Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Det er utrolig hva du vet, men da vet du sikkert også hvor mange VAG deler det er i en 991... eller f.eks i en 981/981c. Prøv å lese mitt innlegg én gang til... :wink:

Jeg vet ikke helt for du vil med den her men.... :?

Mitt poeng er at man absolutt kan sammenligne Porsche og BMW når det gjelder bruk av komponenter fra andre dele og bilprodusenter. Forskjellen er at Porsche har muligheten til å virkelig gjennomføre konseptet slik det bør gjøres med Cayenne og Macan. Panamera er en selvstendig konstruksjon, men bruker enkelte komponenter fra Cayenne. 911 og Boxster/Cayman er helt selvstendige Porsche konstruksjoner... iallefall så langt det kan gjøres i relasjon til at alle bilmodellene har deler fra div. eksterne underleverandører som f.eks Bosch, VDO etc.

Synergieffektene Volkswagen konglomeratet drar nytte av i denne sammenhengen er flere, men det viktigste er selve produksjonsvolumet. Selvfølgelig vil utviklingen av f.eks en stor V6 motor bli billigere hvis den kan brukes i mange flere modeller og dermed produseres i et mye høyere antall. Tilsvarende også med andre vitale deler som plattformer, drivlinjer, elektriske komponenter etc.

Utfordringen for Porsche er imidlertid at "core business" modellene med B6 motorer ikke direkte kan utnytte disse synergieffektene uten at folk nettopp vil stille spørsmål ved hvor ekte Porscher de. Selv tanken om en B4 motor i Boxster/Cayman er Porsche umiddelbart skeptisk overfor av samme årsak. Derfor er Cayenne en fantastisk suksess for Porsche. Modellen har vært både billig å utvikle og produsere for Porsche, men kan selges til premium priser. Hvorvidt den er en ekte Porsche eller ikke er mindre viktig så lenge modellene med B6 motorer er 100% Porsche... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt poeng er at man absolutt kan sammenligne Porsche og BMW når det gjelder bruk av komponenter fra andre dele og bilprodusenter. /quote]

Har du konkrete eksempel hvor bmw bruker den eksakte samme delen i en vital del av bilen?

Med vital menes en del som spiller en vesentlig rolle i design, funksjon eller opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt poeng er at man absolutt kan sammenligne Porsche og BMW når det gjelder bruk av komponenter fra andre dele og bilprodusenter.

Har du konkrete eksempel hvor bmw bruker den eksakte samme delen i en vital del av bilen?

Med vital menes en del som spiller en vesentlig rolle i design, funksjon eller opplevelse.

Ja, det har jeg. Den såkalte "Prince" motoren som BMW bruker i F20/F30 x16i/x18i er varianter av den samme 1598 cm3 rekkefireren som også brukes i div. modeller fra PSA samt Mini. Denne motoren er grunnleggende basert på PSA´s gamle TU motorfamilie, men har blitt oppgradert med bl.a Valvetronic fra BMW. Som jeg har vært inne på bruker BMW også mange vitale komponenter (gearkasser, turboladere, pumper, elektriske komponeneter etc.) fra div. internasjonale underleverandører.

Poenget i denne sammenhengen er ikke at dette på noen måter er negativt (snarere tvert imot), men derimot viser en trend som bare vil forsterkes i årene som kommer. Det er ikke usannsynlig at en fremtidig BMW modell også vil dele plattform og drivlinjer med modeller fra andre bilprodusenter helt utenfor BMW systemet. BMW trenger helt klart flere strategiske samarbeidspartnere for å kunne klare seg økonomisk i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kantkjørt. :evil: Koselig å få sånne oppdateringer av kjærringa når en selv står på jobb å aner fred og ingen fare... :roll:

Fullt kaos i sentrum pga Glava Tour/sykkelritt. Hun ble presset ut... Så utrolig forbannet intelligent å legge ett sykkelritt til ett sentrumsområde og stenge av hele sentrum, og det dagen før langhelg hvor folk flest er ute og hamstrer inn mat/drikke.

Fra nå av skal jeg heller fryse, enn å ha Glava i veggene.. Jeg skal finne alle sponsorene til dette drittrittet og dem skal boikottes for evig tid i helvete. :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glava tour hovedsponsorer:

Joker, Nordialog, P4, Skoda og Info Tjenester.

Offisiell sponsor:

VG, Samsung, Telehuset, Ringeriks-kraft, Sparebank1 Hedmark, Sparebank1 Ringerike Hadeland, Kalas, og Hafslund.

Og selvfølgelig Glava som er generalsponsor.

NÅ kan du boikotte , Fish :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kantkjørt. :evil: Koselig å få sånne oppdateringer av kjærringa når en selv står på jobb å aner fred og ingen fare... :roll:

Fullt kaos i sentrum pga Glava Tour/sykkelritt. Hun ble presset ut... Så utrolig forbannet intelligent å legge ett sykkelritt til ett sentrumsområde og stenge av hele sentrum, og det dagen før langhelg hvor folk flest er ute og hamstrer inn mat/drikke.

Fra nå av skal jeg heller fryse, enn å ha Glava i veggene.. Jeg skal finne alle sponsorene til dette drittrittet og dem skal boikottes for evig tid i helvete. :evil:

Kona? huff... så sykt kjip melding å få =(((( må ha et stykk ny felg av den typen da?

istedenfor å boikotte dem, la heller kona kjøre en annen bil? :P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glava tour hovedsponsorer:

Joker, Nordialog, P4, Skoda og Info Tjenester.

Offisiell sponsor:

VG, Samsung, Telehuset, Ringeriks-kraft, Sparebank1 Hedmark, Sparebank1 Ringerike Hadeland, Kalas, og Hafslund.

Og selvfølgelig Glava som er generalsponsor.

NÅ kan du boikotte , Fish :)

TAKK!!! Her skal det boikottes!!!

Btw; kjærringa har nå fått dratt av den chromeringen, så hjulet er nå i balanse. Ser det er noen sårskader på selve felgen, men jeg tror ny chromering dekker over dette. Hvis ikke selve felgen er skadet, vil ny ring koste meg ca 1500 kroner inkl montering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glava tour hovedsponsorer:

Joker, Nordialog, P4, Skoda og Info Tjenester.

Offisiell sponsor:

VG, Samsung, Telehuset, Ringeriks-kraft, Sparebank1 Hedmark, Sparebank1 Ringerike Hadeland, Kalas, og Hafslund.

Og selvfølgelig Glava som er generalsponsor.

NÅ kan du boikotte , Fish :)

TAKK!!! Her skal det boikottes!!!

Btw; kjærringa har nå fått dratt av den chromeringen, så hjulet er nå i balanse. Ser det er noen sårskader på selve felgen, men jeg tror ny chromering dekker over dette. Hvis ikke selve felgen er skadet, vil ny ring koste meg ca 1500 kroner inkl montering.

Hun skal ha for å gjøre det skikkelig når hun først gjør det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...