janerik171187 Skrevet Juni 17, 2014 Share Skrevet Juni 17, 2014 Spørsmål! Kikker på ny tomannsbolig, noen som har erfaring eller peiling på hva det kan koste ekstra om jeg vil ha spottet i stedet for enkle fastmonterte lamper? Boligen er på 114 BRA og jeg ønsker spottet hvert fall på bad, kjøkken og stue. Snakker vi 10 000 eller? Boligen er ikke påbegynt så det blir ikke noe ekstra arbeid. pleier å koste endel da trikkerne (jeg er forøvrig det ) gjerne tar inn "tapet", (eller mangelen på fortjeneste) på tilleggene, som f.eks spotter. vil vell tippe en 1000-1500kr punktet ish. spørs type spotter etc, hadde gått for led ivaffall (evnt gu10 spotter så finner man billige dimmbare led pærer senere) men hør med utbygger/trikker, de pleier å ha en liste med priser. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Juni 17, 2014 Share Skrevet Juni 17, 2014 Jepp, skal sjekke jeg. Vet at jeg ikke hadde levd med meg selv om jeg hadde gitt faen i det. Så om jeg om et år må installere spotter medfører det ekstra jobb selv om jeg gjør det selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 17, 2014 Share Skrevet Juni 17, 2014 Eldre 911er bruker jo ikke så ille mye drivstoff på normal blandet og langkjøring i 100-150km/t. Min 3.2 brukte mellom 0,85 og 0,92 stort sett. Nå bruker jeg en dieseltank/800kr pr uke med mindre jeg drar på sightseeing i helga. Når jeg brukte Miataen fylte jeg på det verste full tank mandag, onsdag og fredag! Fikk bare på 40 liter pr gang. Forresten sunt for "forholdet" å ta en pause iblant. Miataen har stått parkert ubrukt i nesten to måneder, men i går dro jeg den fram og cruiset en lang tur i sola. Herlig bil - den blir faktisk "bedre" og får mer sjarm for hvert år. SANY1279 f.JPG Nemlig... en eldre 911 er ikke så ille når det gjelder drivstoff. Rundt 0,90 liter/mil er glimrende... en 15 år nyere E46 med nogenlunde identisk effekt bruker det samme, men Porschen er signifikant hurtigere. Mazda Miata er som du vet min all time favoritt nummer 2... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Erik- Skrevet Juni 17, 2014 Share Skrevet Juni 17, 2014 Nemlig... en eldre 911 er ikke så ille når det gjelder drivstoff. Rundt 0,90 liter/mil er glimrende... en 15 år nyere E46 med nogenlunde identisk effekt bruker det samme, men Porschen er signifikant hurtigere. Mazda Miata er som du vet min all time favoritt nummer 2... Uten at jeg egentlig vet hva dere snakker om, og sikkert kommer midt inni noe har jeg ett spm ang forbruket. Hva veier den gamle 911 mot e46? For hvis den er betydelig lettere er det vel ikke noe å rope hurra for at den går bedre og bruker det samme? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 17, 2014 Share Skrevet Juni 17, 2014 Uten at jeg egentlig vet hva dere snakker om, og sikkert kommer midt inni noe har jeg ett spm ang forbruket. Hva veier den gamle 911 mot e46? For hvis den er betydelig lettere er det vel ikke noe å rope hurra for at den går bedre og bruker det samme? Porschen er ca. 200 Kg lettere enn BMW' en, men den er også 17-18 år eldre. Dette kan man tolke som man ønsker/vil... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Merrushe Skrevet Juni 17, 2014 Share Skrevet Juni 17, 2014 En 911 er maange hundre kilo lettere, så det er ikke akkurat noe magi innvolvert i at den bruker mindre - sier seg selv. Det er snakk om relativt lette biler med motorer på rundt 200 hester pluss minus i 80-tallsdrakt. At man da kommer under litern er selvfølgelig fint, men ikke sånn superimponerende. 330i med 272 hester i N53 utgave går det ann å kjøre ned mot halvliteren på pen kjøring, ihvertfall 0.6. DET er imponerende når den drasser med seg 1500-1600 kilo tysk stål Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Erik- Skrevet Juni 17, 2014 Share Skrevet Juni 17, 2014 Porschen er ca. 200 Kg lettere enn BMW' en, men den er også 17-18 år eldre. Dette kan man tolke som man ønsker/vil... Poenget mitt var ikke at 911 ikke var inponerende, men å direkte sammenligne disse to som "like" blir for meg i hvertfall litt feil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wicky124 Skrevet Juni 17, 2014 Share Skrevet Juni 17, 2014 Haha, på sin plass http://www.nettavisen.no/nyheter/handgemeng-mellom-bilist-og-syklist/8455939.html Opplevde noe idag...en idiot som bare gikk rett ut i veien, ingen fotgjenger overgang eller noe... jeg tuta. Han snudde seg og slo i panseret... tror jeg var halvveis ute av bilen før han hadde tatt vekk hånda si igjen...så løp han som faen...og kona mi klikka... så jeg måtte roe meg ned og sette meg inn igjen... fikk iallefall kjørt sakte etter han og "skremt" han... Ganske sikkert på vestkysten av Jylland i Danmark (alternativt i Nederland, men det tror jeg ikke). Hmm...trodde han kanskje posta bildet "etter kjøreturen idag"...og regner ikke med at han kjørte til danmark på noen timer for morroskyld Du fikk det kanskje ikke med deg, men hvor står denne M4'n? bmw forhandlern på fornebu... de hadde en haug av feite bimmere stående..."kørutbildning" som instruktøren sa.. Uten at jeg egentlig vet hva dere snakker om, og sikkert kommer midt inni noe har jeg ett spm ang forbruket. Hva veier den gamle 911 mot e46? For hvis den er betydelig lettere er det vel ikke noe å rope hurra for at den går bedre og bruker det samme? kjøper man egentlig en gammal kose911 for å spare drivstoff? Skårholen og HPVL reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Erik- Skrevet Juni 17, 2014 Share Skrevet Juni 17, 2014 kjøper man egentlig en gammal kose911 for å spare drivstoff? Som jeg skrev tidligere, kom sikkert midt inn i en diskusjon, og eneste jeg stilte spørsmåltegn ved var at disse to ble direkte sammenliknet Ingen av mine M3´er har jeg kjørt for å spare drivstoff, og jeg tipper at det er en gjennomgående tanke/motivasjon bak enhver "halv morsom" bruksbil turbina10 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 17, 2014 Share Skrevet Juni 17, 2014 Poenget mitt var ikke at 911 ikke var inponerende, men å direkte sammenligne disse to som "like" blir for meg i hvertfall litt feil Når det gjelder bensinforbruk er 911 anno 80-tallet helt ekstraordinert imponerende. Boxermoteren på 3,2 liter yter hele 231 HK og klarer rundt 0,90 liter/mil. En BMW E28 535i fra den samme perioden har kun 218 HK (3,5 liter), men bruker allikevel ca. 1,10 liter/mil. Mercedes-Benz 300E fra den samme perioden med 180 HK (3,0 liter) bruker omtrent det samme... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Erik- Skrevet Juni 17, 2014 Share Skrevet Juni 17, 2014 Når det gjelder bensinforbruk er 911 anno 80-tallet helt ekstraordinert imponerende. Boxermoteren på 3,2 liter yter hele 231 HK og klarer rundt 0,90 liter/mil. En BMW E28 535i fra den samme perioden har kun 218 HK (3,5 liter), men bruker allikevel ca. 1,10 liter/mil. Mercedes-Benz 300E fra den samme perioden med 180 HK (3,0 liter) bruker omtrent det samme... Da jeg er like uviten her som tidligere spør jeg nok en gang, hva veier disse bilene kontra 911´n? Og igjen, poenget mitt med dette er fortsatt ikke å snakke ned hvor lite 911´n bruker, men at det ikke kun er motor størrelse og antal hester som er avgjørende for forbruket Merrushe reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Juni 17, 2014 Share Skrevet Juni 17, 2014 Trua på dette? Eller går det ikke? Noen forandringer som må til? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Juni 17, 2014 Share Skrevet Juni 17, 2014 Da jeg er like uviten her som tidligere spør jeg nok en gang, hva veier disse bilene kontra 911´n? Og igjen, poenget mitt med dette er fortsatt ikke å snakke ned hvor lite 911´n bruker, men at det ikke kun er motor størrelse og antal hester som er avgjørende for forbruket Ja... sånn er det. 911 Carrera anno midten av 80-tallet bruker rundt 20% mindre drivstoff enn tilsvarende kraftige MB'er og BMW'er fra den samme perioden tiltross for at den også har rundt 20% mer effekt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Merrushe Skrevet Juni 17, 2014 Share Skrevet Juni 17, 2014 Ja... sånn er det. 911 Carrera anno midten av 80-tallet bruker rundt 20% mindre drivstoff enn tilsvarende kraftige MB'er og BMW'er tiltross for at den har rundt 20% mer effekt... Og veier 20% mindre, og det er vel litt av poenget hans en 535i har forøvrig rimelig identisk effekt med en 3.0/3.2.. skiller et par hester. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Werther Skrevet Juni 17, 2014 Share Skrevet Juni 17, 2014 Min 911 veide i vognkort 1210, men 1260 på vekta + meg. Mtp hvor friske ytelser det var i min 3.2 er forbruket ganske imponerende i mine øyne. Har sett folk som har kjørt disse på 0,75 på turkjøring i Norge i dertil lavere hastigheter. E46 330Ci veier ca 300kg mer, 1550 på vekta, og har samme effekt på papiret. Forbruk 0,8-0,95 på tilsvarende kjøring. Angående ytelser var i hvert fall min 911 mye kvikkere enn 330en i alle hastigheter. 330en begynner å slite litt fra 220km/t og oppover, mens 911en smalt rett opp i 260 på nåla før man fikk vendt seg om... E34 M5 touringen var kvikk, men fortsatt ikke like kvikk som 911en til tross for 100hk mer. Den brukte 0,9 på peeen kjøring, og 1,5 på aktiv kjøring. Nesten 1900kg (!!) inkludert fører krever sitt. Jeg vet det er veldig tøft å sitte på forumet og si at "jeg fyller det M-bilen min krever uansett hvor mye" etc, men hvis man liker å bruke bilen mye så er det en absolutt fordel at bilen har kapasitet til å kjøre litt billig på transportetapper. F.eks. har vi lest her om kameraten til Fredrik 90 som har en Cadillac som bruker 2l på pen kjøring, og 3l på blandet. Dette er upraktisk, og merkes i lommeboka. Wicky og Fredrik - bildet ble tatt i fjor ja, i Tversted. Helt på nordtuppen av Danmark, ikke langt fra Skagen og Fredrikshavn. Forresten kan det se ut som UP i Oslo-regionen har byttet ut sine svarte E91 325DA mot nye mørkegrå F31 3-serie. Så vær forsiktig med å kappkjøre med slike på E6 og E18. Merrushe og Fredrik reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg