Fredrik 90 Skrevet November 24, 2013 Share Skrevet November 24, 2013 Jeg har en god del esker med svenske og amerikanske bilblader fra 60/70- og 80-tallet som jeg fikk av pensjonist for noen år siden. Var så mye at jeg fikk fylt opp en Nissan Prairie varebil helt ut i bredden og taket - bilen ble griselav og blytung.... Silte ut det jeg ikke hadde så stor interesse av og ble kvitt noe. En pensjonist fra Porsgrunn kom og fylte opp sin E60 535DA med ganske mange esker med engelske blader, og en samler fra Florø hentet 31 årganger med Teknikens Varld. Sistnevnte var på helgetur med en VW Transporter på Østlandet for å kjøpe/hente bilblader fra flere folk, meg inkludert. Jeg har beholdt svenske Automobil fra 80-tallet, Car og Car and Driver. Perioden jeg liker best er 1968-1988 - mange krembiler, fine bilder og nostalgi. Det var også da den største utviklingen i bilbransjen skjedde. Nå til dags handler biltester kun om teknologi - nettverk, skjermer, GPS, apper og masse annet fjas som jeg ikke synes har noe med bil og bilglede og gjøre. Jeg har komplett samling Auto Motor und Sport fra 1979 til 2012, har også en del fra 50, 60 og 70 tallet i reolen her Jeg har også komplette årganger av Amcar fra 1977 til i dag og komplette Autofil fra første nummer til i dag, men disse Autofil bladene ligger for det meste på loftet da de ikke er "så" gamle og spennende ennå Synes det er veldig artig med gamle bilblader, lese gamle tester, hente informasjon og se biler som ikke lages lenger dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet November 24, 2013 Share Skrevet November 24, 2013 Så at jeg hadde alle Evo Magazine fra januar 2007 og til nå... 7 år det... Noe som betyr at jeg må samle på de foregående 7-8 årene, blir en lang prosess dette, men skal bestille et par stk fra ebay hver måned - eneste bilbladet jeg trenger Har en stor samling av Total911 og BMWCAR også, men de sluttet jeg å kjøpe for lengs. Norske Drive er fortsatt veldig å gøy å lese i 10+ år etterpå! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asv Skrevet November 24, 2013 Share Skrevet November 24, 2013 Ferdig med ei 12 timers taxi vakt... Satan ford mondeo e ikkje nåkka å skryte av på d føre som e her nu. Kort vakt det kjører som regel fwd på jobb så har blitt vandt med å slite litt nå og da. Vw caddy jeg kjører for det meste. Drittbil Sent from my GT-I8190 using Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet November 24, 2013 Share Skrevet November 24, 2013 En taxieier jeg snakka med hadde E60, beste drosja han hadde hatt på vinterføre. Og han hadde hatt både bakhjulstrekk og framhjulstrekk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet November 24, 2013 Share Skrevet November 24, 2013 Noe av det bedre man kan kjøre på glatta er Mercedesogbmw. Synes selv de forskjellige bakhjulstrekka bilene stiller veldig likt. Av det jeg kan huske så er vel en Opel Senator vi hadde for mange år siden som har tatt seg best fram av de vi har hatt. E36n og E39n mor og far kjører er veldig veldig bra! Mercedesen min er heller ikke så verst, vi har aldri styra med sandsekker og denslags tull. Jeg sitter med den følelsen av at mange taxisjåfører kjører rundt på høyhastighets vinterdekk fra Tyskland, jeg ble direkte sjokkert da jeg satt på med en W212 220CDI og denne ikke kom opp en slakk fin bakke på første forsøk, som jeg hadde rygget(!) min egen S124 opp en halvtime før Igår frøs det på og jeg kjørte hjemover, og opp til eiendommen er den en lang bakke med mange svingkombinasjoner opp til nabolaget. Fartsgrensen er vel lokalt satt til 50. Kom med min egen S124 og merket ingenting. Hentet så en annen S124 og denne var direkte skummel. Rompa kom helt av seg selv som en slegge "tilfeldigheter" rundt dekk er det som rår vil jeg nesten påstå! Så har du jo diffbrems eller ikke(Senatoren vi en gang hadde, hadde diffbrems med 45% sperrevirkning)? Vi kjørte faktisk opp en bakke med E39n hvor naboen 10 minutter før hadde gitt opp å kjøre opp med sin nye Volvo XC70. Grunnen til at jeg