Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)


mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

får jeg spørre hva det er som gjør at mx5 er moro å kjøre? har alltid lurt på det  :-s

De aller fleste har rundt 140 hester. Er da ikke mye det? :S

 

1. Lite, veldig lite, vekt

2. Lite effekt = du kan nesten bokstavelig talt vrenge bilen for alt den er verdt på norske veier uten å risikere lappen/liv

3. Høy fartsfølelse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at e93 325i/330i har høye vedlikeholds- og verkstedavgifter

Hvor har du dette ifra? Det er akkurat N52 maskinene som er noe av det mest solide og holdbare BMW har produsert i den siste tiden, problemer relatert til motoren er så si ikke eksisterende. Dessuten så synes jeg overhode det ikke er dyrt å vedlikeholde en 325d, riktig nok en diesel (som er dyrere å vedlikeholde enn bensin) men er stor sett ikke annet en lyspærer, dekk og service jeg bruker penger på (Kommer jo mye i tillegg i bilpleie produkter men det er jo fordi jeg selv har dilla på slikt)

Hvis det er noe bil i E9x serien jeg vil anbefale som førstebil i kombinasjon av pris og driftsikkerhet så er det 325i/330I eller muligens 320I 170 hk :) Sekserdieselene ligger som oftest en del høyere i pris og det er på en 325I man kan gjøre ett riktig godt kjøp om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke intrykk av at motorsterke biler er nevneverdig dyrere å vedlikeholde. Alt er jo dimensjonert til å tåle effekten, så skal ikke være noe problem med det, og væsker, bremser, hjullager osv må jo byttes etterhvert om bilen har 50 eller 500hk uansett.

 

Så lenge man holder seg unna sport/superbiler med motor ut-service, så skal det vel være noenlunde likt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du dette ifra? Det er akkurat N52 maskinene som er noe av det mest solide og holdbare BMW har produsert i den siste tiden, problemer relatert til motoren er så si ikke eksisterende. Dessuten så synes jeg overhode det ikke er dyrt å vedlikeholde en 325d, riktig nok en diesel (som er dyrere å vedlikeholde enn bensin) men er stor sett ikke annet en lyspærer, dekk og service jeg bruker penger på (Kommer jo mye i tillegg i bilpleie produkter men det er jo fordi jeg selv har dilla på slikt)

Hvis det er noe bil i E9x serien jeg vil anbefale som førstebil i kombinasjon av pris og driftsikkerhet så er det 325i/330I eller muligens 320I 170 hk :) Sekserdieselene ligger som oftest en del høyere i pris og det er på en 325I man kan gjøre ett riktig godt kjøp om dagen.

Ops. Skulle ha skrevet at e9x 325i/330i har høyere vedlikeholds/verkstedkostnader enn fks en 316i e46. My bad ;).

 

Men jo, tenkte primært på slitedeler som bremser osv. Sier seg selv at en 325i må ha større bremser enn 316i. Når det er sagt er servicen dyrere på en større motor, da mtp at du bruker motorolje på en 325i enn en 316i. 

 

Og hvis du er uheldig en dag og får feil på elektronikk på e9x bilene kan det koste mer å fikse enn e46 vil jeg tro. Nå har jo e9x bilene mer elektronikk en e46 også, så jo mer elektronikk du har, jo flere feil kan du få om du er uheldig :P.

 

 

Et annet argument er om du er uheldig og ødelegger skjermer/fangere, så er disse en god del dyrere på nyere biler vs gamle.

Nå vet ikke jeg hva en frontfanger til en e90 koster. Men kan sammenligne e36 og e46. Ny mtech fanger til e36 kostet meg rundt 1700 hos Gs på tilbud. Ny mtech2 fanger til e46 koster nå rundt 2900. (kjøpte inn på fredag på tilbud)

 

Så ja. Er dyrere å eie en nyere bil med større motor enn en eldre bil med mindre motor. Var det jeg ville frem til ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det blir jo dyrere å vedlikeholde en bil med stor motor en en med liten den har mer av alt å trenger også derfor mer av alt olje osv.

 

Men hallo da.. Hvis du har råd til å oppgradere fra E39 520i til 540i (eksempelvis) så har du råd til å koste på deg èn stusselig liter olje ekstra hver gang du bytter!

 

 

Så ja. Er dyrere å eie en nyere bil med større motor enn en eldre bil med mindre motor. Var det jeg ville frem til ;).

 

Det er jo klart. :)

 

Bremser koster litt mer, ja, men i det store og hele så utgjør ikke det rare greiene. Vertfall ikke om det er snakk om 520 vs 530 f.eks.

Om du går fra Nissan Micra til M5 så utgjør det nokk litt mer, men sånn innenfor rimelighetens grenser i bmw-verden, så er det vel ikke så fryktelig til forskjell. Er jo heller ikke så fryktelig ofte man bytter slik. Bremsene varer jo en stund de, så er ikke stor kostnad per kjørte km vertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ops. Skulle ha skrevet at e9x 325i/330i har høyere vedlikeholds/verkstedkostnader enn fks en 316i e46. My bad ;).

 

Men jo, tenkte primært på slitedeler som bremser osv. Sier seg selv at en 325i må ha større bremser enn 316i. Når det er sagt er servicen dyrere på en større motor, da mtp at du bruker motorolje på en 325i enn en 316i. 

