FredrikE24 Skrevet September 12, 2013 Share Skrevet September 12, 2013 Men en signifikant engangsavgiftlette i Norge er bare å glemme. De tapte avgiftene må landet dra inn andre steder og det er ingen steder du kan gå inn og ta flere milliarder kroner (bortsett fra oljekontoen, men der vil ingen politikere gå bare fordi noen bilentusiaster vil ha heftige biler). Jo.. De pengene til avgiftslette for nye biler, dokumentasjonsavgift for huskjøp etc. hentes lett inn på effektivisering av statsdriften.. Ikke glem at hver offentlige ansatt som blir overflødig i offentlig sektor, ikke bare slipper å ta lønnen fra statskassen, men vedkommende begynner også med verdiskapende arbeid.. Det er nok der det ligger! Har som tidligere arbeidstaker innenfor leveranse av tele/data kommunikasjon sett mange offentlige etater fra innsiden, mye er skremmende!! Skremmende nok til at jeg kan sitte og le av Atle Antonsen serie "Nav" og kjenne meg igjen fra virkeligheten, for det kan nemlig være ganske likt til tider. Noe annet som er djevelens verk for økonomisk og god styring av en bedrift er fagforeningene. Da jeg jobbet i en stor europeisk bedrift som var totalleverandør innenfor alle byggtekniske leveranser(rør, elektro, tele, AV, you name it..) ble jeg fryst ut av de andre fordi jeg ikke var medlem av klubben(fagforeningen). Klubben hadde så stor innvirkning på bedriften at det var en plage, sto forran de ansatte som et slags skjold mot oppsigelser, eller beskjed om at en og annen faktisk måtte begynne å jobbe og produsere penger for bedriften istedefor å fly rundt og drikke kaffe.. Med andre ord, gutta på gølvet sto på krava som noen unger i barnehagen, regler som klubben hadde forhandlet fram som til tider var helt urimelige. Alle skulle bla. være timelønnede(får lønn utbetalt eksakt etter hvor mange timer som blir fakturert mot kunde(skrives på timelista til den timelønnede)). De som ikke hadde dette hadde fastlønn, en lønn som var beregnet etter 37,5 pr. uke som var en normal arbeidsuke. Noe over dette måtte skrives som overtid, gikk det over dette kunne man få inn ekstra penger på et prosjekt. Penger som for de timelønnede gikk rett i lomma... Dvs. Bedriften hadde ikke mulighet til å tjene ekstra på dette. For mye overtid var fy fy(da var klubben der med en gang så fort en begynte å grine om det), men dersom overtiden vi jobbet var enkel, grei og 100% overtidslønn fra første overtidstime var på plass gikk det totalt andre veien. Gutta satt sammen og sa til hverandre at dette måtte ikke klubben få vite om.. Var en 3 ukers periode vi jobbet 18 timer om dagen med 100% overtidsbetalt fra klokka 3 i ukedagene og 18 timer 100% i helgene. Da var alle musestille om dette for at klubben ikke skulle oppdage at de gjorde noe de ikke fikk lov til.. Dobbeltmoral.. Vi hadde en del ufaglærte i arbeid hos oss, for arbeid som i utgangspunktet ikke behøver noe fagbrev, flinke fagfolk var vanskelig å få tak i, derfor ble oppegående ufaglærte ansatt. Etter et halvt år, kan denne personen gjøre jobben like godt eller bedre enn en faglært. Dersom den ufaglærte er medlem av klubben(som mange av de ufaglærte var) fikk de kun hjelpemontørlønn, jeg gjorde dem oppmerksom på at som klubbmedlem fikk de ikke høyere lønn en dette åkke som. Dersom de gikk ut av klubben og forhandlet egen lønn kunne de ligge på samme nivå som oss andre med fagbrev. Jeg trodde ikke fagforeningen skulle motarbeide et medlem, men i slike tilfeller, betaler man medlemskontingent for å få lavere lønn? Man fikk med andre ikke lønn etter innsats, men av fastsatte satser forhandlet fram av klubben selv. Jeg jobbet rævva av meg der i 3 år og fikk høyere lønn enn elektrikere som hadde jobbet i samme firma siste 30 år, de bare visste ikke det selv. Jeg fikk denne lønnen fordi jeg sto på og gjorde en god jobb, og bedre lønn motiverer meg for å jobbe hardere(bedre for bedriften). Ble selv dratt inn på klubbkontoret flere ganger og nesten tvunget til å skrive under. Jeg sto i mot, og dette fikk jeg høre HVER eneste dag.. Dette er bare en brøkdel av ting og hendelser jeg kan dra frem, det var alltid tull med klubben og medarbeidere. Mitt forhold til fagforeninger er derfor ganske dårlig, jeg mener dette er bare tull, før i tida var det nok viktig og særlig i nordsjøen for bedre arbeidsforhold der, men idag ser jeg ingen vits. De lager arbeid og byråkrati for å ha noe å gjøre. De som forgudet klubben var også svært sosialistiske av seg, at jeg var litt blå var også en grunn til at jeg ble fryst ut, eller belært hvordan verdensøkonomi og denslags fungerte i lunsjen.