S.Hafsmo Skrevet August 11, 2013 Skrevet August 11, 2013 Fordelen her er at jeg kan ha båten med sine 1500 kilo på henger etter E34en, ikke helt lovlig på vekta selvsagt men... Min 7600 veide ca. 1800kg når jeg løftet den ut av sjøen for noen uker siden, da med rundt 250l bensin på tanken. Ergo er nok ikke tomme båten mye over de nevnte 1500kg med tom tank.
Fredrik 90 Skrevet August 11, 2013 Skrevet August 11, 2013 Min 7600 veide ca. 1800kg når jeg løftet den ut av sjøen for noen uker siden, da med rundt 250l bensin på tanken. Ergo er nok ikke tomme båten mye over de nevnte 1500kg med tom tank. Var 610en jeg mente, disse veier ca 1500 kilo. Min 7600 med bensin veide 1700 kilo med nesten tom tank, hentet den i Tønsberg med båthenger. Kjørte bort å hentet den med en Suburban, var alt for mye vekt å ha etter E39en jeg hadde den gang
tordah Skrevet August 11, 2013 Skrevet August 11, 2013 100 Explorer pro. Det er jo væstingen i klassen sin, er det ikke?! Denne har jeg lyst på da. 4x 1350hk motorer, 50 fot.
M|Fjeld Skrevet August 11, 2013 Skrevet August 11, 2013 Her er min båt: [ Bilde ] Heftig! Vi MÅ ta en tur på sjøen en dag mr
janerik171187 Skrevet August 11, 2013 Skrevet August 11, 2013 Her er min båt: [ Bilde ] sånn hadde jeg i min ungdom men årene knakk hele tia så kom ikke langt med den eneste båten jeg har fortia er en liten oppblåsbar greie med motorstativ (men ingen motor)
Hawkon88 Skrevet August 11, 2013 Skrevet August 11, 2013 Siden jeg var 16 har jeg alltid kjørt rundt i daycruisere, uansett bruk. Overaskelsen var stor når jeg for første gang i mitt liv fikk oppleve en 16foter skjærgårdsjeep (uttern d22 med 90hk) en langhelg for kort tid siden. For meg syns jeg det blir for stort over 20fot. De har riktig nok ofte mer finesser, men selve BÅT-følelsen blir vekke for min del. Sjarmen for kortere turer i skjærgården er jo litt balansekunster når man skal fortøye, og fine svev på bølgene til cruisebåtene uten å være redd for at dolokket knekker.. Akkurat som når jeg var 16.. Selv ser jeg egentlig for meg en tilsvarende uttern D22 med 90hk eller tilsvarende 40knops toppfart.. Rimelig i bruk, ingen skjulte feil eller høye kostnader ved uforutsette hendelser.. Ellers vil jo ufornuften i meg ha vannscooter..
Jordfræsar Skrevet August 11, 2013 Skrevet August 11, 2013 En jeg liker Innenbords og hendig sak. http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?f ... ame=Uttern
fish Skrevet August 11, 2013 Skrevet August 11, 2013 Dere snakker litt om båt. Vel, her er mitt prosjekt. Har absolutt ingen erfaring med båt, så da er det greit å starte med noe smått. Dette er en Skibsplast 13" Sportmansmann de luxe 1967 modell. Har vindskjerm, kalesje og stoler/sofa. Skal fjerne alt treverket, så snur jeg båten for å gi skroget en skikkelig overhaling. Bak båten ser dere en tilhengeren jeg skal snu og legge båten på. Blir litt lettere å jobbe med skroget.
S.Hafsmo Skrevet August 11, 2013 Skrevet August 11, 2013 Var 610en jeg mente, disse veier ca 1500 kilo. Min 7600 med bensin veide 1700 kilo med nesten tom tank, hentet den i Tønsberg med båthenger. Kjørte bort å hentet den med en Suburban, var alt for mye vekt å ha etter E39en jeg hadde den gang Poenget var bare at det ikke ville være mere enn rundt 50kg differanse mellom en 610 og en 7600, såfremt de 1500kg du nevnte ikke var inkl. henger. Da blir nok en 7600 noen kilo tyngre. Båten min ble veid med en gaffeltrukk m. load cell. Når vi hentet båten min ble det etterhvert åpenbart at bremsen på boggihengeren båten sto på, ikke var operative. Og båtens vekt (m.henger) hadde ingen problemer med å dytte Tahoen med 4 låste hjul når vi måtte en sykkelist midt på veien, langs en svingete fjellvei. Ville med andre ord ikke satset på å dra på langtur med såpass tung henger på en E34.
noekult Skrevet August 11, 2013 Skrevet August 11, 2013 Hvorfor får jeg lyst til å restaurere en båt når jeg leser disse postene, siden jeg hater bilrestaurering (hovedsaklig fordi jeg verken har garasje, verktøy, penger eller tid til den slags)? Men så tenker jeg på hvor ofte man får dratt på båttur i Norge vs. hvor mye penger og energi man må legge inn årlig... --- Grattis med 9000 innlegg S.Hafsmo
S.Hafsmo Skrevet August 11, 2013 Skrevet August 11, 2013 Hehe, takker. Restaurere en liten båt som f.eks den fish refererer til krever da hverken voldsomt med verktøy eller nevneverdig god plass. Har selv restaurert en slik i min ungdom, med særdeles begrensede midler. Måtte imidlertid ty til min mor for assistanse når det kom til opptrekking av stoler/benker. Når det kommer til bruk av skibet koker det ofte ned til hvor/hvordan man bor. I og med at flytebrygga mi ligger ca. 90m fra ytterdør, blir båten brukt omtrent alle dager hvor det er opphold i været.
hermanoo90 Skrevet August 11, 2013 Skrevet August 11, 2013 Her er min båt: [ Bilde ] Heftig! Vi MÅ ta en tur på sjøen en dag mr HAHA , anytime!
Fredrik Skrevet August 11, 2013 Skrevet August 11, 2013 Dere snakker litt om båt. Vel, her er mitt prosjekt. Har absolutt ingen erfaring med båt, så da er det greit å starte med noe smått. Dette er en Skibsplast 13" Sportmansmann de luxe 1967 modell. Har vindskjerm, kalesje og stoler/sofa. Skal fjerne alt treverket, så snur jeg båten for å gi skroget en skikkelig overhaling. [ Bilde ] [ Bilde ] [ Bilde ] Bak båten ser dere en tilhengeren jeg skal snu og legge båten på. Blir litt lettere å jobbe med skroget. [ Bilde ] [ Bilde ] Artig prosjekt og stilen er upåklagelig... bred med et lavt fribord. Skikkelig landstedsbåt slik de pleide å være. Vi hadde i mange år en like gammel, men helt åpen orange Quick landstedsbåt fra Herwa Plast som hadde en 40 HK Johnson påhengsmotor. Den klarte nok 30-35 knop på det beste og det var ganske hurtig på 70-tallet. Her er forøvrig fatterns Fjord (tror jeg det er) fra den samme tiden (1969-70). Båten var innregistrert i KNS, førte splittflagg og lå fast på Dronningen. Dette var noe av det finere man kunne ha på denne tiden (les: det var jo en cabincruiser). Tidene har sannelig forandret seg... og det er jeg som leker "kilroy was here" sammen med min mor på bildet... Wellcraften... hmmm... jeg er fristet, men tør ikke å kjøpe den selv om den er billig. Jeg tror bestemt at man kan tjene penger på den, men hvis noe går galt sitter man lett med skjegget i postkassen. Jeg finner et annet prosjekt... båt skal jeg ha...
Anbefalte innlegg