Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

At en E34 520 drar i fra en 2.0 tDI med 140 hester.

Ikke på 0-100 nei, men jeg mener å huske at de dro forbi i området 130-150 km/t :) Mye mulig min kamerat var veldig dårlig til å kjøre, men den ble forbikjørt av 520en på topp altså. En Passat 140 hester med 4 Motion gjør 0-100 på 10,2 sekunder med 6 trinns manuell, dette er kun 0,3 sekunder raskere enn E34 520I. Slettes ikke spreke tall egentelig, når E46 320d som kom i 2000 med 136 hester gjorde 0-100 på 9,8 sekunder og hadde en toppfart på 208 km/t :)

Passaten har en toppfart på 203 km/t mot 520ens 212 km/t så jeg tror jeg har litt rett likevel ser du :wink:

Tror det var noe galt (les, riktig) med en av bilene. En 520 er ikke akkurat sprek for å si det mildt... Har ikke prøvd min egen bil opp mot 200 enda, men det går relativt jevnt opp til 140 i hvert fall, av erfaring, og da satt jeg på med en 1.9 tDI. Passaten er en stor og tung bil, så 0-100 på 10,2 føles slett ikke verst ut. Nå er jeg vant med Mini som klarte det samme på under 7 sekunder, så noe forskjell er det... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, nå kan du få ivrige BMW-førere til å svette litt ved å kjøre rett bak dem :D

Skal prøve det på E6'n til Oslo i mårra! :applause: Takk! Nydelig bil å kjøre, greier seg med 140 dieselhester for meg.

Sikkert ikke noe sinke :) Vil tro det er ganske normal effekt i dagens bilmotorer...

Men en ting jeg har tenkt på.. Når det er snakk om Audi, VW, Skoda osv så har alltid den der 2,0tdi motoren med 140 hk fått kjempeskryt og at det er krefter i massevis osv.

Så har jo jeg nå en 318d, og der er det helt annerledes.. Hvis jeg sier at det er en 318d så sier alle det samme "Åja, jaja men det går vel greit nok med disse nye bilene.. blir vel dyrt hvis man skal ha mer effekt osv"

Det er altså noenlunde samme motor effektmessig, men sålenge den står i en passat går den som ei kule og er den folk ønsker seg. I en liten 3 serie er det rett og slett en kjedelig motor for de fleste :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett, og det er litt rart. De som har prøvd en 318d og har litt greie på bil vet antakelig bedre. Jeg har kjørt en Volvo V50 med 1.6d, og hadde defintivt greit meg med den motoren også. Den var både villig og sprek, men merket det i motbakker at den var litt svak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når den var ny, hvertfall! E34en har nok mistet litt, der passaten er nyere og i tillegg har pustehjelp.

Ved godt vedlikehold så er det faktisk minimalt med hester som forsvinner, men snakker vi biler som er 25-30 år gamle så begynner jo selvsagt å bli noen hester som faller i fra så man kanskje merker det.

Jeg klarer enda den oppgitte toppfarten på min E34 målt med GPS, siden jeg har Automat så er denne 208 km/t og det klarte jeg å logge på GPS nedover i Danmark. Og dette etter 240 000 km og 19 år :)

Jeg sier ikke at 520 er sprekt for det er det ikke, men som Roger er inne på så er det lett å kalle Passaten sprek bare fordi den har 140 hester. Også skille det bare 0,3 sekunder til 100, da plasserer den jo seg i samme kategori som daue 520 :mrgreen: Skjønner ikke at det skal være ett problem at en 520i tar en Passat 2,0 TDI på toppfart, bare fordi at det er en uskreven regel at en 520I de er dau så da er det bare sånn :roll:

Sikkert jævlig vanskelig får dere å svelge at F30 316I blåser til 100 på 8,9 sekunder, for en 316 skal jo være super kjip og kjempe dau :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når den var ny, hvertfall! E34en har nok mistet litt, der passaten er nyere og i tillegg har pustehjelp.

Ved godt vedlikehold så er det faktisk minimalt med hester som forsvinner, men snakker vi biler som er 25-30 år gamle så begynner jo selvsagt å bli noen hester som faller i fra så man kanskje merker det.

Jeg klarer enda den oppgitte toppfarten på min E34 målt med GPS, siden jeg har Automat så er denne 208 km/t og det klarte jeg å logge på GPS nedover i Danmark. Og dette etter 240 000 km og 19 år :)

Jeg sier ikke at 520 er sprekt for det er det ikke, men som Roger er inne på så er det lett å kalle Passaten sprek bare fordi den har 140 hester. Også skille det bare 0,3 sekunder til 100, da plasserer den jo seg i samme kategori som daue 520 :mrgreen: Skjønner ikke at det skal være ett problem at en 520i tar en Passat 2,0 TDI på toppfart, bare fordi at det er en uskreven regel at en 520I de er dau så da er det bare sånn :roll:

Sikkert jævlig vanskelig får dere å svelge at F30 316I blåser til 100 på 8,9 sekunder, for en 316 skal jo være super kjip og kjempe dau :roll:

Toppfart er greit, men du snakket tross alt om over 100 km/t og da er det enda 100 km/t igjen til toppfart. Nå hadde jeg en Mini med 210 hester i nærmere 60 000 km og passerte 210 km/t EN gang bare for å se hvor radig det gikk dit så for meg så spiller toppfart faktisk INGEN rolle! :wink:

Tror faktisk ikke det er så mange hester så har forsvunnet fra min BMW 2002 heller, den går egentlig godt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppfart er greit, men du snakket tross alt om over 100 km/t og da er det enda 100 km/t igjen til toppfart. Nå hadde jeg en Mini med 210 hester i nærmere 60 000 km og passerte 210 km/t EN gang bare for å se hvor radig det gikk dit så for meg så spiller toppfart faktisk INGEN rolle! :wink:

Tror faktisk ikke det er så mange hester så har forsvunnet fra min BMW 2002 heller, den går egentlig godt den.

Nå husker jeg ærlig talt ikke helt nøyaktig hvor i fartsregisteret 520en tok igjen Passaten men jeg husker bare når vi var unge og idioter i huet at vi grisekjørte på E18. Toppfart spiller ikke noen rolle for meg heller, kunne fint klart meg med en E90 316I jeg til min daglige kjøring. Men det er jo artig å ha litt ekstra de få gangene man vil ha det, savner helt klart bedre bunndrag i 520en min selv jeg klarer meg med de kreftene den har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en ting jeg har tenkt på.. Når det er snakk om Audi, VW, Skoda osv så har alltid den der 2,0tdi motoren med 140 hk fått kjempeskryt og at det er krefter i massevis osv.

Så har jo jeg nå en 318d, og der er det helt annerledes.. Hvis jeg sier at det er en 318d så sier alle det samme "Åja, jaja men det går vel greit nok med disse nye bilene.. blir vel dyrt hvis man skal ha mer effekt osv"

Du er absolutt inne på noe: Har man mer enn 105 hester i en VW oppfatter mange det som ordentlig sprekt. Men en BMW skal for enkelte ha 200+ hester (minst) og da virker en 318d fryktelig ordinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at folk flest kanskje har litt høyere forventninger til en BMW? :?

Det har vel de fleste, inkludert meg selv. Men... De fleste mener også at en Passat ikke er det snev sporty, men at en BMW oser av sportslighet. Der er jeg faktisk ikke helt enig lenger. Eksteriøret er en ting, men det føles ikke som jeg kjører en utpreget familiebil. Setene er nydelige å sitte i, og har god støtte både her og der. Rattet er sporty, pedalene er sporty, og girspaken er kort og bilen er passe stiv.

7f9wsioanugj83adfh5k.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, rart det effektfenomenet der!

Har fått den derre "Trodde dette var BMW?" mange ganger, av helt vanlige ikke-bilfolk (når jeg skal kjøre forbi noen med E28en og knapt klarer å øke farten med 2-3 passasjerer)...

140 hk holder i slike biler... Nå har jeg ikke mye sammenligningsgrunnlag mellom vanlige familiedieseler, men E220 CDi 150?hk, V70 D5 2,5 l. 163hk og Golf 2,0TDi 140 hk føltes alle spreke nok. Tror greia er at de bilene ikke innbyr på frisk kjøring slik jeg føler en BMW ofte gjør. Hver gang jeg kjører en BMW i god stand på svingete elsker jeg følelsen av at bilen kjører flatt gjennom med høy selvtillit og uten å krenge nevneverdig. Da får jeg lyst til å presse på og da kommer hk-savnet inn...

De bila her er jo laget for hvertfall 220-250 hk i verdensmarkedet, så det er ikke rart om man føler at bilene burde hatt mer krefter?

Håper dette er meg om 40 år...

n5hxa6fjr7pz5xdeutx5.jpg

<3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...