Fredrik 90 Skrevet Desember 14, 2013 Share Skrevet Desember 14, 2013 Ja... din E34 koster rundt 7000 kroner i årsavgift (eller såkalt grøn ejerafgift som vi sier her nede). Det er nye satser fom. 2014 og vår E46 318d ville også ha kostet rundt 7000 kroner i årsavgift. Jeg tror ikke at den nye eieren av bilen var helt klar over hvor mye han egentlig skal betale i årlige avgifter. Fenomenet med store årlige "grønne" avgifter på eldre biler er imidlertid ikke unikt for Danmark. De har noe lignende i Tyskland og Frankrike også. Dette er mest for å hjelpe egen bilindustri ved å få folk til å skifte ut bilene tidligere, men miljøeffekten er ikke ubetydelig. Folk kjøper mindre og mer drivstoffeffektive biler (som f.eks vår egen VW Up!). Det som imidlertid også skjer er at folk skal ha en ekstra motivasjon for å beholde eldre biler. De blir for spesielt interesserte. En X5 (E53) med dieselmotor har en årsavgift på rundt 15000 kroner. Tilsvarende også for modeller som f.eks E38 750iA og E34 M5. Man tenker seg om to ganger før man kjøper disse bilmodellene iom. at avgiften er der enten bilen kjører 100 Km årlig eller 25000 Km årlig. Eier man bilen og den har skilter fanger bordet. Et annet poeng er at ansvarsforsikring på eldre BMW´er også er ganske dyrt. Den koster typisk 3-4000 kroner. Ergo koster en gammel X5 med dieselmotor rundt 20000 kroner årlig i avgifter og forsikringer før den har kjørt så mye som en meter. Det er ikke ofte man ser disse bilene i trafikken her i Danmark. De fleste er solgt til Østeuropa, Midtøsten eller Nordafrika. Ja har jo alltid vært klar over at bil er dyrere i Danmark enn i Norge, men jeg får meg stadig overraskelser når jeg hører eksempler som dette. Jeg som stemmer Blått ved valg hører jo til den delen av befolkningen som gjerne kunne ønske seg en litt sunnere avgiftspolitikk, men skal jeg være ærlig så kunne det vært mye verre. Det er jo diskuterer i Norge også å legge avgiftene over på bruken av bil i stede for kjøp, da vil vi nok se ett system som likner mer England dog uten de vanvittige forsikrings summene. Tror også 7000 kroner i årsavgift er ganske uaktuelt på en 20 år gammel 520 er ganske uaktuelt for min del, betalt rundt 5000 i året i forsikring med det er delkasko. Kunne nok nøyd meg med ansvar men siden bilen er i såpass god stand så vi jeg forsikre den litt ekstra Artig at slike biler sendes til Afrika og Østeuropa, slik skjer ikke i Norge (ikke lovlig iallfall). Jeg vet at Toyota Hiace og gamle Lastebiler sendes til Afrika men ikke vanlige personbiler, det er i så tilfelle veteranbiler som selges til Sverige, Tyskland eller USA. Det går folk rundt i byen og setter lapper på gamle slitene Hiacer hvor det står at de er interessert om bilen skal selges eller kastes, min onkel fikk en slik lapp og når går den gamle sliteren hans i Afrika ett sted i stede for å bli spiker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
asv Skrevet Desember 14, 2013 Share Skrevet Desember 14, 2013 Litt engelsk lektyr mens man sitter på ferja Sent from my GT-I8190 using Tapatalk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW-Coupe Skrevet Desember 14, 2013 Share Skrevet Desember 14, 2013 Hmmm, har ikke brukt bimmers.no på ca 2 år....Hva har skjedd her inne? En hel hau av reklame, og mye mindre aktivitet...eller? Please update me Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Desember 14, 2013 Share Skrevet Desember 14, 2013 Snart ta en tur til Bergen, noe sted som er anbefalt å spise middag der? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW-Coupe Skrevet Desember 14, 2013 Share Skrevet Desember 14, 2013 Snart ta en tur til Bergen, noe sted som er anbefalt å spise middag der? Big Horn, evnt Egon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hermanoo90 Skrevet Desember 14, 2013 Share Skrevet Desember 14, 2013 Hmmm, har ikke brukt bimmers.no på ca 2 år....Hva har skjedd her inne? En hel hau av reklame, og mye mindre aktivitet...eller? Please update me jepp helt korrekt ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pautomagi Skrevet Desember 14, 2013 Share Skrevet Desember 14, 2013 Noen fra stavanger/sandnes området her som kan svare meg på hvor jeg kan finne en støvsuger til bil innendørs (helst gratis da jeg må bruke litt tid ) Vet at det er en vaskehall i kjelleren på st.olavs. Har sett lista på dcn om vaskehaller men står ikke noe om gratis støvsuger. Kanskje bare på sørlandet jeg har den luksusen hos statoil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW-Coupe Skrevet Desember 14, 2013 Share Skrevet Desember 14, 2013 jepp helt korrekt ! Noe spesielt som har skjedd? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pautomagi Skrevet Desember 14, 2013 Share Skrevet Desember 14, 2013 Nye eiere blant annet. Ny forum software Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW-Coupe Skrevet Desember 14, 2013 Share Skrevet Desember 14, 2013 Nye eiere blant annet. Ny forum software Hvor er det blitt av folket da? Nytt forum eller noe? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hermanoo90 Skrevet Desember 14, 2013 Share Skrevet Desember 14, 2013 noen har flytta seg til www.bimmeren.no drøye 700 medlemmer der, men endel er her også Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Desember 14, 2013 Share Skrevet Desember 14, 2013 Noen som vet hvorfor det ikkekommer varme fra jagen? Blåser bare iskaldt... Også er kjølevæske brun....men kompresjon i motor er bra, olje etc er bra... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet Desember 14, 2013 Share Skrevet Desember 14, 2013 Hopp til 01:25. Haha. Rart å høre norsk i en utenlandsk fail compilation. Wicky: Antar termostat. Væsken er sikkert gammel mtp farge. Håper ikke det er olje. Kanskje de puttet noe radiatortett i en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thundercoil Skrevet Desember 14, 2013 Share Skrevet Desember 14, 2013 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet Desember 14, 2013 Share Skrevet Desember 14, 2013 Noen som vet hvorfor det ikkekommer varme fra jagen? Blåser bare iskaldt... Også er kjølevæske brun....men kompresjon i motor er bra, olje etc er bra... Ingen tvil om at det er på tide å bytte ut kjølevannet da.. Sikkert luft i varmeapp.registeret. Kjør den høvelig varm, tapp av og skyll igjennom etpar ganger før du fyller frostveske og lufter systemet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg