FredrikE24 Skrevet November 29, 2013 Share Skrevet November 29, 2013 Dersom noe skulle skje med bilen(som ikke lønner seg å reparere) blir bilen satt igjen på egnet sted ja Har planer om å holde et rolig tempo, ved 130-140km/t idag holder motoren et turtall på rundt 3500rpm - 4000rpm(maks turtall 5100-5200), har fint holdt denne hastigheten mange mange mil i et strekk før, selve bilen er mest stabil med dekka som nå sitter på i 140 km/t, med annen utvekslingen på diff vil jeg tro at det vil være enklere å holde denne farten nedover etterhvert. Men kommer ikke til å presse bilen noe over 130 km/t i første omgang.. Den nye utvekslingen senker turtallet med ca. 400 rpm. Tror uansett at dette er en god langturbil, har kjørt Oslo-Trondheim-Oslo på èn dag med 3 stopp på veien, gikk helt fint det Her forrige helg kjørte den vel tilsammen over 70 mil. Kjørte E36n til mor her forrige dagen etter hjullagerbytte, den er litt mer vinglete på veien(selv på vinterhjul og original dimensjon), Mercedesen ligger som trykket til sporet i asfalten uten at man må sitte å gjete på rattet.. E36n flyter litt ut til sidene, så er jo slakken i styringa minimal også.. Er jo tannstangstyring, i motsetning til styresnekke i Merca.. I noen tilfeller synes jeg snekka er litt mer tilgivende til slik kjøring. Er også svært takknemlig for original fjæring, E36n oppleves ikke som ubehagelig stiv, men iforhold til Mercedesen er den som en gocart å regne.. Det går noen ganger flere måneder mellom hver gang jeg kjører E36 eller E39 og føler jeg får et slag oppi ryggsøylen hver gang jeg kjører på den første dumpa nedi veien.. Også disse på originalt understell og hjuldim. Så kjørte jeg en 124 Sportline her forrige uke.. og man merker faktisk stor forskjell på hvordan den sitter på veien i forhold til en uten. Føltes litt som den gamle E24n min, opplevdes ikke som veldig stiv, men panseret lå fremdeles "vannrett" omtrent uansett hvor hardt man kjørte på svinga Jeg forstår igrunn hvorfor i all verden Mercedes kom med noe slikt som 124 200 diesel på 75hk uten turbo.. De er overhodet ikke laget for norske forhold, men de må vært beregnet for å trille rundt i tyske byer på brostein, fjæringen i 124 sluker det meste av ujevnheter i veien på en glimrende måte.. Noen stor motor trengs jo ikke i tysklands flate bykjerner Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 29, 2013 Share Skrevet November 29, 2013 Jeg tror faktisk at W124 200D samt bensinvariantene 200/200E var de mest populære bilene i modellserien. Tilsvarende også med W201 190D og 190/190E med 2,0 motor. Jeg har kjørt 200D og den gjør faktisk en mye bedre figur enn man skulle tro (spesielt hvis man skrur tiden tilbake 25 år). Inntil for få år siden var en akselerasjon 0-100 Km/t på 13-14 sekunder helt greit for alminnelige biler. Det er først de siste par-tre årene at selv 9-10 sekunder på den samme disiplinen regnes som langsomt. Selv E36 320i med 150 HK klarer ikke 0-100 Km/t hurtigere enn 9,9 sekunder (10,6 sekunder med automatgear)... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet November 29, 2013 Share Skrevet November 29, 2013 Er liksom det at det er en stor E-klasse, å kjøre en slik bil på påsketur for en nordmann må være et mareritt oppover Sollihøgda og stølsveger på bratte stigninger. 0-100 på ca 19sekunder er relativt sakte for en bil fra den tiden, i et flatt land fungerer det nok fint, og slike store biler med den motoriseringen var sikkert populært i taxi-kretser rundtom i Europa, men å kjøpe en slik bil i Norge kan ikke være gunstig.. Har kjørt 250TD og jeg fikk sjokk.. Dette var hos min Mormor i Valdres som kjørte 250TD i noen år, hun opplevde på en fjellstigning en gang at bilen faktisk ikke orket å skyve seg selv oppover en bakke noen ganger(kan vel si at den fikk anledning til å bestige en del bratte veier i hennes eie som det friluftsmenneske hun er).. Da jeg selv kjørte distansen fra Heggenes til Beitostølen i 20 minusgrader ble jeg litt lei meg da man måtte ta kickdown og bruke alle gir fra det laveste til det høyeste for å få opp farten, med tilhørende høyt turtall på kald motor.. Jeg merker det selv med min egen bil, uten bakseter og meg selv i bilen går det relativt greit opp stigninger og jeg kan faktisk akselerere helt ok. Om jeg har 2-3 passasjerer er bilen helt annerledes, har man bagasje og kanskje 500kg på tilhenger bakpå i tillegg så skal jeg si det er enorm forskjell. Sjeldent folk tror jeg snakker sant når jeg sier at det faktisk er 136Hk i bilen min.. I Tyskland og de områdene der kan jeg godt forstå at 200D solgte i bøtter og spann. Går man litt lenger tilbake enn 25 år har min far fortalt at det slettes ikke var unormalt å måtte stoppe opp i bakken for å legge inn det usynkroniserte-førstegiret på Folkevogna opp stølsvegene.. Så jeg er nok ikke gammel nok til å ha opplevd noe slikt. For meg virker det bare rart Jeg har jo selv ingen livserfaring som tilsier at jeg kan ha rett i mine antagelser her.. Jeg ser bare på den svært brede tilbudet av ulike motoriseringer man kunne ha i en 124, alt fra 200D og opp til større V8ere.. Så er det ganske utrolig at det i det heletatt etter mitt syn finnes et alternativ på 72 hestekrefter på en så stor bil. Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 29, 2013 Share Skrevet November 29, 2013 Jeg kjøpte en ny W124 230E med automatgear i 1991 (bilen var en 1990 modell). Dette var nok ved siden av 300D den mest populære modellen i Norge. 132 HK og 198 Nm var ganske imponerende den gangen, men idag er det ikke mye å skryte av. 0-100 Km/t gikk løs på rundt 11 sekunder og dette var helt greit (ikke fort og ikke langsomt). Jeg husker at jeg trøstet meg med at den var betydelig hurtigere enn 300D fra den samme tiden tiltross for at den modellen kostet betydelig mer. Det er imidlertid ingen tvil om at 300D var den beste bilen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet November 29, 2013 Share Skrevet November 29, 2013 Har selv kjørt 230TE en del, og den oppleves mye kvikkere enn hva min egen 300Diesel 24V gjør, 0-100km/t skal gå på 12.8 sekunder. Topphastighet 200km/t. Jeg har foreløpig ikke klart å skvise den over 165 km/t dessverre, den orker rett og slett ikke dra.. Er bråstopp.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 29, 2013 Share Skrevet November 29, 2013 Det høres ut som om motorens kompresjon ikke er 100%, men annet er vel ikke å forvente med den kjørelengden din bil har. Den har jo mer eller mindre gjort tjenesten og hva den ble utviklet for. 5-600000 Km og 20 års bruk med original motor er jo ikke akkurat dårlig. Fantastisk kvalitet... tenk hva man hadde fått igjen for pengene hvis man hadde kjøpt bilen som ny og beholdt den til idag... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet November 29, 2013 Share Skrevet November 29, 2013 Min 520 går 0-100 på 11 sekunder ett eller annet men skal jeg være ærlig så savner jeg ikke så mye mer, jeg følger greit trafikken og kan fint dure avgårde på motorveien i ulovlige hastigheter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet November 29, 2013 Share Skrevet November 29, 2013 Sagt det før og sier det igjen, E300D motoren må være blant tidenes beste motorer. Vi rundet nesten av 700.000 med vår - glødeplugger måtte skiftes og girkassa trengte overhaling nå og da (også rusten, da), men den hadde så mye mer å gå på. Også her var lillebror på ferde og kolliderte den... Hatet den fordi den var så treg og seig, men var ganske glad i bilen og. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haukefer Skrevet November 29, 2013 Share Skrevet November 29, 2013 Jeg vil at det skal snø....snø MASSE...bli snøkaos...stengte veier... 1meter med snø...Kun så jeg får testa ut mine nye piggdekk...vi tenker likt...Sent from my iPad using Tapatalk HD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet November 29, 2013 Share Skrevet November 29, 2013 Sagt det før og sier det igjen, E300D motoren må være blant tidenes beste motorer. Vi rundet nesten av 700.000 med vår - glødeplugger måtte skiftes og girkassa trengte overhaling nå og da (også rusten, da), men den hadde så mye mer å gå på. Også her var lillebror på ferde og kolliderte den... Hatet den fordi den var så treg og seig, men var ganske glad i bilen og. Etter hva jeg har forstått så er det kanskje bare like greit at lillebroren din holder seg borte fra biler...... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
noekult Skrevet November 29, 2013 Share Skrevet November 29, 2013 Etter hva jeg har forstått så er det kanskje bare like greit at lillebroren din holder seg borte fra biler...... Så var det med å kommentere på ting man ikke vet godt nok om, da. Han kjørte med fersk lapp på vintern med bakhjulstrekk og passe oppbrukte piggfrie dekk. En slik sleng som han fikk kommende ut av tunnellen (filbytte) kunne skjedd de aller fleste. Om det var noens feil, så var det uansvarlighet fra oss i familien som var eldre og som ikke skiftet ut de dekkene, enda vi visste at han hyppig lånte bilen med fersk lapp. E28en kræsjet han bak noen i rundt 10-15 km/t i morgenrushen. Jeg har selv blitt påkjørt bakfra to ganger (en gang som passasjer og en gang som fører) og begge gangene var det fullt voksne menn i 40+ som kjørte på bakfra - så det kan definitivt skje med hvem som helst av oss her inne også. Han har vært veldig uheldig, men han suger ikke som sjåfør. Om du har kjørt rundt uten å kollidere enda; all ære til deg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet November 29, 2013 Share Skrevet November 29, 2013 Å kjøre i Oslo hver dag er ikke bare bare.. Kjørte daglig flere mil i Oslo på jobb og privat. Jeg var heldig og slapp unna med småtteri, men kollegaer opplevde litt av hvert. Stort sett var det noe som skjedde med en eller fler servicebiler ukentlig av de 118 som fantes i avdelingen.. Sent from my Atmega32A using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 29, 2013 Share Skrevet November 29, 2013 Jeg hadde kjørt bil i 22 år før jeg ble ansvarlig for en ulykke (bagateller) i trafikken. Det ble til og med kun skader på min BMW. Sent from my Hewlett Packard 19B II using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet November 29, 2013 Share Skrevet November 29, 2013 Har enda ikke vært borti en annen bil, men jeg har rygget i en stolpe og kjørt av veien 4-5 ganger... Alt handlet egentlig om et sekund med lite konsentrasjon for min del. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fish Skrevet November 29, 2013 Share Skrevet November 29, 2013 En kjapp tur til Sverige... Litt å spise på nå... Og litt til å slukke tørsten... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg