen var BMW en relativt liten bilprodusent med få modeller og motoralternativer. Mercedes-Benz var en stor bilprodusent allerede før den annen verdenskrig. Kjøpte man en BMW på 70 og 80-tallet kunne man bare velge mellom varianter av M10, M20 eller M30 motorene... og både M10 og M30 motorene hadde deres aner fra 60-tallet. Når dette er nevnt skal ingen beskylde BMW for ikke å ha utnyttet disse motorene absolutt maksimalt. Spesielt når det gjelder turbokonverteringer... som er imponerende idag, men som mer var en nødvendighet i mangel av noe annet på 70-tallet og første halvdel av 80-tallet.

Forløsningen for BMW i denne sammenhengen kom først med E30 (og spesielt imagebyggerne 325i og M3) og noe senere E34 og E32. Da BMW også kom med V8 motoren M60 i 1992 kunne BMW spille hardball med de store gutta som f.eks Mercedes-Benz og Jaguar. Vedr. BMW´s sportslige ambisjoner ble de nettopp fullbyrdet vedr. de alminnelige modellene da M60 og M70 motorene kom på markedet iallefall i relasjon til hvordan den tekniske og markedsmessige utviklingen så ut på 90-tallet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde tatt lang tid før jeg kunne ha smilt av den hendelsen der.

Han sa da hvertfall fra...

Er jo et uforskyldt uhell det der. Hadde jeg vært eier av bilen hadde jeg ikke blitt forbanna på fyren, men heller satt pris på at han ordner opp.

Kjipt? Ja, men uhell skjer.

Tviler sterkt på at han gjorde det med vilje. Hvem som vil lande en paraglider oppå et biltak egentlig :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...