Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Har sett den. Er ganske "cool"... Meeen det hadde holdt med burningen.. Å dra opp paintgun var liksom litt "overkill".. Men det er min mening da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett den før, og tror jeg føler meg litt for voksen for det der :s biltreff er gøy, og painball likeså, men å blande de ble liksom litt for mye spør du meg, litt for drøyt på en måte

Sent from my toaster using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den videoen er bare tull!

Og kona mi snakker harstadsk... tekster på bokmål...Og banner på urdu :P

Ka farsken... کیا سالبہ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å holde på dialekten sin! Jeg er ifra Molde hvor vi sier "i", men hele slekten min inkludert mor og far er fra Vesterålen i Nord-Norge, så jeg har blandet dialekt, altså jeg prater Molde, men har ord og uttrykk i dagligtalen som stammer fra nordpå. Uansett det jeg misliker sterkt er slike "fintfolk" eller "topper" på stortinget o.l. som er herfra, de prater "i er ifra Molde, jeg". Høres latterlig ut.

Siden folk skal til/igjennom Danmark kan det være interessant å vite at man på dansk har en tilsvarende variant når det gjelder høflighetsformen "Dere/Deres". For eksempel heter det "Hvad har I gjort i sagens anledning?" og "Hvad med Jeres sag?". Genetiv eieform er imidlertid det samme som på norsk... for eksempel "Per og Ali råner med hver deres biler".

Jeg er fra Oslo og snakker ikke dialekt. Pent bokmål/riksmål kan imidlertid kanskje oppfattes som en dialekt/sosiolekt hvis det er gjennomført. Jeg merker iallefall hvor tett på dansk riksmål er rent gramatisk. Forskjellene er begrenset til små detaljer som den nevnte høflighetsformen samt noen endringer i ordstillingen (først og fremst pga den utstrakte bruken av "garpegenetiv" og demonstrativt pronomen på norsk).

Det mange nordmenn (spesielt de som ikke har dypere kjennskap til norsk) har problemer med i forhold til dansk er lydsystemet. Vi har et svensk lydsystem (dialektkontinum), men deler pga historiens gang den gramatiske oppbygningen av språket med dansk. Det danske lydsystemet har mange flere likheter med engelsk. De har bl.a en bløtere uttale av spesielt "d" og "g" samt en mer rund uttale av "a" og en mer lukket uttale av "u".... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...