Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

pleier alltid dra til elektriske muttertrekkeren stopper(slik clas ohlson greier)

fungert bra så langt iaf. drar til den stopper så klarer jeg å løsne med samme trekkeren etterpå. sitter nå mindre enn når folk drar til med hjulkryss osv.

slik momentmåleverktøy blir uansett utslitt og må kalibreres hele tiden om det brukes mye, blir smør på flesk.

ofc alltid smørte bolter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er meningen at jeg skal kjøpe noen flere felger i mitt liv jeg. Først ble jeg svindlet av en idiot i fjor, nå ser det ut til at Nor Lines har ROTET BORT FELGENE MINE!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når vi først er i gang med dette hjulbolt greiene

hva bør man egentlig smøre boltene med? har alltid brukt kobberfett selv, men vet noen bruker vanlig fett eller alu fett.

hva slags felger 316?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke smøre bolter med noe annet enn wd40 med mindre det er påpekt at du skal smøre fra fabrikk. Dersom du smører med kobberfett elns, minsker du friksjonen så mye at du trekker dem alt for mye selv bare med handemakt. En stor del av friksjonen blir borte, og dermed blir du blind for hvor mye du trekker. Det følest ut som du trekker 120, men egentlig er du godt over 200. Her er det fort gjort å brenne seg, for ikke å snakke om å ødelegge konene på felgene.

Trekker du en smørt, og en usmørt bolt med lik påført kraft, vil strekkreftene i den smørte bolten lett være opp til 50% høyere enn den usmørte bolten.

-

Trekker man 200+ nm på en bolt som skal ha rundt 110 med full viten, og vilje, har man mildt sakt liten forståelse over materialkvaliteter, gjenger, matterialtrekkhet og flytegrense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp ;) Har ikke tid til å stå med momentarm når man har 3-4 servicer om dagen.. :)

Hva med momentstav til muttertrekkern? brukte det på dekkmann, og det fungerer fjell ;)

Har ikke slikt her vi! :P

Du skal ikke smøre bolter med noe annet enn wd40 med mindre det er påpekt at du skal smøre fra fabrikk. Dersom du smører med kobberfett elns, minsker du friksjonen så mye at du trekker dem alt for mye selv bare med handemakt. En stor del av friksjonen blir borte, og dermed blir du blind for hvor mye du trekker. Det følest ut som du trekker 120, men egentlig er du godt over 200.

Trekker du en smørt, og en usmørt bolt med lik påført kraft, vil strekkreftene i den smørte bolten lett være opp til 50% høyere enn den usmørte bolten.

Trekker man 200+ nm på en bolt som skal ha rundt 110, har man mildt sakt liten forståelse over materialkvaliteter, gjenger, matterialtrekkhet og flytegrense.

Regnet med det kom en slik kommentar.. :)

Såklart forstår jeg at det ikke er anbefalt.. Men virker det så virker det. Dette har pågått her oppe siden tidenes morgen og de gangene vi ødelegger en bolt eller mutter er det på grunn av at noen treffer skjevt på og ikke merker det før de trekker til.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp ;) Har ikke tid til å stå med momentarm når man har 3-4 servicer om dagen.. :)

Hva med momentstav til muttertrekkern? brukte det på dekkmann, og det fungerer fjell ;)

Har ikke slikt her vi! :P

Du skal ikke smøre bolter med noe annet enn wd40 med mindre det er påpekt at du skal smøre fra fabrikk. Dersom du smører med kobberfett elns, minsker du friksjonen så mye at du trekker dem alt for mye selv bare med handemakt. En stor del av friksjonen blir borte, og dermed blir du blind for hvor mye du trekker. Det følest ut som du trekker 120, men egentlig er du godt over 200.

Trekker du en smørt, og en usmørt bolt med lik påført kraft, vil strekkreftene i den smørte bolten lett være opp til 50% høyere enn den usmørte bolten.

Trekker man 200+ nm på en bolt som skal ha rundt 110, har man mildt sakt liten forståelse over materialkvaliteter, gjenger, matterialtrekkhet og flytegrense.

Regnet med det kom en slik kommentar.. :)

Såklart forstår jeg at det ikke er anbefalt.. Men virker det så virker det. Dette har pågått her oppe siden tidenes morgen og de gangene vi ødelegger en bolt eller mutter er det på grunn av at noen treffer skjevt på og ikke merker det før de trekker til.. :)

Det handler ikke om at du fysisk ødelegger bolten der og da. Det handler om at du svekker den, slik at den dagen den blir belasta for større påkjenninger så står bolten langt dårligere stilt til å ta imot dette stresset. Poenget mitt er at på slikt er det ikke noe poenget i å ikke gjøre det slik det skal gjørest, for tiden det tar å ordne seg noen momentstaver, er ubetydelig iforhold til konsekvensen. (ikke at jeg er for momentstaver, men det er jo bedre enn ren slagtrekker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når boltene kun skrus til med 100nm er jeg ikke veldig redd for at dem skal ryke pga for god smøring på gjengene.

er jo felgen mot fladen på skiven som skal strammes, ikke gjengene som skal skjæres i hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skrur smører jeg inn alt av bolter og muttere i fett så det tyter! :) Mye lettere å ta fra hverandre senere :) Glir så lett og fint så! :)

Kobberfett er jeg mindre glad i, kobber mot aluminum er vel ikke helt heldig i forhold til spenningsrekka?

De spriker litt iforhold til hverandre og galvanisk korrosjon kan bli et tilfelle.

noa0t17lg99dywoq7o8k.jpg

Tidligere da jeg jobbet som telemontør, var det ALLTID fy fy og skjøte AL og CU sammen uten en overgangshylse som besto av et grunnstoff som nøytraliserte dette fenomenet :P

Chromelistene i dørterskelene i BMWn min korroderte rundt skruene da det ikke var brukt riktige skruer. Listene ble spist opp og en "sandete" gugge tøyt opp. Så galvanisert korrodering skal man ta litt på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer det ja. Aluminiumen blir en seigaktig sand. Min erfaring med båter er at det under slike forhold benyttes syrefast festemateriell mot aluminum for å hindre dette, eller en spesiell "kicker" som sprayes på for å nøytralisere denne prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er meningen at jeg skal kjøpe noen flere felger i mitt liv jeg. Først ble jeg svindlet av en idiot i fjor, nå ser det ut til at Nor Lines har ROTET BORT FELGENE MINE!!!!!!

æsj.. Den er kjip! Er det noe forsikring eller noe, sånn evt at du får penger tilbake da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...