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet September 12, 2013 Share Skrevet September 12, 2013 Må si de nye prøveskiltene er fine Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mantis Skrevet September 12, 2013 Share Skrevet September 12, 2013 Når har jeg ratta rundt i muderns polo uten servo i en ukes tid. I dag kom endelig radiatoren til bimma. Smikka den på plass og gud fader så deilig å kjøre BMW igjen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haybimmsen Skrevet September 12, 2013 Share Skrevet September 12, 2013 Grattis Mantis, alltid deilig å komme til skikkelig bil igjen Du du si meg, e kikka alltid etter deg på treff osv, men e finne deg aldri.. Lure på om det er deg jeg ser igjennom byen av å til ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet September 12, 2013 Share Skrevet September 12, 2013 Så hvis du måtte valgt en av de bilene du har til å leve med hver dag, så hadde du valgt e34? Jeg tror ikke det. Hvis man har råd til å ha to biler, så kan jeg se at det kan være kjekt å ta seg en tur i en god gammel original e34 i blant. Min e34 var også på originalt understell, og rocket originaldimensjoner på vinterhjulene. Komfortabel bil, absolutt, men til slutt blir man litt lei den lille slarken i rattet, det enorme forbruket, den treige automaten, den komponenten som stjeler litt strøm osvosv. Det er kanskje sjarmen med gammel bil, men når man er vant til å kjøre kliss ny Mercedes 20-50 mil hver dag, så blir det litt nedsig. Vi kunne jo hatt e34 istedenfor E82 vi kjøpte, men aldri livet at jeg lar samboeren kjøre 7-8 mil hver dag til og fra jobb på dårlige veier i den. Den er ikke på langt nær sikker nok, og drivstoffutgifter er godt over dobbelt så mye. E34 er en fin kosebil, men når det kommer til en bil du kjører ganske mye samt er avhengig skal virke uten store overraskelser, så er det lite som slår nyere biler. Og hvis du ikke sitter godt i e90en din, så ville jeg vurdert sportseter. Natt og dag Hvis jeg skulle valgt så hadde jeg selvsagt valgt 325en fordi det er en mer økonomisk og artig bil, MEN jeg kunne fint levd med kun E34en også Det blir helt feil å sammenlikne en E34 med en nyere bil som E90, man må ta den 20 år gamle bilen for det den er og da skal du se du noen ganger blir overrasket. Vi kjøpte E34 fordi vi måtte ha en billig nummer to bil (under 20 000,-), valget sto mellom akk så kjedelig Golf 3 eller en eller annen kjip japse, men jeg lot følelsene ta overhånd igjen angrer ikke ett sekund. Har ikke hatt ett eneste drifts stopp med bilen og den har kostet meg en ny bremsekaliper (900 kr) og ett nytt brukt speedometer (500 kr) på snart 2 år og 20 000 km. Så for min del så har jeg blitt overrasket over hvor bra en 20 år gammel bil til 18 lapper kan være. Jeg har sagt det før og sier det igjen, mer bil og kjøreglede for mindre penger får man ikke Litt slark i styring er det, er ett par rust bobler men bilen er fast å kjøre og Automaten girer stadig silkemykt. Og i denne prisklassen så får du ikke sikrere bil enn en E34, det er iallfall helt sikkert. Sitter godt i setene på E90en, men E34ens skinnstoler er hakket bedre å sitte i selv om ikke sidestøtten er allverden Men sånn allover så foretrekker jeg nok E90en ja, er jo tross alt en mye nyere bil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørgen Lie Skrevet September 12, 2013 Share Skrevet September 12, 2013 Wicky, du som er mercedesmann: En kjenning sliter med sin S500 (w220), starten på 2000.. Bagasjelokket har låst seg, så han får ikke opp. Noen tips til hvordan det kan løses? