Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg føler egentlig ikke at min 318d "burde" hatt mer krefter..

For all del kunne jeg gjerne hatt mer, men den takler dagligdags kjøring veldig bra synes jeg.

Ingen problemer med forbikjøringer og ikke sitter jeg og føler at den er undermotorisert som jeg føler det med moren til en kompis sin 09 316i...

Den går mye bedre enn min forrige Skoda octavia med 1,6 105 hk.

Og det var en grei motor også, men den burde ikke være noe mindre heller...

Tro meg, når du skal kjøpe ny Skoda så snakker selgerne om den 2,0 tdi motoren som om det er en motor som man kjører med campingvogn eller henger med fliser bak på ukentlig...

Om ikke du gjør det så er det ikke vits å vurdere den en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når den var ny, hvertfall! E34en har nok mistet litt, der passaten er nyere og i tillegg har pustehjelp.

Sikkert jævlig vanskelig får dere å svelge at F30 316I blåser til 100 på 8,9 sekunder, for en 316 skal jo være super kjip og kjempe dau :roll:

316 er ikke kjip i seg selv, men den er kjip hvis det er 325 eller M3 du egentlig vil ha.

8,9 sekunder høres helt riktig ut for en 316 i disse dager, har ikke problemer med å svelge det, men jeg synes fortsatt det er tregt. Ikke for en daligdags bil på norske veier og farsgrenser, såklart, men for en som liker litt motor og spenning. Personlig synes jeg 330en vår går greit, men ikke kjempebra. 320d ble tolerant etter steg 2, men fortsatt ble den byttet ut mot noe raskere, så snart lånet var nedbetalt, og det angrer ikke noen av oss et sekund på.

Men de sier jo at mye vil ha mer, så det kan være jeg har blitt bortskjemt effektmessig og befinner meg i en uendelig spiral uten endelig tilfredsstillelse. Men samtidig er det noe med nåværende bilen, som gjør at jeg aldri har lyst til å gi den fra meg. Den koblingen fikk jeg ikke med 320d, og allerede etter en måned med sistnevnte, begynte jeg å se på ny bil med større motor. Det var et tunge par år, men verdt ventingen. :)

Edit: Nå har jeg ikke tatt med vekt til hk forhold, hk vs nm, og fartsopplevelsen i en bestemt bil. Bare rent 0-100 tider i forholdsvis tunge biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med å bli for godt vant kan jeg forstå, men på en annen side så er det ikke bare det som spiller inn.

For meg er det blitt sånn at så lenge det er diesel så bryr jeg meg ikke...

Hadde en e46 m3 som jeg elsket!

Måtte bytte den inn i en mer familievennlig bil tenkte vi og hva kunne tilfredsstille opp mot m3'en?

Endte på "loaded" 535d e61 og savnet etter m3 en ble større og større.

Følte til slutt at karakteristikken i dieselmotoren ikke ga så mye mer glede enn en annen dieselbil med færre hk/moment.

Da ble det litt sånn at jeg følte vi betalte alt for mange penger på en 5 år gammel dieselbil som ikke ga oss så mye mer kjøreglede enn hva en likt utstyrt 1 år gammel 520d hadde gjort..

"Litt på spissen" da det er gøyere med mer effekt selvfølgelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den!

Hadde nok følt meg konge i en treg E28 eller gammel syver. Har forskjellige forventninger og ønsker til de forskjellige modellene. Liker meg også veldig godt i komfortseter til E60 530d, kanskje så godt at jeg hadde drete i motoriseringen!?

Min mormor sin 2004 316 er mye mer komfortabel enn min, men i en coupe er det kjøreegenskaper jeg ønsker, og det er ikke tvil om hvilken som er artigst å kjøre.

Men som sagt, vi har forskjellige krav til forskjellige biler, og det er garantert mye man kan trives i. Som oftest må man ofre en gode for en annen, uansett. Så det gjelder å ta de riktige valgene. Og at man synes en bil ikke er rask, er ikke nødvendigvis synonymt med at den er kjip.

Har hatt 316 selv (E36), noe helt annet enn de nyere, og jeg klarte da altså å ha det kjekt i den også. Spesielt på våt vei som 18-åring.

Men den yngre garde kommenterte også 320en.

Eks. Går inn på rema.

damen i kassen er en venninne av min 5 år yngre bror. Hun spør: Har du BMWen enda? Var det en 320? Er ikke det litt lite? Hehehe. Selv om hun kjørte rundt i 1.8 A4, som 320en hadde blåst ifra. Folk ser seg blind på modellbetegnelsen og snakker utav ignoranse og gamle holdninger. Det VAR en gang stor forskjell mellom modellene, men nå om dagen er det knapt en ny programvare som skiller de vanligste motorene. Evt ny 316 er raskere enn forrige 320 osv.

316 med 2l, 325 med 3l. Ser lett at folk går nedover i motor nå om dagen. 525 med firer, eller 520d med trim. Ikke den verste nedgraderingen, og penger spart. Meget forståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig!

Kunne godt tenkt meg den nye 328i m-sport jeg...

Det tror jeg er en sprek bil med kjøreglede i bøtter og spann!

:)

Ja, en sånn stasjonsvogn med xDrive og sportsauto er vel all bruksbil man trenger og noe jeg har siklet mye på, har ikke sett en dårlig omtale for vanlige RWD versjonen... Det er drømmehverdagsbil for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyota har flest trygghetssøkende kunder som bare ønsker et trygt bilhold (noen i klassen på BI hadde de til baheloroppgaven). Og da verdsettes god og effektiv service veldig høyt.

Det er veldig naivt å tro at Toyota Norge selv ikke passer på at verkstedene går knirkefritt.

Porsche ble reddet ut av krisen ved å implentere Toyota sine strategier. En av dem var å ikke ha stort delelager, men å produsere delene etter behov (rett meg gjerne, dette er fra minnet og noe jeg nylig leste).

Jeg har snakket med endel på et annet forum angående hvordan Porsche får kundene til å komme tilbake. En av tingene de kommenterte var at Porsche helt rå på å skape en opplevelse fra A-Z.

Nå er jeg virkelig imponert over nivået på diskusjonen i tulletråden. Dette er kjempebra... 8)

Du påpeker et par interessante ting om Lean Production i relasjon til Toyota Production System (TPS), men faktum er at produksjonskonseptet i sin tid ble utviklet av forskere på Massachusetts Institute of Technology (MIT). Amerikanerne utviklet med andre ord konseptet for å redde egen bilindustri, men som alltid er japanerne mer effektive til å implementere endringer (mentalt og organisasjonsmessig). Vi ser imidlertid resultatet nå også vedr. amerikansk bilindustri. Spesielt Ford og Cadillac viser svært lovende takter.

Det er derfor litt for enkelt å si at kun Porsche ble reddet av Lean Production. Tysklands bilindustri ble reddet av konseptet (husk at konseptet også inkluderer underleverandører på alle nivåer). Det som virkelig reddet Porsche var faktisk modellene Cayenne og 996 inkl. spinoffen Boxster. Boxster ble til å begynne med bygget av Valmet i Finland og dette forteller hvor langt fremme finnene var allerede på 90-tallet når det gjelder produksjonsmetoder. Vi burde generelt lære mer om hvordan finnene tenker. De er svært dyktige når det gjelder og jeg er sikker på at de også får noe godt ut av Nokias krise (Nokia var som kjent først en gummiprodusent)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...