kjører Mercedes og BMW i utgangspunktet er på grunn av bakhjulsdrift, forhjulsdrift er Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet November 24, 2013 Share Skrevet November 24, 2013 Ja myten om at bakhjulstrekk ikke duger på vinterføre er sterkt feilaktig, har heldigvis fått avlivet den myten hos de fleste bekjente iallfall. "Parker nede ved veien ved Passaten min, du kommer aldri opp med BMWen" Ups, kom visst helt opp uten problem jeg Det har skjedd ikke få ganger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thewiz Skrevet November 25, 2013 Share Skrevet November 25, 2013 Enig. Har aldri hatt problemer med bakhjulstrekk, vel har hatt noen problemer men da har det vært eldgamle dekk som har vært problemet. Har man gode dekk spiller det ingen rolle hvor bilen sender drivkraften. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet November 25, 2013 Share Skrevet November 25, 2013 Skrudd på dette her de siste 6 mnd på jobb. I dag sendes det avgårde. Ikke verdens beste bilder. Men man ser hvertfal litt image.jpg image.jpg image.jpg Den totale vekten på hele pakken er ca 170 ton image.jpg Et par bilder til av turbin. evi reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet November 25, 2013 Share Skrevet November 25, 2013 Eksos: Tror du kommer til å like Note 3 og Galaxy Gear. Livet med de er helt topp! Eksos reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 25, 2013 Share Skrevet November 25, 2013 Apropos vinterføre og bakhjulstrekk. For noen år siden bestemte ABS sensoren i vår E46 å ta kvelden mens vi var på vinterferie i Norge. Det var en interessant opplevelse og den var ikke positiv mhp. fremkommelighet på skikkelige vinterveier. Jeg er ganske imponert over hvordan en E46 med dieselmotor og manuelt gear er på vinterføre, men når ABS sensoren sluttet å virke skjønte jeg at veldig mye skyldes det såkalte Automatic Stability Control (ASC) systemet (inklusive evt. Traction (+T) som jeg ikke hadde). Dette systemet bremser det bakhjulet som evt. spinner og reduserer motorens moment slik at man bedre kan få feste på glatta. Systemet fungerer prima... spesielt med litt tyngde over bakakselen. Når dette systemet derimot ikke virker og alt egentlig er oldschool med kun en simpel åpen differensial har E46 ganske håpløs fremkommelighet (selv med nye 195/65-15 vinterdekk). En av de bedre alminnelige bilene jeg har hatt med tanke på fremkommelighet på vinterføre er en 1986 Ford Fiesta 1,1. Komboen forhjulstrekk, syltynne piggdekk og rundt 750 Kg er uslåelig på den billige siden av 4x4, mekaniske sperrer og/eller moderne elektronikk. Det er ikke alle biler som kan kjøre på skiløyper, men det kunne denne bilen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet November 25, 2013 Share Skrevet November 25, 2013 En taxieier jeg snakka med hadde E60, beste drosja han hadde hatt på vinterføre. Og han hadde hatt både bakhjulstrekk og framhjulstrekk Flere jeg har prata med sier Mercedes er den beste drosjen på vintern og på sommern. Og de har hatt både FWD og RWD og 4x4.... torbfer reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julianv Skrevet November 25, 2013 Share Skrevet November 25, 2013 Må si meg enig med Wicky her faktisk.. Alle jeg kjenner som kjører taxi har alltid endt opp med å kjøre Mercedes. Mest pga komfort vel og merke. Sikkert like greit, så slipper vi å se 70 F10/F11 om dagen.. haha.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet November 25, 2013 Share Skrevet November 25, 2013 Godt poeng...Selv om det er flere F01 enn W221 taxier i Oslo... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Julianv Skrevet November 25, 2013 Share Skrevet November 25, 2013 Haha, tror ikke jeg har sett en F01 i Bergen enda.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
e30_joakim Skrevet November 25, 2013 Share Skrevet November 25, 2013 Fikk svar her om dagen , men er epoxy grunning bedre enn syregrunning ? har pusset bilen under helt ned til metallet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg