Gå til innhold

Off Topic (tidl. tulletråden)

mAZE
 Share

Anbefalte innlegg

Mercedes må fase ut NA motorer? .. Er jo først nå BMW kommer etter med turboladede motorer... Mercedes har kompressor og turbomatet sine i over 10 år nå ;)

Var nå mer relatert til enkelte av AMG modellene som har NA motorer. BMW kommer forøvrig ikke etter med Turbo, hadde turbo alt i 1973 de ;)

Nettopp... og når det kommer til holdbarhet vet jeg hvem jeg stoler mest på.

Likevel kjører du selv BMW, blasfemi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes har i mine øyne glidd forbi BMW som motorbygger...  Sier sitt at de leverer motorer til Pagani :)
De er også tungt inne i dobbelturbomating av både V12ere og V8ere, noe BMW kun nylig har begynt med.

BMW sin storhetstid motormessig mener jeg var på 90-tallet, med både S50, S38 og S62 i produksjon...

Hvilket er gode nyheter for oss som er glad i gamle BMWer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes har i mine øyne glidd forbi BMW som motorbygger... Sier sitt at de leverer motorer til Pagani :)

De er også tungt inne i dobbelturbomating av både V12ere og V8ere, noe BMW kun nylig har begynt med.

BMW sin storhetstid motormessig mener jeg var på 90-tallet, med både S50, S38 og S62 i produksjon...

Hvilket er gode nyheter for oss som er glad i gamle BMWer ;)

Så Mercedes har glidd forbi med å bygge gammeldagse motorer? vittig du :D Når jeg sier at BMW lager bedre og mer effektive motorer så kan vi jo som ett eksempel sammenlikne M4 med den hårete C63 AMG Black Series. M4 gjør 0-100 på 4,1 sekunder med 431 hester og 550 nm, C63 gjør 0-100 på 4,2 sekunder med 517 hester og 620 nm. Hvorfor er det slik, jo fordi BMW fokuserer på det som er fremtiden og det er utstrakt bruk av Carbon som gjør bilen lettere og en vanvittig effektiv drivlinje, less is more ;) Men nå skal det sies at ny C klasse AMG er rundt hjørnet og det skal bli spennende så de hva som kommer der, den vil nok gi ett hint om hvordan AMG staker ut kursen fremover :)

Det er også spennende å se hvordan markedet vil motta mye M4, denne har fått kritikk blandt annet pga døll motorlyd. Der er det imidlertid ingen som slår AMG :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes har i mine øyne glidd forbi BMW som motorbygger...  Sier sitt at de leverer motorer til Pagani :)

Sier sitt at BMW leverte motor til McLaren F1... Og det sier sitt når Honda ble spurt først om å lage motor til McLaren F1, men takket nei.

Og når det er sagt, så har Mercedes' motor i Pagani sammenheng med at den avdøde formel 1 legenden Fangio, som var en nær venn av Pagani,  hadde nære kontakter innen AMG (pga. sin fortid som Mercedes sjåfør) og skaffet derav Horatio Pagani et unntak som Mercedes egentlig ikke gjør (dvs. leverer motorer til andre bilprodusenter). På den tiden var Horatio Pagani noen ingen visste om, han hadde absolutt ikke samme status på den tiden som nå. Så det var like mye en "tilfeldighet" som ferdighet hos AMG.

Jeg sier bare ja takk, alle tre deler. Jeg har ingen tvil om at både BMW og Mercedes leverer det ypperste av motorer sammen med Porsche og Ferrari, og Honda i tet (på en solid 5. plass), hvem som er "best" blir bare tull å diskutere.

Edit: Impulskjøpte ny bil i dag da :P Volkswagen Golf 1.4 av alle ting. Skal ha den i 2 måneder, til nybilen er her ;p 15.000 kr., haha

post-52793-0-84808400-1401639157_thumb.j

post-52793-0-40598000-1401639160_thumb.j

post-52793-0-42733100-1401639163_thumb.j

post-52793-0-89656000-1401639165_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW er definitivt ikke dem mest rampete gutten i klassen lenger, men de har fortsatt fokus på kjøreglede og handling, som er grunnen til at de ikke putter 8-900hk i bilene sine. Man kan finne mye ubalanserte muskelbiler hos Mercedes siste årene. Poenget er at de tenker forskjellig. Til og med E60 M5 fikk jo kritikk for å være for brutal og for lite sofistikert for "M-sjåføren". Den siste M-bilen i visse kretser er jo fortsatt E46 M3 (/CSL). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære godtfolk!

Kameraet mitt takket for seg i dag grunnet en firmwarefeil. Det er snakk om et Canon EOS 1000d. Det må til reperatør for å få installert ny firmware, ettersom at det ikke responderer når feilen først har slått inn. En kjent feil som skal være gratis å fikse i følge canon.no Veldig fint og flott det. Da lurer jeg dog på, må jeg sende det inn til reperatøren selv, eller kan jeg levere det der det ble kjøpt (Elkjøp) og de tar seg av det?

Er gammalt og billig kamera, men det gjør nytten og har bare rett i overkant av 10k eksponeringer under beltet, så burde da vare lenge enda :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW er definitivt ikke dem mest rampete gutten i klassen lenger, men de har fortsatt fokus på kjøreglede og handling, som er grunnen til at de ikke putter 8-900hk i bilene sine. Man kan finne mye ubalanserte muskelbiler hos Mercedes siste årene. Poenget er at de tenker forskjellig. Til og med E60 M5 fikk jo kritikk for å være for brutal og for lite sofistikert for "M-sjåføren". Den siste M-bilen i visse kretser er jo fortsatt E46 M3 (/CSL). 

Nemlig... BMW har omsider skjønt poenget... noe Mercedes-Benz ikke riktig har. BMW er nå i en omstillingsfase der de tester div. teknologi som f.eks karbonchassis, elmotorer, hybridmotorer etc. Jeg tror at fokuset uansett teknologi er rettet mot konstruksjon av lettere biler. Ta i8 for eksempel... 1490 Kg med batteripakke, en elektriske motor samt en bensinmotor er helt fenomenalt. En total effekt på godt og vel 360 HK og 570 Nm er helt genialt i denne sammenhengen. E46 M3 CSL veide 100 Kg mindre og hadde like mange hestekrefter, men med 200 Nm mindre bruker den et halvt sekund mer 0-100 Km/t og er generelt fra en annen æra. Et gjennomsnitlig bensinforbruk ved blandet kjøring på 0,21 liter/mil klarer CSL'en ikke (snarere 1,20 liter/mil). Eller hva med CSL'ens Co2 på 276 gram/Km kontra 49 gram/km for i8?... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• awt locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...