Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Mitt poeng er at man absolutt kan sammenligne Porsche og BMW når det gjelder bruk av komponenter fra andre dele og bilprodusenter.

Har du konkrete eksempel hvor bmw bruker den eksakte samme delen i en vital del av bilen?

Med vital menes en del som spiller en vesentlig rolle i design, funksjon eller opplevelse.

Ja, det har jeg. Den såkalte "Prince" motoren som BMW bruker i F20/F30 x16i/x18i er varianter av den samme 1598 cm3 rekkefireren som også brukes i div. modeller fra PSA samt Mini. Denne motoren er grunnleggende basert på PSA´s gamle TU motorfamilie, men har blitt oppgradert med bl.a Valvetronic fra BMW. Som jeg har vært inne på bruker BMW også mange vitale komponenter (gearkasser, turboladere, pumper, elektriske komponeneter etc.) fra div. internasjonale underleverandører.

Poenget i denne sammenhengen er ikke at dette på noen måter er negativt (snarere tvert imot), men derimot viser en trend som bare vil forsterkes i årene som kommer. Det er ikke usannsynlig at en fremtidig BMW modell også vil dele plattform og drivlinjer med modeller fra andre bilprodusenter helt utenfor BMW systemet. BMW trenger helt klart flere strategiske samarbeidspartnere for å kunne klare seg økonomisk i fremtiden.

Motorene er forsjellig, har en annen karakteristikk og derfor oppleves den også forskjellig.

Hva angår girkasser, turbo, pumper og elektriske komponenter er ikke dette vitale deler som preger opplevelsen av å kjøre bmw.

Poenget mitt er ikke at bmw for alltid skal måtte klare seg på egenhånd, men at de i dag ikke har så tette bånd med andre fabrikanter som du skal ha det til. Det er oppfattningen konsumentene har (og markedet generelt) som er det essensielle. Jeg mener at bmw har lagt for mye innsats i å distansere modellene, teknologien og opplevelsen så mye fra som mulig fra øvrige fabrikkanter at de vil neppe ha det samme stempelet som vag.

Etter mitt inntrykk er nettopp kjerneverdien til bmw å levere biler for hverdagsbruk som skiller seg ut, men kun for de som kun vet å sette pris på det lille ekstra som ingen andre kan tilby. Som feks vektfordeling, bakhjulstrekk og "fraude am fahren".

Hva veien er videre vites ikke, men jeg tviler sterkt på profetien din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satan den felgen så ut! Noe fishy utseende på den nå.

Hva er grei pris for denna doningen her?

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=41635143

Er det store "problemer" med så tidlige modeller?

ca tilsvarende i facelift

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=41136784 36K mer, litt mer KM men da er det facelift og alle fordelene som kom på facelift som sikkert noen andre kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satan den felgen så ut! Noe fishy utseende på den nå.

Hva er grei pris for denna doningen her?

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=41635143

Er det store "problemer" med så tidlige modeller?

ca tilsvarende i facelift

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=41136784 36K mer, litt mer KM men da er det facelift og alle fordelene som kom på facelift som sikkert noen andre kan.

Uuuuuten sportssætar! ikkje braa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det har blitt omtalt da jeg ikke orket å lese hele dele diskusjonen.

Men en morsom detalj jeg har lagt merke til når jeg har skrudd på porsche er at nesten samtlige har hatt skiltlys med bmw logo på :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den såkalte "Prince" motoren som BMW bruker i F20/F30 x16i/x18i er varianter av den samme 1598 cm3 rekkefireren som også brukes i div. modeller fra PSA samt Mini. Denne motoren er grunnleggende basert på PSA´s gamle TU motorfamilie, men har blitt oppgradert med bl.a Valvetronic fra BMW. Som jeg har vært inne på bruker BMW også mange vitale komponenter (gearkasser, turboladere, pumper, elektriske komponeneter etc.) fra div. internasjonale underleverandører.

Poenget i denne sammenhengen er ikke at dette på noen måter er negativt (snarere tvert imot), men derimot viser en trend som bare vil forsterkes i årene som kommer. Det er ikke usannsynlig at en fremtidig BMW modell også vil dele plattform og drivlinjer med modeller fra andre bilprodusenter helt utenfor BMW systemet. BMW trenger helt klart flere strategiske samarbeidspartnere for å kunne klare seg økonomisk i fremtiden.

Motorene er forsjellig, har en annen karakteristikk og derfor oppleves den også forskjellig.

Hva angår girkasser, turbo, pumper og elektriske komponenter er ikke dette vitale deler som preger opplevelsen av å kjøre bmw.

Poenget mitt er ikke at bmw for alltid skal måtte klare seg på egenhånd, men at de i dag ikke har så tette bånd med andre fabrikanter som du skal ha det til. Det er oppfattningen konsumentene har (og markedet generelt) som er det essensielle. Jeg mener at bmw har lagt for mye innsats i å distansere modellene, teknologien og opplevelsen så mye fra som mulig fra øvrige fabrikkanter at de vil neppe ha det samme stempelet som vag.

Etter mitt inntrykk er nettopp kjerneverdien til bmw å levere biler for hverdagsbruk som skiller seg ut, men kun for de som kun vet å sette pris på det lille ekstra som ingen andre kan tilby. Som feks vektfordeling, bakhjulstrekk og "fraude am fahren".

Hva veien er videre vites ikke, men jeg tviler sterkt på profetien din.

Motorene er ikke spesielt forskjellige og de har heller ikke en signifikant forskjellig karakteristikk selv om det er forskjeller. Den største forskjellen er selve implementeringen av motoren. I F20/F30 er den langsmontert og drivlinjen har bakhjulstrekk. I Mini og PSA modellene er motoren tverliggende og drivlinjen har forhjulstrekk.

Jeg vil tro at spesielt de av oss som har et eldre bekjentskap til BMW absolutt vil mene at en skikkelig manuell gearkasse fra BMW er noe av det fineste og mest silkebløte man kan komme i kontakt med. BMW kan drivlinjer og gearkassene er intet unntak. Dagens automatgear er effektive, men dessverre mer distanserte. Man får ikke den samme direkte kontakten med automatgearkassen som man gjør med de manuelle gearkassene.

Jeg tror at du misforstår det jeg skriver om BMW og tilknytning til andre dele og bilprodusenter. Jeg mener absolutt at BMW er selvstendige... for selvstendige i forhold til hva som kreves idag. Porsche er i en komfortabel situasjon og kan nærmest dele opp deres modellportefølje i to helt distinkte grupper: 100% Porsche og "hybridene" (som heldigvis av mange oppfattes som ekte Porscher). BMW er dessverre ikke i den samme situasjonen, men de gjør hva de kan (les: nisjemodellene).

Når dette er nevnt så er følgende viktig:

Porsche hadde et overskudd før skatt på litt over 2 miliarder Euro. Dette er basert på knapt 128000 solgte biler. Dette igjen gir et brutto overskudd på 15600 Euro pr. solgte bil.

BMW hadde et overskudd før skatt på 8 milliarder Euro. Dette er basert på 1481000 solgte biler. Dette igjen gir et brutto overskudd på 5400 Euro pr. solgte bil.

Over 50% av Porsches formidable overskudd pr.bil kommer fra salget av Cayenne... som altså er basert på Touareg og deler chassis og motorer med Audi Q7. Følelser er én ting... realøkonomi er noe helt annet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe forskjell på disse 2? Utenom lengden på stussa. Ene performance, men hva er den andre?

Performance

[ Bilde ]

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=18&fg=95

Ikke performance

[ Bilde ]

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=18&fg=20

Den andre er der kun for å vise delene 3, 4 og 5.

Javel, det ble bestilt eksos til meg, ba om Performance men fikk den på bilde nr.2. Etter montering viser deg seg at stussene stikker ut for mye. Så jeg har ikke fått varen jeg ba om... antar da at Performance varen er riktig med tanke på lengden av stussene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den på bilde 2 har et helt annet oppheng enn den på bilde 1, så jeg vil ikke tro den på bilde 2 passer bilen din i det heletatt ettersom det er den første som hører til 120d.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...