 

Og hvis du er uheldig en dag og får feil på elektronikk på e9x bilene kan det koste mer å fikse enn e46 vil jeg tro. Nå har jo e9x bilene mer elektronikk en e46 også, så jo mer elektronikk du har, jo flere feil kan du få om du er uheldig :P.

 

 

Et annet argument er om du er uheldig og ødelegger skjermer/fangere, så er disse en god del dyrere på nyere biler vs gamle.

Nå vet ikke jeg hva en frontfanger til en e90 koster. Men kan sammenligne e36 og e46. Ny mtech fanger til e36 kostet meg rundt 1700 hos Gs på tilbud. Ny mtech2 fanger til e46 koster nå rundt 2900. (kjøpte inn på fredag på tilbud)

 

Så ja. Er dyrere å eie en nyere bil med større motor enn en eldre bil med mindre motor. Var det jeg ville frem til ;).

Ja det er jo forståelig, men det er faktisk ikke så mye dyreren enn man skulle tro. Selv slitedeler til en M3 er fakta talt ikke så forbasket dyrt som man skulle tro, finnes andre merker som er langt dyrere på deler enn hva BMW er.

Selvsagt er det mer som kan gå galt i en moderene bil med mye elektoronikk, men hvis man skal gå rundt med den tanke gangen der og være redd for dyre elektroniske reparasjoner da vil jeg anbefale å heller se etter en E21 :P Her er ikke så mye elektronikk som kan gå galt, er ikke så mye elektoronikk i det hele tatt i grunnen ;) Når man først skal kjøpe en moderene bil full av elektronikk så er nok ikke E9x det værste man kan ha, disse kommer faktisk ganske godt ut hos ADAC og AA (Tysk og Engelsk for NAF)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er igrunn "ganske redd" den dagen jeg kjøper en nyere bil enn E34, E32 og W/S124 generasjonen. 

 

Så mye dyrt elektronikk-kluss som kan oppstå på biler etter disse er ganske ille.

 

E39, E38, E36 og E46 er litt i grenseland her, men en begynnelse på det "vanskelige".

 

Siste Generasjonen BMW med 4 lykter i grillen og Mercedes før 1995 lider mest av overkommelige og ikke minst tydelige feil som kan repareres enten ved å finne fram loddebolten og pynte litt/reparere, eller finne tilsvarende del i nærheten.

 

De nye må det diagnostiseres og testes, så skal det byttes deler, det ene tar det andre og vips har man kostet på bilen i nye bokser og ledninger her og der for noen tusenlapper. At det er mye feil på nyere biler er en annen sak, familien hadde mange passater i noen år, og det var aldri noe elektrisk som feilet.. Kun dørlåser VAG led av.

 

Så begynner fjæringssystemer og komfortutstyr å bli mer og mer avansert og mer integrert i bilene, det gjør ikke saken noe bedre. Dette gjelder vel de dyreste bilene med luftfjæring og polstring overalt :)

 

Så føler jeg også at verkstedutgiftene øker på grunn av manglende kunnskap hos verkstedene. Har sett mye slegge og spett, store glidehammere til å dunke ut dieseldyser, og elektronikk som man ikke skjønner bæret av grunnet diagnoseapparatet ikke helt klarer å finne noen feil og sirkelen av deleutbytting med en fuktig finger i lufta er i gang mens kundens tusenlapper får vinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo forståelig, men det er faktisk ikke så mye dyreren enn man skulle tro. Selv slitedeler til en M3 er fakta talt ikke så forbasket dyrt som man skulle tro, finnes andre merker som er langt dyrere på deler enn hva BMW er.

Selvsagt er det mer som kan gå galt i en moderene bil med mye elektoronikk, men hvis man skal gå rundt med den tanke gangen der og være redd for dyre elektroniske reparasjoner da vil jeg anbefale å heller se etter en E21 :P Her er ikke så mye elektronikk som kan gå galt, er ikke så mye elektoronikk i det hele tatt i grunnen ;) Når man først skal kjøpe en moderene bil full av elektronikk så er nok ikke E9x det værste man kan ha, disse kommer faktisk ganske godt ut hos ADAC og AA (Tysk og Engelsk for NAF)

Jeg har ikke den tankegangen i det hele tatt :) Jeg vet at e9x bilene er kjempe solide med få feil. Hadde gått for en e92 any day fremfor min e46. Saken er at jeg ikke har råd til å eie en slik bil enda.

 

Sier bare at det ikke er økonomisk smart å kjøpe en 2007 e93 325i som 19 åring. Nå vet ikke jeg hvor rik Saucebaoss er. Men de aller fleste norske ungdom på 19 har neppe råd til å kjøpe en bil til nærmere 400.00 med stor motor, forsikre den på sitt eget navn, betale servicekostnader, bytting av slitedeler, bensinutgifter, og alt annet av kostnader. Er derfor jeg prøvde å råde han til å gå for et klokere valg: e46 316i fks :). Men det er helt opp til han ;).

 

Jeg personlig hadde aldri gått for en sånn bil om jeg var 19 med mindre jeg var millionær. Må ha penger til å kjøpe inn mat til hverdagen, betale leie, gå ut på byen en gang i blant, og betale andre regninger ;) Men nå er ikke alle meg heller ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med E34 er at elektroniske problemer som oftest kan kureres med en dose kontaktspray, bytte en sikring eller en stakkars liten billig sensor en vei ;) Speedometeret sluttet å virke, da var det bare å lodde litt så funket det igjen.

Så sånnsett er det greit med en gammel bil ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...