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet September 12, 2013 Share Skrevet September 12, 2013 Hvordan er Mercedes 124 og E34 mot hverandre rent sikkerhetsmessig? Jeg gav like mye for Merca mi, som du gjorde for din E34. Jeg har hvertfall airbager på både fører og passasjersiden, det har sikkert din også. Hvordan er de i en fysisk kræsj målt opp mot hverandre? Jeg bare spør, ettersom du ytrer at man ikke får tak i sikrere bil i denne prisklassen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asv Skrevet September 12, 2013 Share Skrevet September 12, 2013 Jeg handla E39 til 18 000 jeg... Satser på at den er litt sikrere enn både E34 og S124 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet September 12, 2013 Share Skrevet September 12, 2013 Hvordan er Mercedes 124 og E34 mot hverandre rent sikkerhetsmessig? Jeg gav like mye for Merca mi, som du gjorde for din E34. Jeg har hvertfall airbager på både fører og passasjersiden, det har sikkert din også. Hvordan er de i en fysisk kræsj målt opp mot hverandre?Jeg bare spør, ettersom du ytrer at man ikke får tak i sikrere bil i denne prisklassen. 124 er jo en eldre konstruksjon men tror nok ikke den er så mye dårligere enn E34en, tipper de er ganske gjevne på kollisjons sikkerhet. Vanskelig å søke seg fra til noe på nett også på så gamle modeller. Jeg har selvsagt ABS, airbag på fører og passasjerside og stålbjelke i framdører. E34 fikk også mye oppmerksomhet for at coupeen er godt beskyttet mot ytre påvirkninger, dessuten så var den blant de første BMWer med deformasjons soner i fronten. Føler meg ganske trygg inni bilen når jeg er ute å kjører, alder tatt i betraktning Jeg handla E39 til 18 000 jeg... Satser på at den er litt sikrere enn både E34 og S124 E39 er selv etter dagens standard en meget sikker bil, har blant annet 10 airbager og antiskrens system Ikke dårlig for en bil fra 1996 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dal-z Skrevet September 12, 2013 Share Skrevet September 12, 2013 Når har jeg ratta rundt i muderns polo uten servo i en ukes tid. I dag kom endelig radiatoren til bimma. Smikka den på plass og gud fader så deilig å kjøre BMW igjen! Lå du bak meg for, tja.. en ukes tid siden mens jeg var ute å lufta femmern? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsinnj Skrevet September 12, 2013 Share Skrevet September 12, 2013 Veldig greit med bilinteresserte svogere synes jeg! Audien går bare på 5 sylindre hvis jeg belaster motoren, så tipper en coil er gåen. Er litt ventetid på dem, så får Porsche 944 Turbo som "leiebil" av svogeren min mens han er på sjøen! Cool Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CV-Erik Skrevet September 12, 2013 Share Skrevet September 12, 2013 Fredrik90: Har E39 10 airbager? Hvor sitter dem? Vet det er en i hver framdør, pluss ratt og dash, men har ikke lagt merke til noen fler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SofaKingFresh Skrevet September 12, 2013 Share Skrevet September 12, 2013 2 i rattet, 2 på passasjersiden, 3 i hver dør foran. Jepp! Er det ikke i A-stolpen på de bilene da? Eller tar jeg veldig feil, og blander med E6x? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet September 12, 2013 Share Skrevet September 12, 2013 E39 har 10 airbager, men etter å ha tatt en titt i gamle brosjyrer så ser jeg det var faceliften som hadde 10 airbager. Dette husker jeg da jeg selv hadde en 2002 modell og ble overrasket over antallet airbager, preface har i følge brosjyra fra 1996 bare 8 airbager som heller ikke er dårlig for en bil i dens alder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet September 12, 2013 Share Skrevet September 12, 2013 http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og- ... /10126186/ Artikkel om avgifter og el.biler. Haha, "så det ikke komme".... Selv den dummeste gutten i gaten skjønte at det var et spørsmål om tid før det kom el.biler med sportsbilytelser og i luksusformat. Og de fleste av oss tenkte at disse insentivene ikke kom til å vare evig. Naivt å tro noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg