Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hmmm, bilen driver og ruser (hehe) seg fra 1000-2000rpm...

på tomgang, og mens eg kjører...

e46 316i

Noen tips? Tok ett raskt søk, men fant ikke noe på norske sider :-P

Skrevet

Katter er generelt drit i forhold til hund, av grunnen som Fredrik sa; katter spankulerer rundt for seg selv, holder på med sitt mens hunder hele tiden er lekne og hengivne.. At det betyr at katter er smartere trur eg ikkje.. Typisk katteeier sier når man spør om katten kan noe triks "neeei, den er så smart at han skjønner hva vi prøver å få han til å gjøre, men av prinsipielle årsaker (du skjønner katten vår sitter i styret i foreningen "fri katter fra mennesket") nekter å utføre selv den enkleste oppgave!"

At katten er uinteressert i mennesker betyr ikke at den er mensamedlem!

http://www.psychologytoday.com/blog/canine-corner/201012/are-dogs-more-intelligent-cats:

"Thus it appears that based on their EQ dogs are becoming progressively more intelligent over time while cats have remained at much the same level of mental ability that they had when we first domesticated them. This means that not only are dogs smarter than cats, but the gap between the species is increasing over time.

At the risk of starting another argument, these data may explain why we never hear about such things as a "seeing eye cat," "police cat" or "search and rescue cat."

http://www.huffingtonpost.com/2010/12/03/dogs-are-smarter-than-cat_n_790727.html:

"This isn't the first research to find evidence that dogs are more intelligent than cats. A study published in New Scientist last year went so far as to create a series of challenges, with both animals competing in activities ranging from problem solving to vocalization. Although results were close, the dogs came out on top."

Skrevet

Det kan godt være tilfelle, men det var vel dyrene og ikke eierne vi diskuterte? Jeg har verken katt eller hund.

Tror alle blonde bimboer med bikkje i veska trekker ned snittet ganske betydelig for hundeeiere...

Skrevet

hmmm, bilen driver og ruser (hehe) seg fra 1000-2000rpm...

på tomgang, og mens eg kjører...

e46 316i

Noen tips? Tok ett raskt søk, men fant ikke noe på norske sider :-P

kamsensor lmm

Skrevet

Det kan godt være tilfelle, men det var vel dyrene og ikke eierne vi diskuterte? Jeg har verken katt eller hund.

Tror alle blonde bimboer med bikkje i veska trekker ned snittet ganske betydelig for hundeeiere...

Haha. Jeg bare tuller litt. Synes det var en litt meningsløs diskusjon. Folk er forskjellige og liker forskjellige dyr. Spiller vel ingen rolle om hund er smartere enn katt, eller omvendt. Dyrene har jo personlighet også. De har fellestrekk og særtrekk, de kan være intelligent eller dum, akkurat som mennesker :P

Ser bare ikke hensikten i å konfirmere at det ene er smartere (bedre?) enn det andre. Gjør det valget lettere, at du endelig får bekreftet at du er hundemenneske eller kattemenneske?

Hvis det viser seg at hunder er smartere enn katter, skal du da kvitte deg med katten og få deg hund? Og hvis du har en katt, og katter viser seg å være smartest, blir du mer glad i den da?

Jeg vet ikke hvordan folk velger dyrene sine, men personen har en personlighet og søker gjerne kjæledyr med forskjellige kvaliteter. Noen vil ha hunder og det som følger med, andre katter, andre begge deler, andre helt andre dyr.

Denne diskusjonen synes jeg indirekte handler mest om dyreeierne, pga stolthet og krigen om hvem som har det smarteste dyret, og dermed tok det smarteste valget. Jeg velger hvert fall å tro at dyrene våre gir en lang F. i hvilken rase som er smartest etter menneskenes standard.

Dette var ikke myntet på enkeltpersoner her, altså! Bare det jeg tenker om saken, sånn generelt, og på verdensbasis.

Skrevet

den ene hunden vi hadde når jeg var rundt 10-12 år tok bussen fra sola til stavanger helt alene. hjemme har vi stor hage med gjerde rundt hele tomta med port inn til gardsrommet. så hundene gikk løst så og si hele dagen. så den ene dagen skulle far min sykle tur med hundene. og fant bare den ene. hele familien gikk og lette rundt på sola da vi plutselig ser en brun hvit hund gå av bussen på det ene busstoppet. far min gikk opp til bussen og spurte litt om hvordan den hadde klar og komme på bussen osv. bussjåføren sa at dette var ikke første gang han hadde sett hunden på bussen. han fortalte at rikki som hunden het gikk på bussen sammen med de andre. og satt seg alltid midt i bussen sammen med resten. og gikk av i stavanger. han trodde at den hadde forskjellige folk som passet på den så han tenkte ikke mer på det. han fortalte at når han hadde stoppet i stavanger og kjørt videre gikk det 2 timer før han var tilbake i stavanger og da satt hunden der og gikk av på samme busstoppet på sola.

ganske utrolig at den klarte dette uten at noen merket noe som helst. her har den nok sett at det samler seg folk på busstoppet og gått på. og gått av når bussen var på siste stopp som var i stavanger. og gjort det samme i stavanger og luktet når han var på sola. er også merkelig at det alltid har gått av folk på samme sted som han skulle gå av.

edit: var 2 ganger den hadde tatt bussen. 

Skrevet

Er det fordi eg satt ting litt på spissen, eller mener du hele argumentet er feil? Er jo litt påfallende at vi snakker om intelligens på dyr, og når jeg tilfeldigvis blar nedover db.no så kommer eg over en sak om en katt som på mirakuløst vis klarer å kappe beina av i en skurtresker (eller lignende).

Kan ta selvkritikk for at eg leser db.no da..

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...