Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Når ble først går, så stopper den vel ikke selv om batteriet er flatt? Kjørte min 2002 flere mil med totalt flatt batteri og null lading for et par år siden. Måtte dytte i gang bilen, så var det bare å passe på at jeg ikke stoppet den etterpå.

Nå er det jo 45 år siden 2002 var en moderene bil, har siden den tid kommet litt flere komponenter i bilen som krever strøm under kjøring :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe spesielt jeg burde huske eller være forsiktig med når jeg bytter bærekule (ytre) på BMW E36 (316) ?

Setter pris på om noen har en god video eller DIY.

Noen som har en home made eller god måte på å få ut bærekula fra bærearma (uten tilgang på sykt utstyr)? Må vel av med arma også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe spesielt jeg burde huske eller være forsiktig med når jeg bytter bærekule (ytre) på BMW E36 (316) ?

Setter pris på om noen har en god video eller DIY.

Noen som har en home made eller god måte på å få ut bærekula fra bærearma (uten tilgang på sykt utstyr)? Må vel av med arma også ?

 

skru av arma, press ut foringa med hydraulisk presse og press inn den nye. Har du ikke presse, så kjenner du helt sikkert noen som har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skru av arma, prett ut froinga med hydraulisk presse og press inn den nye. Har du ikke presse, så kjenner du helt sikkert noen som har det.

 

Okei, jepp har en kompis som har tilgang på dette. Så da får jeg gjør det.

Takk for hurtig svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, bilen min ladet ikke overhodet. Så da jeg hadde kjørt 5 mil, som jeg måtte kjøre hjem, så var det stadig like flatt. 

Hadde på lån en gammel caravelle for å hente noen bildeler i valdres en gang. Dynamoreima gikk til helvete rett etter Sokna, men bilen holdt overraskende nok helt til mekonomen på hønefoss. Det tok ca 3mil før den gikk tom for strøm, siste kilometerne kjørte jeg med parklys for å holde liv i motoren... Dette var en lørdagsnatt midtvinters... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du hatt spenning på coilen på en eller annen måte.. Å trille igang en bil med steindødt batteri er ikke bare bare det heller, må ha litt turtall får å få opp spenning nok over coilen.

 

 

Har man dårlig strøm på en gammel bil er det alltid et triks å legge et lommelyktbatteri i serie med coilen for å øke spenningen 1,5 volt, som ofte er nok til å få tenning i startøyeblikket. Brukte dette trikset på min gamle BMW flere ganger da batteriet mitt gikk fyken, da før jeg fikk byttet, vanskelig å få trilla igang aleine uten å kunne få opp spenningen litt på forhånd(da med lommelyktbatteriet). Dette funka fint. Coilen må indusere "høyspent" ut til fordeleren på en eller annen måte, og trenger "12V-ish" for å gi gnist. Det er jo faktisk måten man stopper bilene på, rett og slett kutte tilførselen til coilen og gnisten opphører.

 

Stopper en bilmotor brått uten host og hark, så er det gnist og coilens strømtilførsel jeg sjekker først. Dro på hytta med BMWn en Fredag, den sto parkert på snaufjellet til Søndag. Skulle starte opp.. Ikke tegn til liv.. Sjekka gnist, ingen gnist, ingen strøm til coil, fikk bøyd til en pianotråd fra et gjerde rundt plusspolen på batteriet og festet til + på coil, fikk start og kjørte hjem slik..  :smile: Så det er rimelig klart at en bensinmotor må ha strøm tilgjengelig for å gå, energien som brukes til å lage gnister til pluggene taes ikke fra løse lufta. En dieselmotor derimot.. feks. Mercedesen min må stoppes mekanisk. Her er heller problemet at man faktisk ikke får stoppet motoren som er feilen grunnet feil på vacumkrets eller stoppsolenoid, derfor sitter det en strupeventil til nødstilfeller på dieselfilteret som man kan kutte tilførselen av diesel med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...